Európa sa trasie. Čína buduje gigantické továrne na výrobu lacných áut

Novinky Čína dobije európsky trh s autami
Čína dobije európsky trh s autami. Zdroj: shutterstock.com/AUUSanAKUL/06photo
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Čína sa z dôvodu neschopnosti konkurovať na trhu so spaľovacími motormi naplno zamerala na elektromobilitu. Expanzia tohto priemyslu napreduje v Číne tak rýchlo, že čoskoro ju pocítime priamo aj v Európe. Podľa správy Pravda vznikajú aj pomerne mladé automobilky, ktorým tie európske nedokážu cenovo konkurovať.

Čína buduje megatovárne

Jednou z automobiliek, ktoré rýchlo napredujú je BYD (Build Your Dreams), ktorá bola už minulý rok druhým najväčším výrobcom elektromobilov na svete hneď po Tesle. V prvom polroku 2023 však BYD už prekonal aj predaje Tesly. Automobilky ako BYD masívne budujú nové megatovárne. Očakáva sa, že len BYD má vyrobiť viac automobilov ako BMW a Mercedes.

Pre predstavu, nová megatováreň má vyrobiť za rok viac vozidiel ako všetky továrne na Slovensku dokopy. Kapacita má predstavovať až 1,32 milióna vozidiel ročne a náklady na jej vybudovanie 4,3 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok nákladov na továreň Tesly Giga Shangai. Pre porovnanie, najväčší závod Volkswagenu vyrobí približne 800 000 vozidiel ročne. Do roku 2023 plánuje BYD vyrábať až 3 milióny vozidiel ročne, pričom len dva roky dozadu ich bolo len 700 000.

Čína dobije Európu nie len automobilkou BYD

Čína dobije Európu nie len automobilkou BYD. Zdroj: shutterstock.com/ADRIAN3388

Nakupuj a obchoduj kryptomeny na Binance, najlepšej a najlacnejšej burze na svete. V spolupráci sme pre teba pripravili špeciálne zľavy a bonus až do 50 USD! Vytvor si účet cez >>>náš odkaz<<< a získaj doživotnú zľavu 5 % na obchodné poplatky. Návod, ako jednoducho a lacno kúpiť a obchodovať kryptomeny, nájdeš v tomto článku.
Sponzorovaný obsah

Čína sa pripravuje na európsky trh

Nie len automobilka BYD ukázala svoju silu aj na poslednom mníchovskom autosalóne IAA Mobility. Až 80 % zo všetkých elektromobilov predstavila práve Čína. Expanzia navyše ukazuje, že v najbližších rokoch Čína rapídne predbehne Európu v počte vyrobených áut. Navyše, európske automobilky v súčasnosti nemôžu cenovo konkurovať tým čínskym. Priemerná cena európskeho elektromobilu je 56-tisíc eur, zatiaľ čo čínskeho iba 34-tisíc eur.

Argument, že čínske autá sú nekvalitné je čoraz menej relevantný. Vysoký nepomer cien v kombinácii s narastajúcou kvalitou v čínskych automobilkách zabezpečí, že čoraz viac Európanov sa rozhodne pre kúpu auta z ďalekého východu. Očakáva sa, že potrvá približne jedno desaťročie, kým Čína získa pevné postavenie na európskom automobilovom trhu.

Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.

Príchod Číny ovplyvní aj Slovensko

Autá vyrábané v Číne môžu do roku 2030 stáť európske automobilky až 7 miliárd eur ročne ušlého zisku. Slovensko je svetovým lídrom v počte vyrobených áut na obyvateľa (183 áut na tisíc obyvateľov). To znamená, že príchod čínskych automobiliek do Európy priamo ovplyvní aj slovenskú ekonomiku. Tento sektor nám totiž zabezpečuje až 12 % HDP a priamo zamestnáva 176 000 ľudí.

Mohlo by ťa zaujímať: Môže Čína pochovať západnú ekonomiku?

Autor:
Marek Jendrál
Marek Jendrál

Vyštudoval financie, bankovníctvo a investovanie. O kryptomeny sa zaujíma od roku 2015. V článkoch sa špecializuje na technickú analýzu a sieťové dáta z blockchainu.