6 otázok pre Crypterium – sumarizácia úspešného ICO

Novinky ICO.
ICO. Zdroj: shutterstock.com/GoldenDayz
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Prinášame vám rozhovor so štyrmi spoluzakladateľmi spoločnosti Crypterium, ktorú tvoria Gleb Markov, Steven Polyak, Vladimir Gorbunov a Austin Kimm. Nižšie sa dočítate odpovede na šesť otázok, ktoré im boli položené ohľadom ich nedávneho ICO.

Aké sú tri najväčšie poznatky z vášho ICO Crypterium?

Austin Kimm – Pre mňa je jednoznačne číslom jedna veľkosť komunity s ktorou sme mohli spolupracovať. Zo zdrojov, ktoré máme k dispozícií ide podľa mňa o najúspešnejšie ICO z hľadiska záujmu verejnosti.
Nemám na mysli iba investorov, ale aj ľudí, ktorí sa zaregistrovali na našich webových stránkach, či navštívili prednášky. Jednej z našich konferencií sa zúčastnilo viac ako 200 ľudí a s mnohými z nich som mal možnosť osobne o našom projekte diskutovať. Zároveň som presvedčený, že sa nám podarilo združiť do tímu nie len špecialistov, ale aj nadšencov do krypta.
Druhá dôležitá vec pre mňa je fakt, že sme mali možnosť vybrať do našej pracovnej skupiny neuveriteľne nadaných ľudí. Mali sme jasnú víziu, no spočiatku sme boli tím len so štyrmi členmi. Počas vývoja nášho ICO sa k nám pridali ďalší a ďalší z rozmanitého spektra povolaní. Uviesť môžem napríklad generálnych riaditeľov bánk a búrz, či strategických poradcov. Skúsenosti týchto ľudí sa podarilo premeniť do fantastického výsledku: získali sme 72 tisíc investorov, ktorí si zakúpili náš token a vyzbierali sme 50 miliónov dolárov, čo predstavuje priemernú výšku investície na jedného investora viac ako 650 dolárov.

Steven Polyak – Z môjho pohľadu bol kľúčovým úspechom samotný model ICO. Zásadným faktorom na ktorom bolo ICO postavené bola zrozumiteľnosť vízie a jasne stanovený cieľ pre produkt. Ako druhú najdôležitejšiu vec by som označil náš marketing. Ten sme spravili skutočne fantasticky. No a na záver uvediem schopnosť komunikovať a konzultovať celý proces s našimi poradcami, čím sme neustále rozvíjali kooperáciu tímu a získavali potrebnú energiu pre prácu.

Gleb Markov – Za mňa je číslom jedna fakt, že sme finančné prostriedky v rámci ICO vyzbierali rýchlejšie ako bol pôvodný plán. Po druhé – naše ICO má obrovskú popularitu. Priemerný predaj tokenov má 4 až 6 tisíc kupujúcich. Do nášho produktu však investovalo vyše 60 000 ľudí z viac ako 150 krajín. Zároveň evidujeme cez 300 000 registrovaných účtov. Len na Telegrame máme 30 000 odberateľov, čo jasne poukazuje na celosvetový záujem o tento projekt. A ako tretiu by som vyzdvihol štruktúru držiteľov tokenov. Na rozdiel od väčšiny ICO, u nás neevidujem žiadnych väčšinových držiteľov. Prevažná časť investorov nakupovala za 200 – 300 dolárov a to je dobre. Znamená to, že sme vyvolali záujem u obyčajných ľudí, ktorí nás podporujú a nikto nebude schopný ovládať cenu tokenu smerom nahor alebo nadol.

Vladimir Gorbunov – Stali sme sa číslom jedna v počte majiteľov tokenov na svete. Zároveň sme získali obrovskú užívateľskú základňu 300 000 ľudí, pričom sme sa ani nepokúšali navýšiť finančnú čiastku, ktorú sme chceli vyzbierať cez ICO.

Je niečo, čo vás počas vášho ICO prekvapilo?

