Vláda chystá zľavu na diaľničnú známku. Týka sa to aj vás?

  • Slovenská vláda chce zvýšiť podiel elektromobilov.
  • V hre sú rôzne výhody pre ich majiteľov, napríklad zľava z ceny diaľničnej známky.
  • Uvažuje sa aj nad zavedením dotácií na kúpu elektromobilu.
Ekonomika Vláda prerokováva rôzne výhody pre majiteľov elektromobilov
Vláda prerokováva rôzne výhody pre majiteľov elektromobilov. Zdroj: shutterstock.com/BrunoK1/Watchara Ritjan
Kvakomat PC bannerBitmarkets

Vo svete sa čoraz viac rozlieha vlna elektromobility, ktorá postupne vytláča spaľovacie motory do zabudnutia. Situácia ide ale na Slovensku pomalým tempom, preto ju chce vláda urýchliť. Téme sa venoval motoristický portál TOPSPEED.

Majiteľom elektromobilov by vláda poskytla nejaké výhody, ktoré by mali motivovať ku kúpe aj tých, ktorí stále preferujú autá so spaľovacím motorom. V hre je tak viacero scenárov.

Vláda už niektoré výhody aktívne prerokováva. Prvou možnosťou je pre majiteľov elektromobilov bezplatná alebo aspoň znížená cena za parkovanie v mestách. To budú mať na starosti jednotlivé samosprávy.

Ďalšiu výhodu pre majiteľov elektromobilov dostal za úlohu pripraviť priamo aktuálny minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer-SSD). Ten má navrhnúť opatrenia na dočasné zvýhodnenie elektromobilov pri poplatkoch na diaľničné známky.

To znamená, že bežné ceny diaľničných známok by pre majiteľov elektromobilov neplatili, ale mali by na nich určitú zľavu. Zatiaľ však nie je jasné, koľko percent by to malo predstavovať a na základe čoho sa bude vyrátavať.

Len pre pripomenutie, aktuálne máme na Slovensku štyri typy diaľničných známok s tým, že k nim má čoskoro pribudnúť ešte jedna. Cena 10-dňovej diaľničnej známky je 12 eur, 30-dňovej je 17 eur, 365-dňovej je 60 eur a ročnej je tiež 60 eur.

Štát chce zvýhodniť majiteľov elektromobilov

Štát chce zvýhodniť majiteľov elektromobilov. Zdroj: shutterstock.com/Marian Weyo

Tam to však nekončí. Vláda by rada do tohto procesu zahrnula aj firmy a podnikateľov, preto zvažuje aj zvýhodnenie používania elektromobilov z hľadiska odpisov v porovnaní s klasickými autami so spaľovacími motormi.

Konečnou zastávkou by mohla byť dotácia na kúpu elektromobilov. Jedným z ďalších zvažovaných riešení sú aj dotácie na neverejné nabíjačky pre domácnosti a firmy. Niečo podobné ponúkajú susední Rakúšania.

Vyzerá to tak, že vláda chce do štyroch mesiacov spraviť jasno v tom, či na Slovensku budeme mať dotácie na elektromobily alebo nie.

Nevýhodou elektromobilov v súčasnej dobe je vyššia základná cena, ktorá aktuálne nepodlieza hranicu 20-tisíc eur. Viacero európskych automobiliek chce predstaviť základné modely, ktoré by mohli túto sumu postupne tlačiť dole.

98%

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 74 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Čoskoro príde jednodňová diaľničná známka

Štát konečne priznal sumu, za akú ju plánuje predávať, pričom tá nie je žiadnym prekvapením. Už skôr sa hovorilo o sume 5,40 eur, ale nebolo to potvrdené.

Nová diaľničná známka by mala byť v predaji zrejme už v tomto mesiaci. Je tak dobrou voľbou pre vodičov, ktorí sa po diaľnici vyberú na jednodňový výlet alebo nákupy.

Vodiči by si ale po zakúpení mali dávať pozor na to, že jej platnosť je aktívna iba v daný kalendárny deň, teda do polnoci. Netreba si to mýliť s 24-hodinovou platnosťou.

Za neplatnú diaľničnú známku môže polícia vodičom v správnom konaní uložiť pokutu vo výške až 500 eur. V blokovom konaní je to pokuta vo výške 200 eur.

Mohlo by vás zaujať: Štát zverejnil cenu novej diaľničnej známky. Koľko za ňu Slováci zaplatia?

txbtxb
Autor:
Michal Sobek
Michal Sobek

Vyštudoval odbor masmediálne štúdia. Od skončenia školy sa venuje redaktorstvu, pričom okrem technológií aktívne sleduje aj politické dianie, ktoré s jeho témami často úzko súvisí.