Čína sa posledné roky naplno zamerala na výrobu výhradne elektrických vozidiel. Rovnakým trendom sa uberá aj Európa, ktorá plánuje od roku 2035 zakázať predaj nových spaľovacích motorov. Čína cíti príležitosť na zvýšenie trhového podielu na starom kontinente, uvádza denník Pravda. Za koľko však predáva vozidlá Európanom v porovnaní s domácim trhom?
Európania kupujú čínske autá za dvojnásobnú cenu
Čoraz viac Európanov uprednostňuje kúpu čínskeho elektromobilu, pretože cena je viac než priaznivá v porovnaní s európskymi automobilkami. Napriek tomu cena, za ktorú kupujeme čínske autá je približne dvakrát vyššia ako platia Číňania. Porovnanie portálu Bloomberg upozornilo na tento veľký cenový nepomer.
Najväčšia čínska automobilka BYD (Build Your Dreams) napríklad ponúka model Dolphin vo Francúzsku za 29 000 eur, zatiaľ čo v Číne si ho môžeme kúpiť len za 15 200 eur. Takto by sme mohli pokračovať s mnohými ďalšími modelmi a cenový rozdiel by bol približne rovnaký. Samozrejme, náklady na prepravu musia byť v cene auta zahrnuté, no napriek tomu je rozdiel v cenách vysoký.
Čína dobyje európsky trh s elektromobilmi
Už skôr sme informovali o tom, že Čína plánuje dobyť európsky trh s autami. Cena však nie je jediná karta, s ktorou plánuje druhá najväčšia ekonomika na svete bojovať. Kvalita spracovania je totiž čoraz vyššia a dobieha európske automobilky. V budúcnosti už pravdepodobne nebude platiť pravidlo, že čínske autá sú nekvalitné.
Aj v prípade, že kvalita čínskych áut bude nižšia, bude dostatočne vysoká na to, aby sa mnoho Európanov rozhodlo kúpiť si práve auto z Číny. Cenový nepomer je totiž omnoho vyšší ako rozdiel v kvalite. Priemerná cena európskeho elektromobilu je v súčasnosti 56-tisíc eur, zatiaľ čo čínskeho iba 34-tisíc eur.
Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.
Čína svojou produkciou priamo ovplyvní aj Slovensko
Už skôr sme informovali o tom, že tento trend predstavuje riziko obzvlášť pre Slovensko, ktoré je svetovým lídrom v počte vyrobených áut na obyvateľa (183 áut na tisíc obyvateľov). Túto otázku riešia posledné roky aj Nemci. Na poslednom mníchovskom autosalóne IAA Mobility až 80 % zo všetkých elektromobilov predstavila práve Čína.
Na záver je potrebné poznamenať, že súčasná produkcia čínskych elektromobilov sa bude prudko zvyšovať. Jednou z rýchlo napredujúcich automobiliek je BYD, ktorá v prvom polroku 2023 už prekonala aj predaje Tesly. Automobilky ako BYD masívne budujú nové megatovárne a očakáva sa, že len BYD vyrobí viac automobilov ako BMW a Mercedes.
Mohlo by ťa zaujímať: Môže Čína pochovať západnú ekonomiku?