- Slováci výrazne obmedzili nákup prémiových potravín a uprednostňujú lacnejšie alternatívy.
- Tržby obchodníkov rastú pomalšie než ich náklady, rozdiel je takmer 2 %.
- Slovensko má druhé najlacnejšie potraviny v EÚ, no míňame na ne najviac.
Slováci radikálne prehodnocujú svoje výdavky. Kombinácia ekonomickej neistoty, vládnych škrtov a rastúcich cien základných potravín prinútila spotrebiteľov zmeniť svoje nákupné správanie.
Zákazníci dnes uprednostňujú lacnejšie alternatívy a akciový tovar, čo potvrdzujú aj údaje Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO). Informuje o tom portál O peniazoch.
„Naši zákazníci teraz nakupujú predovšetkým základné produkty a výrazne obmedzili nákup prémiových potravín,” potvrdil Martin Krajčovič, predseda SAMO. Ľudia dnes vyhľadávajú najmä privátne značky a akciové ponuky namiesto impulzívnych nákupov drahších produktov.
Čísla hovoria jasnou rečou. Tržby členov SAMO v roku 2024 vzrástli len o 4,51 percenta, pričom potraviny zaznamenali ešte slabší rast – iba 4,26 percenta. Tieto hodnoty ostro kontrastujú s nárastom prevádzkových nákladov o 6,45 percenta.
Obchodníci čelia tlaku z viacerých smerov naraz. Zdraželi energie aj distribúcia, zvýšili sa mzdové náklady a pribudli nové daňové a legislatívne povinnosti vrátane dane na sladené nápoje a úpravy DPH. Situáciu skomplikovali aj externé faktory ako vtáčia chrípka, nedostatok vajec či zdraženie kávy, kakaa a olivového oleja.
„Hneď po oznámení konsolidačných opatrení sme zaznamenali zmenu v správaní zákazníkov,” vysvetľuje Krajčovič. „Ľudia začali nakupovať opatrnejšie, čo najviac pocítili predajcovia potravín a drogérie.”

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.