Súčasné smartfóny ponúkajú neustály prístup k informáciám, zábave ale aj k multitaskingu. Akákoľvek činnosť môže byť sprevádzaná počúvaním hudby, robením si selfie alebo updatovaním sociálnych sietí. Na prvý pohľad sa multitasking javí byť výhodný – robiť viac vecí naraz predsa šetrí čas! Je to ale vždy tak? Kedy je multitasking ešte rozumný a kedy sa už stáva nebezpečným?
Multitasking a jeho nástrahy
Jestvujú zrejmé príklady, kedy sa multitasking nielen neodporúča, ale je i zakázaný zákonom. V 48 štátoch USA je zakázané písať správy počas šoférovania, v Honolulu sa nemôžete ani pozrieť na displej mobilu, keď prechádzate cez cestu a v Holandsku zakázali sms-kovanie počas bicyklovania. Legislatíva samozrejme nie je schopná pokryť všetky prípady, kedy je už multitasking nebezpečný, preto je nutná sebaregulácia.
Multitasking znamená robenie dvoch vecí naraz, a preto sa môže zdať, že nebezpečenstvo je prítomné vtedy, keď robíme dve nekompatibilné činnosti súčasne. Príkladom je šoférovanie a písanie sms. Pri oboch činnostiach musíme používať ruky a pozerať na odlišné miesta. Ukázalo sa ale, že používanie mobilov pomocou hlasu je rovnako nebezpečné. Prečo?
Skutočným problémom je pozornosť a jej neustála zmena medzi konverzáciou a cestou. Aj jednoduché činnosti a ich striedanie ovplyvňujú výkon. Toto striedanie ale neprekáža vtedy, ak je aspoň v jednej z činností priestor na oddych, respektíve, ak v činnostiach existujú časové okamihy, kedy sa nemusíte sústrediť. Pozor, podľa experimentov je pravdepodobnejšie, že chodca zrazí auto, keď prechádza cez cestu, ak počúva hudbu! Rovnako pozornosť pri šoférovaní znižuje aj rozhovor so spolucestujúcim a ani počúvanie hudby nie je úplne kóšer.
Zaujímate sa o témy osobného rozvoja? Prečítajte si seriál o motivácii na našom webe!
Pomáha multitasking pri učení?
Mnohí študenti a študentky používajú sociálne médiá, píšu správy počas učenia a myslia si, že i tak môžu porozumieť učivu. Sú vraj schopní multitaskingu.
Ľudia multitaskujú preto, lebo si myslia, že im multitasking prináša výhody. Pri učení si nielen zapamätáte nové informácie, ale vďaka sociálnym sieťam budete ešte i vedieť, čo sa deje vo svete. Výhodné, nie?
Problémom je, že v tomto prípade striedate jednu veľmi kognitívne náročnú činnosť za druhú kognitívnu aktivitu.
Počúvanie hudby je zrejme najčastejšou sprievodnou aktivitou. Počúvanie hudby nás dokáže zabaviť pri monotónnych činnostiach a zvyšuje naše vzrušenie či nabudenie (napr. srdcovú frekvenciu). Hoci počúvanie hudby zníži schopnosť študenta sústrediť sa pri učení, môže ju hudba dostatočne zabaviť na to, aby sa „prelúskala” nudnou učebnicou. Kognitívnu stratu vyrovnáva emocionálnym prínosom.
Kalkulus multitaskingu
Na záver predstavím tri rady ohľadne multitaskingu:
- Kombinovanie dvoch kognitívne náročných činností zameraných na výkon (napr. písanie úloh a sledovanie prezentácie) nemá zmysel. Emočne nezískate nič a kognitívne zrejme tiež nie, teda pokiaľ nemáte blízko ku genialite.
- Buďte realistickí pri následkoch slabého výkonu, pretože vedzte, že nie ste takí dobrí v multitaskingu, ako si myslíte. Je zrejmé, že zrazu neprestaneme počúvať hudbu pri šoférovaní, no môžeme ju vypnúť vtedy, keď sa podmienky na ceste výrazne zhoršia.
- Skúste získať emocionálne povzbudenie bez kognitívnej straty. Napríklad si pri učení urobte viackrát drobné pauzy, počas ktorých mrknete na sociálne siete. Budete efektívnejší, ako keď neustále sms-kujete popri učení.
Čo čítať ďalej?
Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu)! Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku a najnovšie aj na Instagrame a Twitteri!
Zdroj:
nytimes.com