Aktualizované 09.06.2023 o 11:42. V nedávnom oznámení Národná banka Slovenska (NBS) informovala, že odobrala povolenie spoločnosti Novis Insurance Company, medzinárodnej poisťovni, pôsobiacej na slovenskom trhu. Táto správa prináša viaceré zmeny v odvetví poisťovníctva a mnohí si kladieme otázku, ako sa táto udalosť dotkne bežných občanov a ich poistení života alebo majetku. Keď veľká medzinárodná poisťovňa stratí licenciu kvôli tomu, že jej činnosť nie je kóšer, dôvera klientov v celý sektor zostáva naštrbená.
Poďme sa pozrieť na dôvody, prečo NBS prijala takéto razantné opatrenie a aké následky to môže mať pre všetkých klientov a konkurentov na trhu.
Podľa NBS poisťovňa poškodzovala záujmy klientov
Novis Insurance Company, poisťovňa so sídlom na Slovensku, ktorá pôsobí vo viacerých európskych štátoch, stratila svoje povolenie na prevádzkovanie poisťovacej činnosti. Toto rozhodnutie prijal regulátor na základe dôkladnej analýzy finančnej stability spoločnosti.
NBS identifikovala vážne nedostatky v oblasti riadenia rizík a kapitálovej adekvátnosti, ktoré predstavujú významné riziko pre jej klientov a aj stabilitu celého finančného systému. V rozhodnutí Národnej banky Slovenska z 1. júna sa mimo iného uvádza, že poisťovací subjekt „pri výkone poisťovacej činnosti postupoval neobozretne, a to spôsobom, ktorý poškodzuje záujmy klientov”.
V čase, keď polovica Slovákov už nemá žiadnu finančnú rezervu je rizikové hospodárenie poisťovne mimoriadne nebezpečné, keďže nás ohrozujú aj:
Správa NBS uvádza, že „od právoplatnosti tohto rozhodnutia, teda od 05.06.2023, spoločnosť Novis nemôže vykonávať poistnú činnosť, okrem činností, ktoré sú nevyhnutné na uplatnenie jej pohľadávok a vyrovnanie záväzkov. Spoločnosť Novis nemôže uzatvárať nové poistné zmluvy.”
Ku odobratiu licencie sa vyradila aj poisťovňa:
„Dňa 5.6.2023 bolo NOVIS-u doručené rozhodnutie NBS o odobratí poistnej licencie. NOVIS si doručené rozhodnutie podpísané guvernérom NBS p. Petrom Kažimírom preštudoval a je prekvapený množstvom v ňom obsiahnutých chýb. Naviac, všetky dôkazy, ktoré NOVIS doručil NBS boli odignorované. A to dokonca aj znalecký posudok súdneho znalca z Viedne, ktorý konštatuje, že NBS pre účely tohto rozhodnutia skreslila Solvency súvahu NOVIS-u do takej miery, že znalec v súvislosti s postupom NBS použil pojem falzifikácia.
NOVIS je presvedčený, že rozhodnutie NBS je nesprávne a založené na chybnom vyhodnotení faktov a nesprávnom uplatnení príslušných zákonov. Poisťovňa preto pripravuje správnu žalobu a požiada súd o odklad účinnosti rozhodnutia. NOVIS očakáva od súdu spravodlivý proces aj z dôvodu, že v rámci konania pred NBS, mu zámerne neboli sprístupnené viaceré dôležité dokumenty. NOVIS opakovane a dlhodobo poukazoval na preukázanú zaujatosť a protizákonné konanie konkrétnych úradníkov NBS a preto sa obrátil aj na Generálnu prokuratúru.
NOVIS nie je v zmysle tohto rozhodnutia oprávnený uzatvárať nové poistné zmluvy, ale pre existujúcich klientov sa nič nemení, naďalej majú platné dohodnuté poistné krytie ako aj povinnosť platiť poistné. Pritom poisťovňa má v prípade slovenských klientov vyššie technické rezervy, než sú ich odkupné
hodnoty.”
Poisťovňa Novis má zabezpečiť kompenzáciu svojim klientom
Známa poisťovňa bola aktívnou účastníčkou na slovenskom trhu mnoho rokov a poskytovala širokú škálu životných a neživotných poistných produktov. Jej koniec prináša výzvy pre mnohých klientov, ktorí budú musieť preskúmať možnosti prenosu svojich poistných zmlúv na iné poisťovne alebo vyhľadať nových poskytovateľov služieb v oblasti poistenia.
Našťastie, NBS zabezpečuje, že likvidácia Novis Insurance Company bude riadená v súlade s legislatívnymi požiadavkami, a že klienti spoločnosti budú chránení. Zákonné požiadavky vyžadujú, aby poisťovňa poskytovala plnú ochranu a kompenzáciu pre svojich klientov, ktorí boli poistení v čase, kým spoločnosť stratila povolenie na svoju činnosť.
Vplyv tejto udalosti na klientov Novis Insurance Company bude závisieť od ich individuálnej situácie a poistných zmlúv, ktoré mali so spoločnosťou uzavreté. Klienti by sa mali obrátiť na NBS alebo na finančného sprostredkovateľa, ktorý im môže poskytnúť informácie a poradenstvo ohľadom ich práv a možností.
Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.
Dôsledné regulácie sú v tomto sektore nevyhnutné
Tento prípad ukazuje, že dôsledný dohľad a regulácia sú nevyhnutné na zabezpečenie stability a dôveryhodnosti celého poisťovacieho sektora. NBS musí aktívne monitorovať činnosť poisťovacích spoločností a prijímať primerané opatrenia v prípade odhalených nedostatkov.
NBS tiež zdôraznila význam zachovania dôveryhodnosti a stability poisťovacieho sektora na Slovensku. To bude mať vplyv aj na budúce opatrenia a regulácie v tejto oblasti.
To, že poisťovňa prišla o licenciu bude vplývať na celý poisťovací trh
Tento prípad tiež otvára dvere pre iné poisťovacie spoločnosti na trhu. Súťaž medzi poisťovňami sa môže zintenzívniť, čo prinesie výhody pre klientov. Noví poskytovatelia môžu ponúkať konkurenčné poistné produkty a služby a tým rozšíriť ponuku a vytvoriť tlak na zlepšenie kvality služieb.
Zo dňa na deň sa tu objavili klienti, ktorí chcú byť poistení, no ich poisťovňa zanikla a tak si musia hľadať novú alternatívu. To vytvára veľký priestor pre konkurenčný boj o klienta.
Pre celý trh s poistením je dôležité zvýšiť informovanosť a povedomie o potrebe dôslednej kontroly a výberu poisťovacích spoločností. Klienti by mali byť aktívni pri porovnávaní ponúk, skúmaní finančnej stability a preverovaní vybranej poisťovne, s ktorou uzatvárajú poistné zmluvy. Keďže sa Slovákom už míňajú úspory pod vplyvom vysokej inflácie, nemôžu si dovoliť ohroziť svoju finančnú situáciu nesprávnym výberom poisťovne.
Prečítajte si aj: Hrozí Slovensku bankrot? Stav verejných financií dosiahol kritický bod