Ako správne začať s obchodovaním kryptomien

0
trading cryptocurrency

Snahou nášho magazínu je nielen prinášať horúce novinky, či predstavovať jednotlivé kryptomeny, ale oboznámiť vás aj s ďalšou nemenej zaujímavou témou, a síce obchodovaním na burze.

Tento článok je akýmsi úvodom do tejto problematiky a veríme, že už čoskoro vám prinesieme detailné pohľady, názory a techniky na to, ako sa zorientovať vo svete obchodovania na burzách. Do pozornosti vám teda dávame prvý zo série článkov, ktoré nám poslal jeden z uchádzačov o post redaktora – tradera, René.

Základné pojmy

Pravdepodobne najzákladnejšou časťou a zároveň ukazovateľom je na každej burze graf. Zjednodušene povedané ide o históriu zrealizovaných obchodov. Jeho „stavebným“ prvkom sú sviečky, ktoré nám umožňujú vyčítať maximálnu a minimálnu cenu za dané časové obdobie. Poukazujú pritom na otváraciu a zatváraciu cenu daného časového obdobia, pričom farba sviečky určuje, či bola otváracia cena väčšia ako zatváracia (červená) alebo menšia (zelená).

Orderbook. Tento termín označuje zoznam príkazov čakajúcich na zrealizovanie zoradených podľa najlepšej ceny pre protistranu. Ak sa podľa typu objednávky nájde kupujúci alebo predávajúci, zadané príkazy sa spracujú presne podľa poradia. Treba mať na pamäti, že kým pri BUY príkaze platí, že najvyššia cena je v poradí prvá, pri SELL príkaze je to naopak – na prvom mieste je najnižšia cena.

Limit BUY/SELL – týmto príkazom zadávame objednávku do orderbooku a čakáme, kým sa nájde protistrana (kupujúci / predávajúci), aby náš dopyt, respektíve ponuka boli zrealizované.

Market BUY/SELL – tento typ príkazu umožňuje vykonať obchod okamžite. Je to dané akceptovaním ceny, ktorá je v orderbooku. V prípade, že je vami požadované množstvo na nákup alebo predaj väčšie, ako množstvo protistrany z orderbooku, obchod prebehne len čiastočne a zvyšná časť sa zaradí do poradia, kde čaká na spracovanie.

Volume – ide o údaj, ktorý sa nachádza v grafe. Je zobrazený ako stĺpik pod každou zo sviečok a jeho veľkosť definuje objem zrealizovaných obchodov za dané časové obdobie.

Volatilita – vo väčšine prípadov hovoríme o vysokej alebo nízkej. Kým v prípade nízkej zažíva trh, respektíve mena pokojné obdobie s pomerne stabilnou cenovou hladinou. Pri vysokej pozorujeme veľké cenové výkyvy.

Pre každého začínajúceho obchodníka na burze je vhodné, aby si jednotlivé typy obchodovania (nákup / predaj),  založenie účtu / peňaženky, jej zálohovanie a obnovu vyskúšal zo začiatku s malou sumou. V prípade akejkoľvek chyby predíde zbytočným stratám svojich financií.

Na ceste k zisku

Prirodzeným zámerom každého obchodníka je zisk. Ale ako ho dosiahnuť? Z môjho pohľadu to vidím tak, že čím viac robíte, tým viac pokazíte. Každý začiatočník totiž očakáva hneď 100 percentné tipy a signály, ktoré ho dovedú do vytúženého cieľa. Lenže takto to nefunguje. Ani tie najlepšie signály nie sú vždy ziskové.

V tradingu ide predovšetkým o množstvo úspešných a neúspešných obchodov. Zámer nie je dosiahnuť jeden ziskový, ale celkový kladný percentuálny podiel (napríklad 70 obchodov s výnosom zo 100). Ruka v ruke s dôkladným moneymanagementom vedie práve takýto prístup k ziskovosti pri obchodovaní. No a keďže zákon zachovania hmotnosti platí aj na trhu, tak na to, aby niekto zarobil, musí byť niekde protistrana, ktorá prerobí.

Majte na mysli, že na trhu sú profitraderi na plný úväzok, ktorí trávia veľa času vzdelávaním sa a sledovaním situácie. Označme ich ako skupinu číslo 1 (môžeme do nej pokojne zaradiť aj roboty, ktoré sú naprogramované a obchodujú automatizovane).

Skupinu číslo 2 tvoria veľryby. Ide o účastníkov, ktorí disponujú obrovským majetkom. Nielenže sú dobrí obchodníci, ale vďaka množstvu kapitálu dokážu hýbať trhom tým smerom, ktorým práve potrebujú. Týmto svojim správaním vedia zmanipulovať celkovú náladu a začiatočníci často podľahnú panike. Buď predajú príliš „dole“ – weak hands alebo v opačnom prípade s nadšením nakúpia príliš vysoko – FOMO (Fear of missing out – z angličtiny: strach zo zmeškania príležitosti).

Poslednú skupinu si označíme číslom 3. Do nej patria všetci ostatní, teda v prevažnej miere my všetci. Otázka na záver: Čo myslíte? Kto má v tejto psychologickej vojne navrch? Ešte má niekto chuť robiť 25 obchodov denne?

Základom úspechu je prieskum a vzdelávanie sa

V prvom rade by ste mali vedieť s čím obchodujete. Kryptomeny sa nekupujú obrazne povedané podľa farby loga alebo pekného názvu. Okrem základného naštudovania si projektu (celkový počet mincí, tím stojaci za kryptomenou, cieľa a potenciálu do budúcnosti) treba sledovať čo daný coin prináša nové a ako autori dodržiavajú termíny, ktoré zverejnili v ich roadmape.

Až po zvážení všetkých týchto aspektov môžete uvažovať o nákupe. Ten by mal byť rozložený na viac častí a podčiarknutý presnou a dlhodobou stratégiou, s ktorou kryptomeny držíte (najlepšie v hardwarovej peňaženke). Pri poklesoch je základným pravidlom nepanikáriť. Ak ste o svojej investícii presvedčení, mali by ste pri poklesoch dokupovať, čím si znižujete priemernú kúpnu cenu. Viac o tejto technike si môžete prečítať v našom článku tu.

Nákupom však vaša práca nekončí. Je potrebné neustále sledovať aktuálne dianie na trhu. Vždy majte na pamäti z akého dôvodu ste dané kryptomeny kúpili, čo ste v nich v momente nákupu videli, a či je to stále aktuálne. Nepanikárte a nenechajte sa ovplyvniť účastníkmi trhu, ktorí vás chcú zneistiť a donútiť vás predať so stratou.

Dobrý výber kryptomeny, znižovanie priemernej kúpnej ceny a HODL – to je cesta, ktorou by ste sa mali vydať!

Nenechajte si ujsť naše krypto-spravodajstvo a prihláste sa na odber notifikácií. Inštrukcie získate po kliknutí na zvonček vľavo dole. Taktiež nás sledujte na našej facebookovej stránke a nenechajte si ujsť najnovšie správy z kryptosveta.

Leave a Reply

Pridať prvý komentár

avatar
  Subscribe  
Notify of