- NDS tvrdí, že tento rok bude vo výstavbe viacero ciest a diaľničných úsekov v dĺžke 70 kilometrov.
- Naďalej sa bude naplno pracovať na výstavbe tunela Višňové.
- O cesty v krajoch sa starajú župy, ktoré si na to vyčlenili desiatky miliónov eur.
Prišiel rok 2024 a spolu s ním aj očakávania toho, kedy sa konečne dočkáme plnohodnotnej diaľnice. Tá bude až neskôr, ale otvorí sa viacero cestných úsekov. Téme sa venoval denník Pravda.
Samotná Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že tento rok bude vo výstavbe viacero ciest a diaľničných úsekov. Hovorí sa dokonca o čísle 70 kilometrov. Chcú sa zamerať hlavne na tunely Višňové, Čebrať a Okruhliak.
V prípade tunela Višňové ide o súčasť výstavby diaľničného ťahu D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Po dokončení pôjde o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou 7,5 kilometra. Kompletný úsek prepojí mestá Žilina a Martin.
V hre je aj rýchlostná cesta R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou. Tento projekt bude stáť 90 miliónov eur, pričom výberové konanie aktuálne prebieha a bude ukončené v marci tohto roka. Celková dĺžka prác by nemala presiahnuť 32 mesiacov.
NDS sa chce zamerať aj na rýchlostnú cestu R3 medzi Tvrdošínom a Nižnou. Dôvodom je odbremenenie frekventovanej dopravy. Ďalšou výhodou tohto 5,6-kilometrového úseku bude aj odľahčenie dopravy v prípade oravských obcí, kadiaľ premávajú kamióny z Poľska.
Stavať sa bude aj na východe Slovenska, konkrétne je záujem o vybudovanie rýchlostnej cesty R2 spájajúcej Šacu a Košické Oľšany. Pôjde o súčasť juhovýchodného obchvatu Košíc s dĺžkou 14 kilometrov a 13 mostami.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
O rekonštrukcie ciest sa postarajú župy
Napríklad v Bratislavskom kraji sa plánuje v tomto roku opraviť až 61 kilometrov ciest, na čo má hlavné mesto pripravených 31 miliónov eur. Môžeme spomenúť úseky Kuchyňa – Plavecký Mikuláš, Modra – Budmerice, Veľký Biel – Malý Biel či Chorvátsky Grob – Bernolákovo. Okrem toho sa zameria aj na rekonštrukciu 7 mostov, napríklad na Pezinskej Babe.
Trnavský kraj taktiež plánuje rekonštrukciu svojich kľúčových úsekov, ako napríklad cestu II/510 od okresu Senec – Dunajská Streda – Dolné Janíky alebo na úsekoch Veľký Meder – Okoč a Pataš – Padáň. Rekonštrukcie neobídu ani obce Dolné Dubové, Zeleneč a Zavar.
Trenčiansky kraj má v pláne opravovať primárne cesty II. a III. triedy s celkovým rozpočtom 7 miliónov eur. V reči čísiel to znamená 39 úsekov v celkovej dĺžke 35 kilometrov. Okrem toho je na programe aj rekonštrukcia cesty II. triedy II/511 Uherce – Skýcov.
V Nitrianskom kraji majú na rekonštrukcie ciest pripravených viac ako 14 miliónov eur. Tie budú použité na modernizáciu cesty II/511 v úseku Dolný Ohaj – Hurbanovo a Drženice – hranica. Nezabudne sa ani na opravu mostov v celkovom počte 25.
Banskobystrický kraj si výdavky rozdelil na tie kapitálové a na tie na bežnú údržbu. Tam by mal narásť celkový objem na vyše 18 miliónov eur. Ďalších 20 miliónov eur je odhodlaný čerpať z eurofondov. Taktiež je v pláne aj rekonštrukcia desiatich mostov a výstavba kruhovej križovatky.
Žilinský kraj bude v tomto roku rekonštruovať 30 kilometrov ciest, pričom má už vyčlenených 13-tisíc eur. Zameria sa aj na opravy ciest v regióne Kysuce. V prípade mostov sa župa zameria primárne na tie, ktoré stoja ponad rieku Váh.
Čo sa týka Prešovského kraja, tak ten investuje do opráv sumu 60 miliónov eur. V tomto roku by malo byť zrekonštruovaných približne 60 kilometrov ciest a 25 mostov. Môžeme spomenúť napríklad rekonštrukciu mosta Poprad – Veľký Slavkov, opravu mosta cez potok Strážsky v obci Poprad – Stráže a obnovu mosta cez potok Lúčanka v obci Lúčka.
Ako posledný tu máme Košický kraj. Rekonštrukcia mostných objektov vyjde župu na sumu 5,6 milióna eur, pričom na sanácie krajníc, priepustov a priekop sa pridá ďalších 500-tisíc eur. Rozsah opráv je naplánovaný na približne 45 kilometrov.
Prečítajte si aj: Svetlo na konci najdlhšieho tunela na Slovensku: Črtá sa termín otvorenia tunela Višňové