Prestanú v Bratislave premávať autobusy? Dopravný podnik čelí neľahkej situácii

  • Dopravný podnik Bratislava čelí medziročnej finančnej strate.
  • Zmluvu s mestom má podpísanú až do roku 2033.
Ekonomika Hrozí v hlavnom meste zrušenie MHD?
Hrozí v hlavnom meste zrušenie MHD? Zdroj: shutterstock.com/Drazen Zigic/Chuchawan
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Dopravný podnik Bratislava (DPB) nezažíva najlepšie obdobie. Jeho strata sa prehlbuje, pričom ďalšie komplikácie predstavuje aj nedostatok vodičov. Téme sa venoval denník Pravda.

Spoločnosť skončila rok 2022 v strate 2,4 milióna eur. Môže za to aj zvýšenie cien energií a pohonných látok. Napríklad za naftu zaplatil Dopravný podnik Bratislava medziročne o 7 miliónov eur viac, čo je slušný nárast.

Pokles tržieb bol zapríčinený aj celosvetovou pandémiou koronavírusu, keď MHD chodilo menej ľudí. Navyše DPB ani nemohol čerpať žiadnu štátnu pomoc ako kompenzáciu počas tejto uplynulej koronakrízy.

V minulom roku sa začalo pracovať aj na odstraňovaní nedostatkov, ktoré sa v minulosti opakovali, avšak neboli riešené. Jedným zo základných cieľov Dopravného podniku Bratislava je zabezpečiť spoľahlivú autobusovú dopravu.

Ďalším problémom je nedostatok vodičov

Ďalším problémom je nedostatok vodičov. Zdroj: shutterstock.com/Virrage Images

Hovorca Bratislavy Peter Bubla aj mestský dopravca deklarujú, že aktuálne nie je ohrozené fungovanie spoločnosti. Je to aj tým, že DPB si na zabezpečenie činnosti aktívne hľadá aj externé formy finančného krytia.

Tvrdenie potvrdzuje aj nová rámcová zmluva o výkone služieb vo verejnom záujme uzatvorená s Bratislavou na obdobie 2024 až 2033. V nej sa totiž garantuje, že mesto Bratislava dopravcovi preplatí všetky ekonomicky oprávnené náklady, ktoré mu vzniknú pri zabezpečovaní služieb mestskej hromadnej dopravy.

97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Problémom je aj nedostatok vodičov

Odchod zamestnancov do predčasného dôchodku začína byť čoraz väčším problémom. Ide o vysoký počet zamestnancov, ktorí z mesiaca na mesiac odídu z práce do dôchodku a zamestnávatelia nemajú čas alebo dostatok kvalifikovaných ľudí, aby takéto prázdne miesta dokázali opäť kvalitne obsadiť.

Niektoré spoločnosti sa dostali až do takého bodu, že žiadajú o pomoc vládu. Odliv zamestnancov sa týka predovšetkým profesií ako sú vodiči autobusov a vlakov či pekárov. Je to aj tým, že zamestnanci využili možnosť odchodu do predčasnej penzie, ktorej podmienkou je 40 odpracovaných rokov.

To výrazne komplikuje situáciu v mestskej hromadnej doprave, kde je aktuálne nedostatok vodičov. Ak sa dopravným podnikom a firmám nepodarí nájsť za týchto zamestnancov náhradu, bude to viesť k obmedzeniu liniek.

Bratislavský cestovný poriadok to zatiaľ neovplyvnilo, ale DPB aktívne hľadá nových vodičov. Motivovať ich má napríklad náborovým príspevkom vo výške 4-tisíc eur a tiež odmenou za zvýšenie kvalifikácie, mesačným dochádzkovým a nadčasovým bonusom alebo príplatkom za delenú zmenu.

V Košickom dopravnom podniku je ale situácia iná. Aktuálne chýba podniku 6,5 % vodičov autobusov, pričom ďalších 5 % vodičov aktuálne nepracuje kvôli rodičovskej dovolenke alebo dlhodobej práceneschopnosti.

Prečítajte si aj: Viacerým profesiám hrozí kolaps. Príčinou sú predčasné dôchodky

Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.