V druhej časti článku o riaditeľovi Zapposu naviažeme na detstvo Tonyho Hsieha. Už vieme, že od malička sníval o zarábaní peňazí. Chcel si zariadiť život po svojom a vedel, ako toho dosiahnuť. Jediné, čo bolo treba, bolo vytrvať.
Preložené z originálu, ktorý pre českú verziu kryptomagazínu napísala Kytka.
Kariéra
Už pred ukončením školy si začal Tony hľadať prácu. Chcel prácu, kde by sa veľmi nenadrel a zarobil si čo najviac peňazí. Najlepšiu ponuku dostal i s kamarátom a spolubývajúcim Sanjayem u firmy Oracle. Jediné, čo vedel bolo, že nastúpi ako ”softvérový inžinier” a že bude zarábať 40 tisíc dolárov ročne.
Po niekoľkých týždňoch navrhol Sajayovi, že začnú podnikať. Bola to doba, kedy bol internet ešte ”v plienkach” a oni sa rozhodli ponúkať firmám marketing na webe. Po niekoľkých mesiacoch presvedčili prvého platiaceho zákazníka (jedno nákupné centrum) a okamžite dali výpoveď v nudnom zamestnaní. Nasledovalo tvrdé zistenie, že toto nie je činnosť, ktorej by sa chceli venovať. Začali teda vymýšľať niečo nové a prežívali z úspor.
”Tak sme celé dni a noci trávili vymýšľaním nového prevratného nápadu na internetovú firmu.”
Tou firmou se stal Link Exchange. A nápad? Vlastník webovej stránky si na ňu umiestni reklamné banery a vďaka tomu bude zarábať na reklame. Tento nápad im po dvoch rokoch priniesol prvé vytúžené bohatstvo, keď Link Exchange predali spoločnosti Microsoft za 265 mil. USD. Dôvodom predaja ale neboli len peniaze. Firma sa tak rýchlo rozrástla, že nepoznali vlastných zamestnancov. Tony o tom vo svojej knihe Šťastie doručené píše, že sa po prvý raz od práce v Oraclu hrozil, že musí ísť do práce. Nepáčilo sa mu prostredie plné ohovárania a intríg.
Zappos
Čo zo svojho 40 miliónového podielu nerozhádzal, to postupne vložil do spoločnosti, do ktorej vstúpil v roku 1999 ako investor a poradca. Než prakticky od nuly vytvorili firmu, ktorá sa predala za 1,2 mld. USD, musel 10 rokov usilovne pracovať. Jeho odhodlanie si najlepšie predstavíte, keď vám povieme, že pre Zappos pracoval za 2 doláre mesačne.
Čím se Zappos líši
Nič neskrývajú, neboja sa ukázať konkurencií, ako to robia. Oni svoju konkurenciu dokonca učia. Prečo? Pretože vďaka tomu robia svet lepším? Pretože to tak cítia? Môžeme sa len dohadovať. Isté však je, že sa od nich všetci môžeme inšpirovať. Základné hodnoty, brand, firemná kultúra… Toto všetko sa už do článku nevojde, vystačilo by to totiž na samostatnú knihu. A nielen na jednu. Okrem niekoľkých vydaní Zappos Culture Book vznikol i mesačník Ask Anythig (Otázky, o všetkom). Do tvorby sa zapojili nie len zamestnanci, ale časom i zákazníci.
Záver
Od Tonyho sa môžeme naučiť napríklad to, že ku skutočnému šťastiu je potreba okrem peňazí i niekoľko ďalších vecí. K tým veciam patrí napríklad robiť to, čo vás baví, mať dobré vzťahy v rodine a ďalšími ľuďmi (s kolegami v práci, zákazníkmi…), deliť sa o šťastie s ostatnými a naplniť svoj životný cieľ či predurčenie. Nie každý by mal riadiť internetový obchod, ale každý je niečim zaujímavý, ale taký je názor jednej úžasnej osobnosti, Tonyho Hsieha.
Pokiaľ chcete dostávať upozornenia na naše články, použite zvonček, ktorý nájdete v ľavom dolnom rohu obrazovky. Taktiež nás môžete sledovať na facebooku.