- Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dostala od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pokutu.
- Tá dosiahla výšku 582-tisíc eur.
- Týka sa porušenia zákona o verejnom obstarávaní.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nemá aktuálne najlepšie obdobie. Okrem nedostatku zamestnancov teraz dostala aj pokutu vo výške stoviek tisíc eur. O téme informoval denník SME.
Pokuta prišla od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dosahuje výšku 582-tisíc eur a týka sa uzavretia zmluvy o dodaní softvérových licencií.
Problémom je, že postup nebol v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, pretože sa zmluva uzavrela bez vyhlásenia a uskutočnenia verejnej súťaže.
Účastník konania nepreukázal splnenie podmienok na oprávnené použitie postupu priameho rokovacieho konania, čím sa vyhol povinnosti uzavrieť zmluvu podľa zákona o verejnom obstarávaní, spôsobom alebo postupom ustanoveným zákonom o verejnom obstarávaní.
Nebolo to však nedávno, tento prípad sa ťahá až od roku 2018, kedy došlo k uzavretiu tejto dohody bez verejnej súťaže, teda priamym konaním.
ZSSK sa voči tejto pokute odvolalo, avšak vo februári tohto roka Úrad pre verejné obstarávanie svoje rozhodnutie o udelení pokuty opätovne potvrdil. ZSSK sa ale opäť bráni.
Sme presvedčení, že sme konali v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, čo podporujú aj znalecké posudky. Uloženie pokuty považujeme za neopodstatnené a pripravujeme podanie správnej žaloby na zrušenie tohto rozhodnutia.
ZSSK dokonca argumentuje, že systém SAP bol zavedený ešte oveľa skôr a nákup nového systému by bol finančne neúnosný a v rozpore s princípom hospodárnosti.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Železnice stále bojujú s nedostatkom zamestnancov
Konkrétne čísla hovoria o tom, že v Trnavskom a Bratislavskom kraji chýba aktuálne 450 zamestnancov. Je to aj tým, že v týchto regiónoch je nízka nezamestnanosť a bohatá ponuka trhu práce.
Odborári vedia, že za neatraktivitou zamestnania na železniciach sú nevyhovujúce pracovné podmienky a nízke mzdy. Svoju úlohu zohral aj odliv starších zamestnancov do predčasného dôchodku po štyridsiatich odpracovaných rokoch.
Vlani tak do predčasného dôchodku nastúpilo z prostredia železníc rekordných 1 024 ľudí. Zlou správou na druhej strane je, že v rovnakom roku železnice prijali len 952 ľudí, tým pádom sú so zamestnancami v strate.
Svoj podiel viny majú na tom aj odborári, keďže presadzujú rovnaké mzdy pre železničiarov v každom regióne. Konkurencia vie rušňovodiča zaplatiť lepšie ako samotný štát. Napríklad český prepravca Leo Express má aktuálne dostatok rušňovodičov.
Ďalší problém je v tom, že Železnice svoje vlakové trate dlhé roky zanedbávali a mnohé úseky sú v žalostnom stave. Súvisí to aj s nemodernizáciou diaľkovo ovládaných výhybiek, a tak je v tomto prípade stále potrebný výhybkár.
Prečítajte si aj: Železnice vytiahli eso z rukáva. Touto novinkou potešia mnohých cestujúcich