Je blockchain vôbec k niečomu alebo prečo sa „dappom“ nedarí? – A hlavne ako to zmeniť!

1
Regulácia

Počas medvedieho trhu v roku 2018 sa eufória a nádejné vyhliadky na decentralizovanú budúcnosť zmenili v pochybnosti a trpké vytriezvenie. Najväčšiu z momentálne používaných decentralizovaných aplikácií (dapps) má iba pár tisíc používateľov. Navyše, posledný prieskum 43 rôznych dapps nameral nie práve povzbudzujúcu mieru úspechu – celých 0 %.

Ako je možné, že sa technologická oblasť s toľkými svetovými talentmi a až neobvyklou mierou financovania stretáva s veľmi nízkou mierou adopcie?

Niektorí z expertov tvrdia, že základný problém spočíva v prvotnom prístupe krypto spoločností, ktoré si „predpredávaním“ nedokončených produktov a tvorením nerealistických očakávaní investorov doslova hádžu polená pod nohy.

Postup typického blockchain Startup vzniknutého počas „ICO šialenstva“ v roku 2017 trpí 3 zásadnými nedostatkami:

  • Projekty doslova „kázali podľa zboru“ v snahe zapáčiť sa davu skorých krypto nadšencov, pričom používali koncept decentralizácie ako definitívnu odpoveď na všetky problémy
  • Neoptimálne rozhodovanie tímov založené na požiadavkách väčšinového davu hlasných priaznivcov
  • Špekulácie a teórie sa stali hlavným zameraním trhu, čo sa odrazilo v prehnanom dôraze na white papery jednotlivých projektov. Namiesto toho, aby boli white papery pre projekty jednoduchým štartovacím bodom, stali sa z nich finálne produkčné plány

S príchodom nového roka je teda načase zmeniť prístup, ako sú jednotlivé produkty inkubované. Inšpiráciu si pritom blockchainové produkty môžu vziať z úspešných startupov „obyčajného“ technologického sektora.

Mohlo by vás zaujímať: Ethereum a EOS majú len 8 dApps s viac ako 300 užívateľmi

Vytvoriť produkt, nie protokol

Veľká časť krypto projektov, ktorá ešte pred rokom hlásala nadchádzajúce decentralizované zajtrajšky, si teraz uvedomuje, že jednoduchým kázaním filozofie sa trhový úspech dosiahnuť nedá. Open-source projekty ako alternatíva k centralizovaným sieťam ostatne nie sú ničím novým. Typickými príkladmi sú DuckDuckGo vs Google alebo Mastodon vs Twitter.

Blockchainové projekty si musia uvedomiť, že samotná otvorenosť a decentralizovaná povaha nestačí. Je načase vrátiť sa k základom a opýtať sa, čo naozaj potrebuje a zužitkuje konečný mainstream používateľ.

Nenechať si od používateľov rozkazovať

Nahliadnutím na minulosť Applu zistíte, že väčšina médií predpovedala neúspech ich produktu kvôli vysokej cene.

Pre krypto projekty je vokálna komunita jednou z najväčších predností, môže sa z nej však stať aj ohrozujúca slabina. Projekty by komunite samozrejme mali načúvať. Obsah požiadaviek je však potrebné inteligentne filtrovať.

Tip redakcie: Buďte vždy v centre diania alebo tie najlepšie diskusné fóra

Nepodliehať špekuláciám a produkt testovať v teréne

Dobrý nápad je síce základom úspechu, avšak stále ide len o štartovací bod. Pre rok 2018 možno za najúspešnejšie krypto spoločnosti považovať burzu Binance, ktorá sa za menej než rok vyšvihla z nuly na hodnotu 1 miliardy dolárov a Bitmain, ktorý stihol 10× zefektívniť svoje ASIC minery. Počas toho istého roka dosiahlo masívny úspech celkom 0 % decentralizovaných aplikácií.

Nenechajme sa však odradiť. Už počas Dot.com bubliny sa ukázalo, že nemilosrdný medvedí trh je prostredím, v ktorom sa prejaví pravý talent a najlepšie technológie pretrvajú. Zároveň však treba pamätať na chyby minulosti a prinajmenšom sa z nich aj poučiť.

Čo čítať ďalej?

[Názor] Gaming na blockchaine pritiahne ku kryptomenám milióny ľudí

Tento článok je preložený z českého originálu, ktorý pre vás pripravil Filip M.

Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu). Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku a najnovšie aj na Instagrame a Twitteri.

1
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Libor Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Libor
Guest
Libor

Dapp a blockchain je super. Chybou ale je, že biznis model množstva projektov je pre užívateľa nezaujímavý. Napr. taký Brave, myšlienka super, ale jeho realizácia s BAT tokenom je o ničom. Budem si kupovať bat aby som ho daroval anonymne nejakej stránke ? Načo ? Ak ich chcem podporiť, tak si vypnem na ich stránke adblock a nechám ich zarobiť na reklame, je to rýchlejšie a jednoduchšie. Alebo si kúpim neanonymné členstvo. Ale anonymne platiť ako darca bat tokenom a nemať prémiový prístup, ale iba taký istý ako ten, čo neplatí a ešte má aj zapnutý adblock ? Úplne demotivačné,… Read more »