Premiér Fico chce slovenské cesty v dezolátnom stave zaplátať peniazmi z druhého piliera

  • Premiér Robert Fico chce zohnať peniaze na nové cesty a železnice.
  • Spolieha sa na PPP projekty, ktoré by mohol ponúknuť čínskym spoločnostiam.
  • Ďalšou možnosťou je použiť peniaze z druhého piliera.
Ekonomika Odkiaľ zoberie premiér peniaze na nové cesty?
Odkiaľ zoberie premiér peniaze na nové cesty? Zdroj: shutterstock.com/Stockr/Julia Zavalishina

Niektoré úseky ciest, mostov alebo železníc sú častokrát kvôli zanedbaniam v dezolátnom stave. Premiér chce tento stav zmeniť, avšak musí nájsť na to peniaze. Téme sa venoval portál Správy RTVS.

Premiér Robert Fico (Smer-SSD) chce hľadať peniaze na skutočne viacerých miestach. Otázkou je, či v tom bude úspešný, a ako sa k tomu postaví samotná verejnosť. Ako uviedol:

Chcem hľadať nielen zdroje pokiaľ ide o štátny rozpočet, európske fondy, prípadne plán obnovy. Musíme vtiahnuť do výstavby infraštruktúry obrovských strategických podnikov aj súkromný kapitál, súkromné vklady ľudí, ako aj vklady ľudí v dôchodkových správcovských spoločnostiach, ale najmä PPP projekty.

Okrem toho chce do hľadania zaradiť aj čínske spoločnosti. Premiér Fico chce do balíka ponúknuť 500 mostov, ktorý by niekto zrekonštruoval a následne sa o ne aj staral. Všetko by to bolo v rámci PPP projektu.

Výhody čínskych spoločností sú v tom, že majú technologické skúsenosti. To by sa mohlo ukázať ako nesmierna výhoda oproti iným európskym krajinám.

Slovensko si zaslúži kvalitnejšie cesty

Slovensko si zaslúži kvalitnejšie cesty. Zdroj: shutterstock.com/Mark Agnor

Projekt by mal získať aj podporu slovenského stavebníctva, avšak aktuálne nám chýba približne 100-tisíc pracovníkov. Preto sa už teraz počíta s nasadením ľudí z tretích krajín.

Avšak, problém má byť údajne v tom, že PPP projekty sa nedajú použiť na rekonštrukciu, ale len na vybudovanie nových ciest, mostov a železníc.

PPP projekty

Tradične sa projekty obstarávajú spôsobom, že štát si pripraví projektovú dokumentáciu a obstará stavebnú spoločnosť, ktorá bude projekt realizovať. Pri PPP projektoch je rozdiel v tom, že sa obstaráva koncesionár, ktorý pripraví finálnu projektovú dokumentáciu, projekt postaví, zafinancuje a počas dlhého obdobia projekt prevádzkuje a investuje do jeho údržby tak, aby ho odovzdal po skončení koncesie štátu v dobrom stave.

Kontroverzným krokom, ktorý naznačil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, je to, že by na nové cesty a železnice mohli byť použité peniaze z druhého piliera.

Môžeme použiť peniaze z druhého dôchodkového piliera. Navyše, napríklad na cesty sme ako inštitút navrhovali vláde SR, aby sme vypísali štátne diaľničné dlhopisy, čo bežne krajiny robia. Tie by boli vhodné aj pre privátne, aj pre fyzické osoby.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Zaujímate sa o to, ako odísť do dôchodku so štedrým pasívnym príjmom? Pozrite si naše video!

Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.