- Na Slovensku pribudnú nové radary.
- V zahraničí pomohli znížiť počet dopravných nehôd.
- Rýchli vodiči dostanú pokuty automaticky.
Vodiči veľmi dobre poznajú ten nepríjemný pocit, keď v premávke zbadajú policajný radar alebo dostanú pokutu za rýchlosť automaticky poštou. Na Slovensku čoskoro začne úplne nová éra v monitorovaní cestnej premávky. Nové radary sa v zahraničí veľmi osvedčili, každý deň odhalia množstvo priestupkov. Onedlho budú poľovať aj na slovenských vodičov. O téme informoval portál TOPSPEED.sk.
Revolúcia v meraní rýchlosti
Predstavte si tunel, cez ktorý denne prejde 120-tisíc áut. Presne taký je Kaisermühlen vo Viedni, kde od roku 2003 funguje systém, ktorý by sa mal čoskoro stať realitou aj u nás. Úsekové meranie rýchlosti nie je len o vyberaní pokút, ale predovšetkým o bezpečnosti cestnej premávky.
Rakúšania pred dvadsiatimi rokmi zaviedli systém, ktorý meria priemernú rýchlosť vozidla na celom úseku. Výsledky sú viac než presvedčivé.
Za takmer dve desaťročia sa počet dopravných nehôd v tomto tuneli znížil o neuveriteľných 50 percent a, čo je najdôležitejšie, nedošlo tu ani k jednej smrteľnej nehode.
Ako funguje úsekové meranie
Princíp je jednoduchší, než by ste čakali. Kamery umiestnené na začiatku a konci úseku zaznamenajú vašu poznávaciu značku a presný čas prejazdu. Následne softvér vypočíta vašu priemernú rýchlosť. Ak prekročíte povolenú hranicu, automaticky vám príde domov pokuta.
V Rakúsku sa tento systém osvedčil. V roku 2024 úsekový radar odhalili denne v priemere 46 priestupkov. To znamená takmer 14-tisíc pokút ročne len na jednom úseku. V šiestich prípadoch vodičom dokonca odobrali vodičský preukaz.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Slovenskí vodiči sa musia pripraviť na zmenu
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky má jasný plán. Do polovice roku 2026 chce nainštalovať 18 nových systémov úsekového merania rýchlosti. Zmluva na tieto technológie by mohla byť podpísaná už tento rok.
Treba však zdôrazniť, že tieto opatrenia nie sú namierené proti vodičom, práve naopak, majú pomôcť zvýšiť ich bezpečnosť. Každé spomalenie, každé dodržanie rýchlostného limitu môže znamenať zachránený ľudský život.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií vo svojej analýze naznačil, že nové radary môžu znížiť nehodovosť na slovenských cestách o 13 až 70 %.
Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti je druhou najčastejšou príčinou ťažkých dopravných nehôd na Slovensku. Automatizácia kontroly rešpektovania maximálnej povolenej rýchlosti má pozitívny vplyv na nehodovosť a vedie k menšiemu počtu úmrtí na cestách.