Železnice bojujú s nedostatkom zamestnancov. Obrátili sa už aj na detské domovy

  • Reálne hrozí, že o pár mesiacov bude v dôsledku nedostatku zamestnancov ochromená vlaková doprava.
  • Starší zamestnanci využili odchod do predčasného dôchodku.
  • Na vine je aj to, že súkromné spoločnosti vedia takýchto zamestnancov lepšie zaplatiť ako štát.
Ekonomika V budúcnosti budú železnice zápasiť s nedostatkom zamestnancov
V budúcnosti budú železnice zápasiť s nedostatkom zamestnancov. Zdroj: shutterstock.com/Denis Belitsky/Rob Hyrons
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa obávajú o svoju budúcnosť – konkrétne toho, že tam nebude mať kto o pár mesiacov pracovať. Téme sa venoval denník SME.

ŽSR sa dokonca s ponukou práce obrátili aj na detské domovy, ale zatiaľ nedostali žiadne reakcie. Nie je to však len o ŽSR, ale aj o podniku ZSSK. Ten má pod palcom väčšinu železničných liniek na našom území.

Hrozí, že od polovice roka bude na západnom Slovensku železničná doprava výrazne obmedzená alebo zastavená.

Konkrétne čísla hovoria o tom, že v Trnavskom a Bratislavskom kraji chýba aktuálne 450 zamestnancov. Je to aj tým, že v týchto regiónoch je nízka nezamestnanosť a bohatá ponuka trhu práce.

Ministerstvo dopravy na čele s Jozefom Rážom ml. (Smer-SSD) pritom o tomto probléme vie. Jeho stanovisko znie, že urobí všetko pre to, aby sa katastrofické scenáre nenaplnili.

Hrozí v budúcnosti kolaps železníc?

Hrozí v budúcnosti kolaps železníc? Zdroj: shutterstock.com/Pagina

Odborári vedia, že za neatraktivitou zamestnania na železniciach sú nevyhovujúce pracovné podmienky a nízke mzdy. Svoju úlohu zohral aj odliv starších zamestnancov do predčasného dôchodku po štyridsiatich odpracovaných rokoch.

Vlani tak do predčasného dôchodku nastúpilo z prostredia železníc rekordných 1 024 ľudí. Zlou správou na druhej strane je, že v rovnakom roku železnice prijali len 952 ľudí, tým pádom sú so zamestnancami v strate.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Obchodovanie je riskantné a môžete pri ňom stratiť časť alebo celý investovaný kapitál. Poskytnuté informácie slúžia len na informačné a vzdelávacie účely a nepredstavujú akýkoľvek typ finančného poradenstva a/alebo investičného odporúčania.

Veľkú úlohu hrajú platy

Svoj podiel viny majú na tom podľa názoru odborníka na vlakovú dopravu Jiřího Kubáčka aj odborári, keďže presadzujú rovnaké mzdy pre železničiarov v každom regióne. Konkurencia vie rušňovodiča zaplatiť lepšie ako samotný štát. Napríklad český prepravca Leo Express má aktuálne dostatok rušňovodičov.

Ak sa pozrieme na platové ohodnotenie, tak už spomínaný Leo Express ponúka základný mesačný plat pre rušňovodiča 1 600 eur, k tomu ešte osobné ohodnotenie 200 eur a ďalšie zákonné príplatky za nadčasy a víkendy. Dokopy to teda činí až 2 200 eur mesačne.

Podnik ZSSK ponúka skúsenému rušňovodičovi so všetkými príplatkami dokopy 2 050 eur mesačne, takže súkromník v tomto prípade vyhráva. ZSSK sícíe ponúka ešte aj náborový príspevok v hodnote 4-tisíc eur a príspevok na ubytovanie do 400 eur, ale len v Bratislave.

Veľkú úlohu tu však zohráva skúsenosť. Napríklad skúsený vlakvedúci si môže zarobiť aj 1 500 eur mesačne, pokiaľ však ide o nováčika, tak nástupná mzda je len 864 eur, čo je už priepastný rozdiel. V súčasnej situácii ale nepomôže ani skokový nárast platov.

Ďalší problém je v tom, že ŽSR svoje vlakové trate dlhé roky zanedbávali a mnohé úseky sú v žalostnom stave. Súvisí to aj s nemodernizáciou diaľkovo ovládaných výhybiek a tak je v tomto prípade stále potrebný výhybkár.

Prečítajte si aj: Plánovaná letecká linka z Košíc by sa mohla zrealizovať už tento rok

Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.