- Koncept Skyrider 2.0 by zvýšil počet pasažierov o 20 percent.
- Ryanair oficiálne poprel plány zaviesť miesta na státie v lietadlách.
- Ryanair zaznamenal medziročný pokles zisku o 16 percent na 1,6 miliardy eur.
Letenky za 5, možno len za 1 euro? Vízia ultralacného lietania sa opäť dostala do centra pozornosti. Môže za to koncept miest na státie v lietadlách, ktorý v posledných týždňoch koluje internetom.
Taliansky výrobca interiérov Aviointeriors znovu predstavil svoj návrh s názvom Skyrider 2.0, ktorý vyvolal množstvo reakcií – od fascinácie až po posmech. Na základe správy Daily Mail o tom informoval portál O peniazoch.
Skyrider nie je úplnou novinkou. Prvýkrát sa objavil ešte v roku 2018 na výstave Aircraft Interiors Expo. Ide o neštandardné sedenie, ktoré pripomína skôr cyklistické sedlo. Cestujúci na ňom nesedia v klasickom zmysle, ale sa opierajú v mierne naklonenej polohe.
Týmto riešením chce výrobca zvýšiť počet pasažierov o 20 percent a zároveň znížiť hmotnosť a náklady.
Najviac sa tento koncept spája s Ryanair, ktorý je známy svojimi nekonvenčnými návrhmi. Šéf aerolinky Michael O’Leary už pred rokmi hovoril o miestach na státie, poplatkoch za WC či o tzv. „fat tax”. Skyrider sa preto stal prirodzene spájaným práve s touto nízkonákladovou spoločnosťou.
Aviointeriors potvrdil, že fyzický prototyp existuje a bol testovaný zamestnancami v sídle firmy pri Ríme. Reakcie verejnosti však ukazujú, že nie každý je ochotný vzdať sa komfortu v prospech úspor. Na sociálnych sieťach sa objavilo množstvo kritiky a vtipov, ktoré si berú na mušku predstavu „lietania postojačky”.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Ryanair vydal stanovisko
Spoločnosť preto vydala vyhlásenie, v ktorom zdôraznila, že Skyrider zatiaľ nie je súčasťou jej oficiálneho produktového portfólia.
„Ako aj v minulosti, aj dnes ide o konceptuálny návrh. Skôr o provokatívnu predstavu toho, kam sa môže dizajn v letectve posunúť, než o hotový produkt,” uviedla firma na svojom Facebooku.
Ryanair medzitým upokojil verejnosť. Hovorca Steven McNamara pre britský Daily Mail uviedol, že aerolinka neplánuje zaviesť miesta na státie. Podľa jeho slov by takýto krok nebol možný bez zásadnej zmeny európskych predpisov. Aj Michael O’Leary v minulosti pripustil, že hoci je myšlienka zaujímavá z ekonomického hľadiska, v praxi je takmer nerealizovateľná.
Zatiaľ teda zostáva Skyrider 2.0 len ambicióznym konceptom, ktorý vzbudzuje diskusie o budúcnosti cestovania. Otázka znie: Kam sú aerolinky ochotné zájsť, aby stlačili cenu letenky na absolútne minimum? A sú cestujúci pripravení vzdať sa posledných zvyškov pohodlia, ak ich to bude stáť len pár eur?
Jedno je isté – budúcnosť letectva sa neustále mení. A aj keď sa dnes miesta na státie zdajú nepravdepodobné, nie je vylúčené, že o niekoľko rokov sa stanú realitou.
Nižšie zisky
Ryanair vo finančnom roku 2024/2025 zaznamenal medziročný pokles zisku o 16 %, čo predstavuje približne 1,6 miliardy eur. Spoločnosť tento výsledok pripisuje najmä zníženiu cien leteniek o sedem percent, ktoré malo za cieľ prilákať viac cestujúcich. Informovala o tom agentúra DPA.
Aj napriek poklesu zisku Ryanair prepravil rekordných 200,2 milióna pasažierov. V aktuálnom finančnom roku plánuje tento počet ešte navýšiť na 206 miliónov. Firma však upozorňuje, že výsledok môže ovplyvniť viacero externých faktorov. Uvádza to portál Teraz.sk.
Medzi najväčšie výzvy spoločnosť zaradila globálne colné spory, pretrvávajúce konflikty na Ukrajine a Blízkom východe, ale aj nedostatok kvalifikovaného personálu v európskom letectve. Všetky tieto faktory podľa Ryanairu zvyšujú mieru neistoty a môžu ovplyvniť hospodársky vývoj v nasledujúcich mesiacoch.