Plošný zákaz reklám na kryptomeny - ako propagovať ICO?
Plošný zákaz reklám na kryptomeny - ako propagovať ICO? Zdroj: shutterstock.com/Peshkova

Či už sa zaujímate o technológiu blockchain a kryptomeny ako investor alebo ako developer, pravdepodobne vám neunikol pojem „Whitepaper“. Ide o podstatnú súčasť každého projektu, ktorá v podobe dokumentu vysvetľuje potenciálnym investorom, čím sa zaoberá, aké má ciele a aký prínos možno od neho očakávať.

Vzhľadom k vyššie spomenutému je teda podstatné vedieť whitepaper správne čítať a pochopiť jeho obsah. Dá sa povedať, že bez porozumenia tohto dokumentu je vaša investícia, jemne povedané, výstrel naslepo.

S pribúdajúcou popularitou kryptomien sa aj v tejto oblasti často vyskytujú podvody, ktoré majú za cieľ vylákať od vás peniaze. Tvorcovia projektov často vyberajú pre svoj produkt zvučné názvy, majú skvelý marketingový prejav, ale ich vízia nie je podložená žiadnym technickým riešením.

V tomto článku sa pozrieme na to, ako spracovať informácie z whitepaper, ako má správny projekt vyzerať a akými technickými krokmi má byť podložený.

Čo je whitepaper

Whitepaper je dokument, ktorého úlohou je oboznámiť záujemcu s projektom a uviesť príklady použitia jeho produktu či služby. Nejde pritom iba o záležitosti týkajúce sa blockchainu či kryptomien. Tieto dokumenty majú podstatne dlhšiu históriu a uplatňujú sa v rôznych technologických a podnikateľských oblastiach. Spoločnosti vydávajúce whitepaper ho používajú v istom zmysle aj ako istý druh marketingu či prestíže, s cieľom prezentovať sa ako odborník na danú problematiku.

Vzhľadom na to je potrebné si pri ich analyzovaní zachovať určitý odstup a brať informácie obsiahnuté v nich ako správy či myšlienky.

Existuje niekoľko kľúčových otázok, ktoré by ste si mali pri ich študovaní položiť. Poďme sa na ne spoločne pozrieť.

Vitalik Buterin vybral najhoršiu bullish a bearish predikciu pre bitcoin! Ktoré to sú?

Vitalik vybral najhoršiu bullish a bearish predikciu v histórii Bitconu

Čo je cieľom tohto projektu

Prvá otázka by mala byť pomerne jednoduchá a síce zameraná na celkovú podstatu projektu. Ak sa spýtate, čo je jeho cieľom, mali by ste nájsť jednoznačnú odpoveď. Ako som však na začiatku článku uviedol, často sa stáva, že členovia daného projektu dokážu používaním rôznych kombinácií módnych slov a technického žargónu značne sťažiť hľadanie odpovede na túto otázku.

Viac informácií ako spoznať podvodnú kryptomenu nájdete v tomto článku.

Ak si teda nie ste istí, aký je jeho cieľ, existujú len dva pravdepodobné závery. Buď je projekt taký pokrokový a progresívny, že budete potrebovať viac vedomostí aby ste mu porozumeli, alebo v skutočnosti nič prevratné neprináša.

Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek zvončekom vľavo dole. Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku, a najnovšie i na Instagrame a Twitteri.

Bez ohľadu na to, čo hovoria ostatní ľudia alebo čo čítate na Twitter, Reddit, či na špecializovaných fórach, platí jednoduché pravidlo – ak nerozumiete projektu, neinvestujte do neho.

Akým spôsobom chce projekt dosiahnuť svoje ciele

Keď si odpoviete na otázku, čo je zámerom projektu, ďalšia vec, ktorá by vás mala zaujímať, je spôsob, akým to chce dosiahnuť.

Dobrý whitepaper by mal jasne vysvetliť, ako bude technológia fungovať. Jeho obsah by mal byť zároveň podaný na rôznych úrovniach, aby ho pochopili ľudia s rôznymi technickými znalosťami. Ako príklad by mohol slúžiť whitepaper Bitcoinu, ktorý je napísaný skutočne výborne. Ak ste teda ešte žiadny nečítali, začnite ním, aby ste získali predstavu ako má takýto dokument vyzerať.

Môže vás zaujímať: Prečítajte si Bitcoin whitepaper

Dobre formulovaný whitepaper je znakom dobre premysleného projektu. Ak ste teda nepochopili akými spôsobmi chce tím naplniť svoje ciele, treba svoju investíciu dvakrát zvážiť.

Prečo potrebujeme práve tento projekt

Je veľmi dôležité, aby ste preskúmali zámer projektu v kontexte reálneho života. Kto bude používať tento produkt a prečo je toto riešenie lepšie ako čokoľvek, čo už v súčasnosti existuje? Ak na túto otázku nenájdete jasnú odpoveď, môže sa stať, že ako rýchlo zažiari, tak rýchlo aj zhasne. A s tým aj vaša investícia. Skúste si spraviť prieskum. Existujú stovky projektov využívajúce blockchain technológiu a je dosť možné, že podobný projekt už existuje.

Záver

Študovanie whitepaper je predovšetkým o hľadaní odpovedí na vaše otázky ohľadom životaschopnosti projektu. Až po ich zodpovedaní by mali nastúpiť vlastné sympatie či akýsi vnútorný pocit, že toto je to, do čoho investujem.

Tieto dokumenty sú písané spoločnosťami, ktoré svoj produkt ešte ani nezaviedli, takže je tu veľa neznámych a treba byť nanajvýš obozretný.

Ak sa nakoniec rozhodnete investovať, postupujte podľa osvedčenej filozofie a neinvestujte viac, než si môžete dovoliť stratiť. Ani najlepší whitepaper nemusí zaručiť, že projekt bude v budúcnosti úspešný. Na druhej strane zlý môže napovedať, že je vopred odsúdený na zlyhanie.

Zdroj:
coincentral.com