Vo štvrtok večer Edward Snowden na svojom Twitteri poukázal na Facebook a jeho praktiky špehovania používateľov. Snowden navyše sľúbil, že nás naučí brániť sa voči korporátnemu sledovaniu. Názory a rady od najznámejšieho informátora o pochybnej činnosti NSA budú zaiste zaujímavé! Chráňme sa!
Sledovanie používateľov nie je novinka
Dnes už o sledovaní a zbieraní súkromných informácií o používateľoch zrejme počul aj každý počítačový analfabet. Informácie sa firmám (ale i vládam) skrátka hodia, a to na rôznorodé účely. Tým najnevinnejším je napríklad cielená reklama – Facebook vám ukáže produkt, ktorý vás zaujme, pretože pozná vaše preferencie. Tie pozná vďaka informáciám, ktoré ste Facebooku sami poskytli – vedomky i nevedomky. „Pozri na tú ponuku, presne tam chcem ísť na dovolenku, klik, kupujem!” Jasné ako facka!
Pozor, Facebook vie oveľa viac! Za predpokladu, že sa nechránite, pozná vašu politickú inklináciu, prácu, miesto pobytu, miesta, kde trávite čas, aké zariadenia používate, kde chodíte na internet, kde sa fotíte, pozná vašich priateľov i rodinu, s kým sa rozprávate, a všetky tieto i ďalšie dáta dokáže sumarizovať a analyzovať. A tak sa môže napríklad stať, že Facebook predpovie, že ste tehotná skôr, než to sama zistíte. Ups!
Edward Snowden vydáva novú knihu!
Edward Snowden na svojom twitterovom účte napísal: „Toto sú moje nové účty na ďalších platformách. V nasledujúcich týždňoch je mojím cieľom vysvetliť vám, ako vás každá z týchto stránok špehuje a akými metódami obmedzíte, koľko toho o vás vedia. Ak ich používate, pozorne ma sledujte.”
Platformy, ktorým sa Snowden bude venovať, sú Facebook, Instagram a Youtube. Keďže sledovanie používateľov a etické pochybnosti s tým spojené nie sú žiadnou novinkou, núka sa otázka, prečo má Edward Snowden potrebu pripomenúť túto skutočnosť práve teraz.
Za zmienku stojí fakt, že Snowden plánuje v septembri vydať vlastnú knihu, memoáre s názvom Permanent Record. Jeho nové účty na Facebooku, Instagrame a Youtube zatiaľ slúžia iba na propagáciu týchto memoárov. Nuž, vyzerá to na skvelý marketingový ťah!
Či už ide len o premyslené zvýšenie predaja knihy, alebo má Edward Snowden na srdci aj naše dobro, nie je podstatné. Snowden toho vie o sledovaní zrejme viac než ktokoľvek z nás a jeho všeobecná idea stále platí: Facebook nás špehuje a je načase s tým niečo robiť!
Čo čítať ďalej?
Informátor NSA Edward Snowden: Ostatné kryptomeny nakoniec Bitcoin predbehnú
Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu)! Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku a najnovšie aj na Instagrame a Twitteri!
Zdroje:
mashable.com
lifehacker.com
twitter.com