Slovensko trápi akútny nedostatok kamionistov a autobusárov. Štát prichádza s núdzovým riešením

  • Na Slovensku je nedostatok profesionálnych vodičov
  • Na pomoc by mohli prísť obyvatelia mimo EÚ
Ekonomika Na trhu chýbajú vodiči kamiónov a autobusov
Na trhu chýbajú vodiči kamiónov a autobusov. Zdroj: shutterstock.com/Drazen Zigic/Drazen Zigic
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Štát hlási nedostatok vodičov. Týka sa to najmä autobusov a kamiónov. Pomoc by ale mohla prísť zo zahraničia. Téme sa venoval denník Pravda.

Od dátumu 1. január 2024 nadobudla účinnosť novela nariadenia o záujme Slovenskej republiky udeliť národné vízum vybraným skupinám štátnych príslušníkov tretích krajín.

To v konečnom dôsledku znamená, že autobusovú dopravu by malo posilniť približne 200 ľudí s národnými vízami, pričom tú kamiónovú až 2 000 ľudí s novými vízami.

Nastúpiť by mali obyvatelia mimo EÚ

Nastúpiť by mali obyvatelia mimo EÚ. Zdroj: shutterstock.com/Virrage Images

Slovenské víza budú môcť získať občania Bieloruska, Srbska, Severomacedónskej republiky, Bosny a Hercegoviny, Čiernej Hory, Gruzínska, Arménskej republiky, Moldavskej republiky, Ukrajiny, Kirgizskej republiky, Kazachstanu, Azerbajdžanu, Turkmenistanu, Tadžikistanu alebo Uzbekistanu.

Podľa údajov z ústredia práce na Slovensku na začiatku 2024 chýbalo približne 12-tisíc vodičov, pričom situácia sa nezlepšuje. Dokonca profesia vodiča je u nás dlhodobo zaradená medzi nedostatkové.

Je to aj z dôvodu priemerného veku profesionálneho vodiča na Slovensku, pričom takých nad 55 rokov je až 45 % z celkového počtu vodičov. Na druhej strane, kategória vodičov do 25 rokov predstavuje len 4 % z celkového počtu.

97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Problémom je odchod do predčasného dôchodku

Sociálna poisťovňa hlási, že počet žiadostí o predčasný dôchodok neustále stúpa. To znamená odliv zamestnancov vo viacerých sférach, ktorých nemá kto aktuálne nahradiť.

Ide o vysoký počet zamestnancov, ktorí z mesiaca na mesiac odídu z práce do dôchodku a zamestnávatelia nemajú čas alebo dostatok kvalifikovaných ľudí, aby takéto prázdne miesta dokázali opäť kvalitne obsadiť.

Odliv zamestnancov sa týka predovšetkým profesií ako sú vodiči autobusov a vlakov či pekárov. Je to aj tým, že zamestnanci využili možnosť odchodu do predčasnej penzie, ktorej podmienkou je 40 odpracovaných rokov.

Situácia výrazne komplikuje mestskú hromadnú dopravu, kde je aktuálne nedostatok vodičov. Ak sa dopravným podnikom a firmám nepodarí nájsť za týchto zamestnancov náhradu, bude to viesť k obmedzeniu liniek.

Bratislavský cestovný poriadok to zatiaľ neovplyvnilo, ale aktívne hľadá nových vodičov. Motivovať ich má napríklad náborovým príspevkom vo výške 4-tisíc eur a tiež odmenou za zvýšenie kvalifikácie, mesačným dochádzkovým a nadčasovým bonusom alebo príplatkom za delenú zmenu.

V Košickom dopravnom podniku je ale situácia iná. Aktuálne chýba podniku 6,5 % vodičov autobusov, pričom ďalších 5 % vodičov aktuálne nepracuje kvôli rodičovskej dovolenke alebo dlhodobej práceneschopnosti.

Situácia je natoľko zlá, že košická MHD pristúpila k nepopulárnemu kroku. Zaviedla prázdninový režim, ktorý funguje od 11. decembra až do odvolania.

Prečítajte si aj: Viacerým profesiám hrozí kolaps. Príčinou sú predčasné dôchodky

Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.