Veľké nádeje japonskej automobilky spľasli. Tento model na našom trhu už neuvidíte

Novinky Japonská automobilka sťahuje svoj model elektrického auta z Európy
Japonská automobilka sťahuje svoj model elektrického auta z Európy. Zdroj: shutterstock.com/DimaBerlin
Okazio PCOkazio mobil

Automobily na elektrický pohon sú v Európe hitom. Sú krajiny, kde sa nedostali do centra pozornosti a klienti im nedôverujú. K týmto krajinám radíme aj Slovensko a Českú republiku. Honda e však sklamala aj v štátoch, kde predaj elektroáut prevyšuje dopyt po klasických diesloch a benzínových motoroch.

Krach smelých plánov

Kým v strednej Európe zatiaľ elektromobily neprerazili, na západ od nás už tvoria podstatnú časť predajov automobiliek. Nie všetky na trh uvedené modely však spĺňajú očakávania klientov. Tak je tomu aj s maličkým elektroautom Honda e. Práve japonská značka má s elektrickým pohonom bohaté skúsenosti, logicky sa teda očakával úspech.

Základnú genézu vysvetľuje Miro Mihálik z Topspeedu: „Honda e bola na náš trh uvedená len v polovici roka 2020 so základnou cenou 35 tisíc eur, lenže na žiadne zaujímavé čísla nedosiahla. To by ešte nebol problém. Slovensko je v počte predaných batériových áut v Európe na chvoste spolu s pár krajinami. Problém bol v tom, že o ňu nebol záujem ani na najväčšom európskom trhu, teda v Nemecku.”

Honda e je prvé celoelektrické vozidlo japonského výrobcu. Ide o štvordverové mestské vozidlo, ktoré má výkon až 113 kilowattov (teda 152 konských síl). Krútiaci moment dosahuje až 315 newtonmetrov. Má pohon zadných kolies prostredníctvom jednorýchlostného motora s permanentným magnetom.

Dizajnovo je inšpirované prvou generáciou Civicu a má teda určitý nádych retra. Je vybavené digitálnymi bočnými zrkadlami, ktoré vysielajú video na dvojicu obrazoviek vnútri vozidla, čo je podstatným prvkom komfortu. Kritizovaná je predovšetkým kapacita batérie 35,5 kilowatthodín, čo predstavuje dojazd 211 kilometrov v ideálnych podmienkach. 

Plány automobilky na predaje tohto modelu neboli ani pôvodne nijak vysoké. V celej Európe ich automobilka plánovala predať približne 10 000 kusov ročne. Samotné predaje však boli fiaskom. Na kontinente sa predalo v tomto roku len necelých 500 kusov, z toho približne 20 % v Nemecku. Takéto predaje sú pre automobilku z obchodného pohľadu neakceptovateľné. 

Aj z toho dôvodu sa uvažovanie automobilky Honda zmenilo. Namiesto malých elektrických áut, kde je predsa len v súčasnosti väčšia konkurencia, zvolila inú taktiku. Predstavila nový model, s ktorým spája svoje nádeje do budúcna. Realitu však ukáže až samotný trh a klienti v jednotlivých krajinách.

Elektrické SUV Honda

Japonská automobilka vzhľadom na nezáujem klientov postupne končí s predajom týchto modelov. Priameho nástupcu sa pravdepodobne nedočkáme. Svoje plány má však automobilka na európskom kontinente s plneelektrickým SUV.

V tomto roku predstavila model Honda E:Ny1. Rozdiel je, samozrejme, predovšetkým v karosérii a mieste pre všetkých cestujúcich, keďže ide o podstatne mohutnejšie auto. Podstatný rozdiel nájdeme takisto v dojazde automobilu, ktorý predstavuje pri tomto novom modeli až do 500 km.

Honda má s novinkou veľké plány, o čom svedčí aj sebavedomá cenová stratégia. Podľa aktuálneho porovnania ponúkajú automobily na jednoznačne vyššej cene ako líder v danom segmente, Tesla.

Nové plne elektrické SUV Honda má k dispozícii elektromotor s deklarovaným maximálnym výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm. Má lítium-iónovú batériu a je vybavené funkciou rýchleho jednosmerného nabíjania, ktorá dokáže nabiť batériu z 10 % na 80 % za 45 minút.

Mohlo by vás zaujať: Väčšina vodičov nevie, že tento priestupok ich môže stáť vodičák alebo aj 300 eur

txbCatslap ICO mobil baner
Autor:
Marek Rodák
Marek Rodák

Vyštudoval filozofiu a históriu. Počas svojho profesionálneho života skúsil viacero pozícií, od marketingu, cez učiteľa, asistenta až po zastupujúceho riaditeľa školy. Vo voľnom čase sa venuje kryptomenám. Píše od roku 2011.