- Národná banka Slovenska upozorňuje všetkých Slovákov.
- Podvodníci zneužívajú jej meno a snažia sa ľudí obrať o peniaze.
- NBS vysvetľuje ako podvod funguje a ako by ste mali reagovať.
Národná banka Slovenska (NBS) vydala 13. januára 2025 naliehavé varovanie pre všetkých Slovákov. Sofistikovaní podvodníci spustili novú vlnu útokov, pri ktorých sa pokúšajú vylákať citlivé údaje od ľudí pod zámienkou ochrany ich financií.
Ako podvodníci operujú?
Scenár útoku je premyslený a môže zaskočiť aj ostražitých ľudí. Podvodník, ktorý sa momentálne predstavuje ako „Peter Martin”, kontaktuje potenciálne obete telefonicky s alarmujúcou správou o ich bankovom účte. Tvrdí, že niekto v mene volajúceho zakladá nové finančné produkty alebo sa pokúša zablokovať existujúce účty.
Národná banka Slovenka varuje:
Ide o podvodné konanie. Je nebezpečné, pretože volajúci navodzuje stav ohrozenia finančných prostriedkov a vydáva sa za zamestnanca Národnej banky Slovenska.
Prečo je tento podvod mimoriadne nebezpečný?
To, čo robí tento podvod výnimočne nebezpečným, je vysoká miera dôveryhodnosti.
- Disponujú čiastočnými osobnými údajmi svojich obetí.
- Profesionálne sa vydávajú za zamestnancov NBS.
- Vytvárajú atmosféru urgentnosti a ohrozenia financií.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Národná banka Slovenska vydala jasné odporúčania
Národná banka Slovenska nekontaktuje žiadnych klientov za spomínaným účelom a nepožaduje od nich osobné údaje” zdôrazňuje NBS vo svojom vyhlásení.
Tento typ komunikácie je vždy podvodný a môže viesť k závažným finančným stratám.
Ak vás niekto kontaktuje s podobnou legendou, NBS odporúča:
- Okamžite ukončiť komunikáciu.
- Neposkytovať žiadne osobné údaje ani kópie dokladov.
- V prípade prezradenia citlivých údajov ihneď kontaktovať políciu.
- Ak došlo k úniku bankových prihlasovacích údajov, bezodkladne informovať svoju banku.Hoci podvodníci momentálne preferujú telefonický kontakt, NBS varuje, že môžu svoje aktivity rozšíriť aj na sociálne siete, email a rôzne komunikačné aplikácie. Práve preto je kľúčové zostať ostražitý pri akejkoľvek nevyžiadanej komunikácii týkajúcej sa bankových služieb.
Tento prípad nie je ojedinelý – zapadá do širšieho kontextu finančných podvodov, pred ktorými NBS dlhodobo varuje. Podvodníci neustále zdokonaľujú svoje metódy a zneužívajú mená renomovaných inštitúcií, vrátane európskych centrálnych bánk.
Najlepšou obranou zostáva zdravá nedôvera a overovanie si informácií priamo u svojej banky prostredníctvom oficiálnych kontaktných kanálov.