- Spojka v aute je pomerne náročným komponentom.
- Každá spojka sa časom opotrebuje.
- Výmene sa teda nevyhnete.
Majitelia áut s manuálnou prevodovkou dobre poznajú spojku. Ide o neoddeliteľnú časť celého hnacieho ústrojenstva, preto je potrebné, aby bola v dobrej forme. O téme informoval portál Auto Trendy.
Spojka je pomerne komplikovaná časť, konkrétne sa skladá z niekoľkých komponentov ako zotrvačník, spojkový kotúč, prítlačný tanier a prítlačné ložisko. Zatiaľ čo pri manuálnej prevodovke je ovládaná vodičom, pri automatickej prevodovke má jej chod na starosti palubný počítač.
Spojka a celé jej ústrojenstvo sa postupom času opotrebuje a je nutná jej výmena. Nie je nikde dané, koľko kilometrov má vydržať, pretože to závisí od množstva faktorov ako štýl jazdy, typ vozidla a terén, v ktorom auto jazdí.
Platí však rovnica, že čím častejšie sa radia prevodové stupne, tým je opotrebenie spojkového ústrojenstva rýchlejšie. To sa týka manuálnej aj automatickej prevodovky. Priemerne sa uvádza životnosť spojky niekde medzi 130-tisíc až 180-tisíc kilometrami. Je to však skutočne individuálne.
Spojka je umiestnená medzi motorom a prevodovkou. Úplným zošliapnutím pedála spojky sa dosiahne krátkodobé prerušenie prenosu krútiaceho momentu, od motora na kolesá vozidla. Spojka sa používa pri rozjazde, pri radení prevodových stupňov, pri zastavení so zaradeným prevodovým stupňom aj pri spúšťaní motora.
V osobných autách sa najčastejšie používajú jednokotúčové trecie spojky, ktoré majú buď priamy pákový prevod alebo nepriame hydraulické ovládanie. Spojka v aute je zvyčajne suchá trecia kotúčová a ide o jednu z kľúčových súčiastok vozidiel s manuálnou prevodovkou.