- ZSSK nahradí staré nočné vozne novými klimatizovanými súpravami.
- Prvé moderné vlaky plánuje nasadiť do prevádzky už v roku 2026.
- Nové vozne prinesú viac pohodlia, menej hluku a nové trasy.
Nočné cestovanie vlakom po Slovensku prejde veľkými zmenami. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa rozhodla zmodernizovať svoj vozňový park a posunúť nočné vlaky na úroveň 21. storočia.
Cieľom projektu je zvýšiť komfort cestujúcich, predĺžiť životnosť súprav a zatraktívniť železničnú dopravu aj pre dlhšie trasy.
Spolu s modernizáciou chce ZSSK rozšíriť aj ponuku nočných spojov. Nová linka by mala spájať Humenné, Bratislavu a Viedeň, čím sa Slovensko priblíži štandardu západných krajín.
ZSSK má momentálne 30 spacích vozňov, no dvadsiatka z nich pochádza ešte z 80. rokov. Mnohé nemajú klimatizáciu, sú hlučné a energeticky náročné. Dopravca preto plánuje staré vozne vyradiť a nahradiť ich modernizovanými súpravami, ktoré prinesú pohodlie aj nižšie prevádzkové náklady.
Nočné vlaky ZSSK dnes jazdia najmä na trasách Humenné – Bratislava a Humenné – Praha. Nové vozne majú zabezpečiť vyšší komfort aj na týchto linkách, ktoré patria medzi najvyužívanejšie.
Nechajte peniaze pracovať za vás.
Investujte a premeňte svoje obavy na príležitosť.
Slovenské firmy majú v projekte kľúčovú úlohu
Modernizácia bude rozdelená do dvoch samostatných verejných obstarávaní – jedno sa týka ležadlových a druhé lôžkových vozňov. Súťaž na prestavbu denných vozňov na ležadlové už skončila.
Víťazom sa stala spoločnosť ŽOS Trnava, ktorá má zmodernizovať 10 vozňov s možnosťou rozšírenia o ďalších 10.
Druhá súťaž, ktorá sa týka lôžkových vozňov, ešte prebieha.
ZSSK momentálne rokuje o cene so spoločnosťou ŽOS Vrútky, pretože predložená ponuka prevýšila pôvodné očakávania. Aj tu počíta s 10 novými vozňami s opciou na ďalších 14. Po ukončení rokovaní má projekt posúdiť Útvar hodnoty za peniaze, ktorý preverí jeho efektívnosť.
Investícia v miliónoch, vlaky plné detailov
Podľa predbežných odhadov jeden ležadlový vozeň bude stáť približne 1,8 milióna eur. V prepočte ide o asi 45-tisíc eur na jedno miesto. Lôžkový vozeň má mať kapacitu minimálne 30 lôžok, ležadlový zhruba 40 miest.
Nové súpravy prinesú klimatizáciu, modernejšie sociálne zariadenia a väčšie súkromie. Lôžkové vozne budú určené pre cestujúcich, ktorí hľadajú komfort a ticho. Ležadlové ponúknu základné vybavenie pre tých, ktorí chcú cestovať lacnejšie.

Nové spoje prinesú vyšší komfort. Zdroj: ZSSK
Prebieha zaujímavá súťaž s Fumbi, kde môžete vyhrať 1 200 eur rozdelených ako 100 eur každý mesiac po celý rok. Jednoduchá účasť cez registráciu, prvý vklad a zadanie kódu KRYPTONAROK – odkaz nájdete tu.















