Svet kryptomien vie byť veľmi nevyspytateľný, ale aj nespravodlivý. Pri tak malej trhovej kapitalizácii, akú vidíme pri kryptomenách, sa môže často stať, že aj menejcenné alebo reálne aj podvodné kryptomeny majú oveľa väčšiu trhovú kapitalizáciu ako kryptomena s reálnym produktom, partnerstvami a spoločnosťami, ktoré ich podporujú. Veľmi dôležitá je v tomto prípade komunikácia tímu prostredníctvom sociálnych médií. Dalo by sa povedať, že je priam kľúčová.

Získajte exkluzívne analýzy a pohľady na trh za 10€ mesačne na webe Trading11

Hype vs. skutočný produkt

Cena veľkého počtu kryptomien je iba číra špekulácia. V kryptosvete je totižto málo takých projektov, ktoré majú za sebou aj reálne využitie alebo produkt s potenciálom. Hype (obrovská reklama na sociálnych médiách) vie spraviť svoje. Preto kryptomeny s tímami, ktoré sú veľmi aktívne na sociálnych médiách často dosahujú takú cenu, o ktorej by sa im reálne ani nesnívalo (FOMO je vtedy naozaj silné).

Na opačnej strane spektra stoja projekty, ktoré si dávajú akúsi no-hype teóriu. Pri takýchto projektoch je často problém dostať sa k tým najaktuálnejším informáciám a novinkám. Tímy totižto nemajú potrebu zbytočne tlačiť cenu hore, ale radšej nechávajú svoj produkt a spolupráce hovoriť za seba.

Poďme sa ale pozrieť na 2 príklady z tohto roku, ktoré nám môžu pomôcť predstaviť si, ako môže hype vs. no-hype pôsobiť na cenu kryptomeny.

Odporúčame článok: Ceny kryptomien padajú – Zásadný vplyv majú fundamentálne správy

TRON

Asi už všetci tušíte, že TRON bude predstavovať kryptomenu, ktorá má za sebou hype. A to nie len tak hocijaký. Máloktorá kryptomena zažila taký cenový nárast vďaka hypu ako TRON. Zhruba od začiatku decembra minulého roku sa o kryptomene TRON hovorilo takmer každý deň. Hlavný predstaviteľ tejto kryptomeny, Justin Sun, bol veľmi (možno až priveľmi) aktívny na sociálnych sieťach. Vyhlásenia dával na dennej báze, niekedy iba v rozmedzí pár hodín.

Keď sa ale pozriete na kryptomenu TRON, zistíte, že má problémov viac než dosť. Justin Sun napríklad veľmi rád dával oznámenie o tom, že spraví oznámenie. Pozrite sa na to však objektívne. Čo je to za hlúposť, aby ste dvakrát a niekedy až trikrát vydali tú istú informáciu len preto, aby ste vydali nejaké vyhlásenie a boli aktívny na sociálnej  sieti. Práve táto jeho aktivita spôsobila, že cena sa od začiatku decembra vyšvihla z 0,002 dolára až na 0,25 amerického dolára (polovica januára 2018). Ak by ste kúpili na začiatku decembra a predali v najvyššom bode, zarobili by ste za mesiac a pol až 100x vašej investície.

Ľudia, ktorí v tom čase investovali do tejto meny, ju buď predali so stratou (lebo nezastihli ten pravý moment) alebo ešte stále držia. Táto kryptomena je však krásnym príkladom toho, do čoho by ste nemali investovať. Vôbec teraz nechceme odsudzovať kryptomenu TRON, ale iba situáciu, aká sa okolo nej vytvorila. Tá bola nasledovná:

Kryptomena, ktorá nemala žiadne využitie, žiadne oficiálne spolupráce (okrem oznámeniach o oznámení o oznámení nejakého oznámenia) spravila až 100-násobok svojej hodnoty. Navyše, o tom, aký (ne)podarený whitepaper mala táto mena, ste už určite počuli. Aj napriek tomu všetkému ste pravdepodobne počuli o TRONe oveľa viac ako o kryptomene, ktorú vám predstavíme ako no-hype kryptomenu.

Od takýchto kryptomien by ste sa teda mali držať radšej ďalej (pre vaše vlastné dobro). Potom tu však máme kryptomenu ako ChainLink. Počuli ste o nej? Ak nie, vôbec nás to neprekvapuje, pretože ide o striktne no-hype kryptomenu.

Tip redakcie: Ako analyzovať whitepaper – základ pre vašu investíciu do kryptomien

ChainLink

Je možné, že o tejto kryptomene čítate úplne prvýkrát. ChainLink má pod drobnohľadom svojho CEO Sergeya Nazarova (experta na smart kontrakty) dlhočizný zoznam úspechov, o ktorých sa však vôbec nehovorí. Napríklad, táto kryptomena má za sebou vybudovaný funkčný prototyp pre SWIFT. Ďalej, predseda World Economic Forum ich vo svojej knihe opísal ako revolučnú kryptomenu s výbornou technológiou. Whitepaper tohto projektu je ukážkový (na rozdiel od TRONu). Prečo sa teda o ChainLinku vôbec nehovorí?

Dôvodom, prečo je to tak, sú pochopiteľne sociálne média. ChainLink je na nich totiž veľmi málo zastúpený. Ich striktná no-hype politika je teda príčinou, prečo ste pravdepodobne nikdy nepočuli o kryptomene ChainLink. Pre tých, ktorí o tento projekt javia naozaj veľký záujem, je ich Slack kanál asi najlepšie miesto, na ktoré sa môžete obrátiť.

Avšak práve kvôli tomu, že je to viac menej jediná sociálna sieť, na ktorej je tento tím aspoň ako tak aktívny, sa osveta o projekte ChainLink šíri naozaj pomaly. Kvôli tomu má Chainlink pomerne malú trhovú kapitalizáciu, aj napriek ich pomerne úspešnej histórii na trhu. Tím sa navyše skladá z výborných vývojárov, ktorí majú skúsenosti so smart kontraktmi. To je ďalším dôvodom, prečo by investícia do ChainLinku stála minimálne za zváženie. Ak sa teda tomuto projektu podarí spraviť aspoň ako taký marketing, cena môže naozaj vystreliť.

Mohlo by vás zaujímať: Ako nakupovať kryptomeny bez poplatkov a získať 10 dolárov za registráciu na Coinbase

Záver

Tento článok má slúžiť iba ako porovnanie nie priamo daných kryptomien, ale situácií a prístupov, s akými sa dá na kryptomenový projekt pozerať. Preto si treba pred každou investíciou poriadne premyslieť, v akej situácii sa daný projekt nachádza. Či už ide iba o cielenú reklamu a veľmi silný marketing, alebo o projekt, ktorý sa snaží zrozumiteľne informovať.

Disclaimer: Tento článok nemá slúžiť ako investičný tip alebo rada. Pokiaľ sa rozhodnete investovať, poprosím vás aby ste si spravili ďalší vlastný research. Rovnako nemožno považovať tento článok za reklamu alebo útok na ktorúkoľvek z vyššie spomenutých kryptomien.  

Budeme radi, ak sa prihlásite na odber videí na našom YouTube kanáli.

NAŠE NAJNOVŠIE VIDEO:

Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu). Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku, a najnovšie aj na Instagrame Twitteri.

Zdroj:
medium.com