Donald Trump po dvoch násilných činoch v El Pase a Daytone navrhol nový spôsob prevencie hromadného vraždenia: Treba zaujať pevné stanovisko proti násilným videohrám! Spojitosť medzi reálnym násilím a násilnými hrami sa omieľa často. Čo o tomto vzťahu hovorí veda?
Donald Trump proti videohrám
„Musíme zastaviť glorifikáciu násilia v spoločnosti. To zahŕňa hrôzostrašné a príšerné videohry, ktoré sú dnes bežné. Pre problémovú mládež je dnes príliš ľahké obklopiť sa kultúrou, ktorá oslavuje násilie. Musíme to zastaviť alebo výrazne obmedziť a musíme tak začať činiť okamžite.”
Týmto spôsobom Trump reagoval na nedávne násilné udalosti v USA. Veľkú časť viny hodil na videohry a pridali sa k nemu i ďalší konzervatívni politici.
„Vždy sme mali zbrane, vždy sme mali aj zlo, ale teraz vidím priemysel videohier, ako učí mladých ľudí zabíjať,” povedal ďalší politik, Dan Patrick.
Ako príčiny masového strieľania Donald Trump okrem videohier zmienil aj duševné poruchy. Na pomyselnom pingpongovom stole Trumpovi bravúrne odpálila loptičku späť Hillary Clintonová:
„Ľudia majú duševné poruchy v každej ďalšej krajine na svete, ľudia hrajú videohry prakticky v každej inej krajine na svete. Rozdielom sú zbrane.”
Dosť bolo politiky, čo hovoria výskumy?
Jestvuje mnoho výskumov, ktoré sa zaoberali spojitosťou medzi násilnými hrami a násilím v živote, ale podľa vedcov sa žiadna spojitosť medzi dvomi premennými nepreukázala. Dokonca boli zaznamenané náznaky, že videohry môžu zločiny, naopak, redukovať.
„Neexistuje žiadna kauzálna evidencia o tom, že videohry vedú k násiliu v reálnom svete,” povedal Andrew Przybylski, ktorý sa viac ako desať rokov venuje psychologickým účinkom videohier.
Vedci identifikovali spoločné charakteristiky masového vraždenia. Tie zahŕňajú napríklad izoláciu alebo tendenciu obviňovať druhých za vlastné zlyhania. Videohry sa tam objavujú iba anekdoticky. Samozrejme, je možné, že násilné hry priťahujú násilných ľudí, to ale neznamená, že sú videohry motivačným faktorom ich činov.
Na vec sa dá pozrieť aj zo štatistického hľadiska. Napríklad Japonsko je veľmocou herného priemyslu a videohry sú tam extrémne populárne, no o násilí spojenom so streľbou počuť snáď iba zo zahraničných správ. Aj v Európe je kopec hráčov a hráčiek videohier, ale oproti USA sa tu zatiaľ objavilo podstatne menej hromadných strelcov.
Je zvláštne, že Donald Trump vytiahol kartu s videohrami a s nimi údajne spojeným násilím. Tento postoj sa môže ukázať ako kontraproduktívny, keďže má potenciál odlákať pozornosť od skutočných príčin. Dostupnosť zbraní v USA je horúcim kandidátom.
Čo čítať ďalej?
Je Donald Trump aktuálne najväčšou hrozbou pre globálnu ekonomiku?
Nepremeškajte naše ďalšie spravodajstvo a prihláste sa na odber noviniek (návod nájdete tu)! Nezabudnite nás tiež sledovať na našom Facebooku a najnovšie aj na Instagrame a Twitteri!