- Vysoká inflácia zvýšila ceny surovín výrobcom potravín
- Ak nechcú zvyšovať ceny, musia ubrať z kvality
Ceny viacerých surovín v posledných rokoch extrémne vzrástli. Výrobcovia potravín v snahe o udržanie zákazníka pristupujú k drastickým krokom. Nahrádzajú suroviny z pôvodnej receptúry lacnejšími náhradami, ktoré znižujú kvalitu výrobkov. Zákazníci si to často ani nevšimnú. Smerodajná je pre nich stabilná cena produktov, ktoré dobre poznajú.
Výrobcovia musia šetriť
Výrobné náklady všetkých druhov produktov v uplynulých rokoch výrazne stúpli. Producenti začali v továrňach používať lacnejšie materiály, súčiastky dovezené z Číny, tenšie plasty, menej dreva a podobne. Pokles kvality vstupných materiálov síce znižuje životnosť produktov, avšak udržiava cenu na prijateľnej úrovni.
Kvalita potravín na pultoch klesá
Vážnejší problém však nastáva v odvetví potravinárstva, kde zníženie kvality produktov môže negatívne ovplyvniť zdravie spotrebiteľov. Výrobcovia nenápadne menia receptúry tradičných výrobkov tak, aby čo najviac ušetrili, ako informoval portál Businessinsider.
V diskusnej skupine na Reddite sa tisícky užívateľov podelili o svoje sklamania zo zmeny kvality ich obľúbených potravín. Tá je častokrát natoľko výrazná, že zákazníci už o vynovený produkt viac nemajú záujem.
Príkladom zmeny receptúry, ktorá rozzúrila spotrebiteľov, je obľúbená pochúťka Nutella. Portál Time informoval o tom, že spoločnosť vo svojom zložení znížila obsah kakaa a nahradila ho vyšším obsahom sušeného odstredeného mlieka, čo zvýšilo obsah cukru vo výrobku.
Milovníci Nutelly zostali pohoršení a výrobcu kritizujú za to, že znížil kvalitu ich obľúbeného výrobku.
Hey @NutellaUSA, do you see us trying to change Beyoncé or Demi Lovato? No, because you don’t go and change perfection! Have a nice day 🙂 https://t.co/K9KixSX8sN
— Jessie Bush (@jessica_ray6) November 8, 2017
Sklamanie v posledných rokoch zažili aj slovenskí spotrebitelia, ktorí obľubovali klasické lentilky od Orionu. Táto pochúťka mala veľa fanúšikov medzi Slovákmi s potravinovou intoleranciou na lepok, keďže výrobok neobsahoval glutén.
Výrobca lentiliek upravil receptúru a v súčasnosti si už celiatici obľúbenú maškrtu dopriať nemôžu. Ich súčasťou je po novom aj lepok. Milovníci lentiliek, ktorí sa vyhýbajú lepku, musia siahnuť po výrazne drahšej alternatíve cukríkov od M&M’S.
V tomto prípade však nie je zmena receptúry len na úkor kvality. Ak si zákazník pozorne neprečíta zloženie produktu, ktorý bezpečne dlhé roky konzumoval, môže mu v dôsledku potravinovej intolerancie spôsobiť zdravotné ťažkosti.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Za rovnakú cenu dostanú zákazníci menej
Nemení sa len zloženie výrobkov na pultoch. Vysoká inflácia premrštila ceny potravín a producenti, ktorí nechcú stratiť svojich zákazníkov, musia udržiavať ceny čo najstabilnejšie. Často to robia veľmi jednoduchým spôsobom.
Cena potravín zostáva rovnaká, avšak spotrebiteľ za ňu dostane podstatne menej. Gazdinky veľmi dobre vedia, že obyčajné maslo vážilo vždy 250 gramov. V súčasnosti nájdeme v obchodoch rovnaký výrobok, ktorý ale váži len 200 gramov. Cena masla napriek tomu výrazne stúpla.
Balíčky zemiakových lupienkov sa Slovákom taktiež zmenšujú pred očami a mnoho iných tovarov sa taktiež vezie na tomto trende.
Prečítajte si aj: Obľúbený obchodný reťazec šliapol na brzdu. Nové obchody už otvárať nechce