Rastúca inflácia je považovaná za jeden z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňujú rast cien. Príkladom je nielen zdražovanie potravín, ale aj výrazný nárast cien pohonných hmôt. Ekonómovia však upozorňujú, že inflácia nie je jediná a hlavná príčina, ktorá spôsobuje stúpanie cien takmer všetkého. Veľkú hrozbu pre cenovú stabilitu predstavuje rast cien nafty.
Úloha nafty je v globalizovanom svete nenahraditeľná. Nafta je totiž prítomná všade. Vďaka nej sa premiestňuje takmer čokoľvek na planéte. Joseph Sykora, akciový analytik spoločnosti Aptus Capital Advisors, o význame nafty povedal:
„Nafta poháňa nákladnú dopravu. Je to to, čo poháňa našu globálnu ekonomiku… Nemožno ju ignorovať z hľadiska toho, ako sa premieta do ceny vecí.”
Počas pandémie COVID-19 narástla prudko cena nafty aj dopyt, no zdroje nafty sú limitované. Americký Úradu pre energetické informácie uviedol, že v roku 2021 USA spotrebovalo denne približne 128 miliónov galónov nafty, no výroba a kapacity nestíhajú za dopytom. Nafta narástla medziročne o 75,8 %, čo je viac ako 59,9-percentný nárast benzínu.
Tom Kloza, vedúci globálnej energetickej analýzy spoločnosti OPIS, varuje pred naftovou krízou: „Ak existuje palivo, ktoré by sa mohlo dostať do absolútnej krízy, myslím si, že je to nafta.”
Nafta a globálna kríza
V prípade benzínu sa ľudia môžu rozhodnúť, že obmedzia používanie vozidla na minimum, ako však upozornil Bill Fitzpatrick, výkonný riaditeľ a portfólio manažér spoločnosti Logan Capital Management, pri nafte, ktorá sa používa na priemyselnej úrovni, takáto možnosť ani alternatíva neexistuje.
„Všetci sa snažíme nájsť riešenia, ale prelomové technológie sa zatiaľ nedostavili. Zdá sa, že sa snažíme preklenúť priepasť, pokiaľ ide o našu závislosť od fosílnych palív, ale ešte sme sa k tomu nedostali,” tvrdí Fitzpatrick.
Kríza okolo deficitu a rastu cien nafty sa bude v dlhodobom horizonte aj naďalej prejavovať v zdražovaní de facto čohokoľvek, čo je závislé od dopravy a výroby. V segmente potravín sa kríza prejavuje nielen zvýšením nákladov na prepravu, ale aj nákladmi na pestovanie. Zasiahnutý je výrazné aj stavebný sektor, ktorý je závislý od prepravy a dodávok materiálov.
Čítaj ďalej: Číne hrozí ekonomická kríza, ohrozená je celá globálna ekonomika