Austin Kimm – Hlavným prekvapením bolo, akú sme mali s interakciu s publikom. Keď sa snažím osobne vysvetliť základy kryptomien svojej rodine, alebo blízkym, je to zväčša veľmi ťažké a nie vždy mi rozumejú. Prostredníctvom nášho ICO sme však predložili veľmi jednoduché posolstvo: predstavte si, že by ste mohli platiť a využívať kryptomeny rovnakým spôsobom ako to robíte teraz s peniazmi. Zároveň sme informácie o kryptomene rozobrali do najmenšieho detailu, aby bol výklad ľahšie pochopiteľný. A akú sme dostali odozvu? Na začiatku som si myslela, že náš token vyvolá záujem u 2 000 až 3 000 investorov, ale platforma zaznamenala záujem až 300 000 ľudi. No a nemôžem nespomenúť video Vladimíra, ktoré malo na YouTube 4,7 milióna pozretí – to je už úroveň levelu Justin Bieber.

Vladimir Gorbunov – Bolo príjemným prekvapením sledovať značný rast Bitcoinu a ďalších veľkých kryptomien v poslednej dobe. To nás inšpirovalo a motivovalo dosiahnuť náš cieľ. No najväčším prekvapením pre mňa bol skutočný ošiaľ na Nový rok, kedy sme naplnili 35% nášho rozpočtu.

Gleb Markov – Všetko, čo som spomenul vyššie bolo prekvapením: skutočnosť, že sme naplnili rozpočet, ako aj to, že naše ICO v počte investorov štatisticky predbehlo všetky ostatné. Zvyčajne predaj tokenov prebieha podľa scenára, kedy je najvyšší záujem pri spustení predaja a potom postupne slabne. U nás to bolo naopak. V posledných dňoch predaja, kedy už neboli k dispozícii žiadne bonusy a kupovalo sa za plnú sumu, sme pred Novým rokom vyzbierali 1 milión dolárov v priebehu 24 hodín. Ku koncu predaja sme tak získali viac investícií ako pri jeho zahájení.

S akými prekážkami ste sa museli popasovať počas ICO?

Vladimir Gorbunov – Príprava na ICO je veľmi komplexný proces, pretože vás čaká obrovské množstvo práce, ktorú nemôžete odložiť. Musíte všetko stihnúť do stanoveného dátumu. Je to skoro ako príprava na voľby. Jednoducho to musí byť všetko hotové. Je veľmi nejasné, ako spoločnosť zareaguje na daný projekt, pretože nikto v tomto sektore nerobil nič podobné. Počas ICO štádia je na vás vyvíjaný akýsi psychologický tlak, cítite neustále napätie, priam až návaly paniky. Všetky tieto faktory spravili z ICO jednu z najťažších fáz.

Steven Polyak – Osobne si myslím, že najväčším problémom bolo prilákať inštitucionálnych investorov. Vôbec to nebol ľahký začiatok, ale čím viac ľudí sme mali, tým jednoduchšie to pokračovalo.

Austin Kimm – Najväčší problém, s ktorým sme sa museli vysporiadať, bola rýchlosť platformy. Záujem bol tak veľký, že vysporiadanie sa s potenciálnymi kupcami tokenov a distribúcia daných tokenov bola problematická. Najťažšie na tom všetkom ale bolo vidieť tak obrovský záujem a objem s ktorým sa musíme vysporiadať, pretože nikto z nás to predtým nezažil. Teraz však musíme reagovať na čiastočnú kritiku, ktorá na nás smeruje kvôli pomalému spracovaniu otázok zákazníkov.

Gleb Markov – Číslo spoločností, ktoré sa vám snažia „pomôcť,” vypýtajú si peniaze vopred a potom zmiznú, je obrovské. Rovnako sa nájdu aj také, ktoré časom zistia, že nevedia splniť, čo sľúbili, ale peniaze vrátiť nechcú.

Čo vám najviac pomohlo v dosiahnutí hard cap?

Vladimir Gorbunov – Prvou vecou bolo nájsť správnu pozíciu nášho produktu na trhu. Noviny Financial Times uviedli, že sme dokonca JP Morgan ukázali, v čom zmeškali svoju príležitosť. Druhým faktorom, ktorý pomohol, bola ideológia nášho produktu. Jeho využitie by mohlo byť veľmi dôležité pre budúce kryptobanky. Tretím a pochopiteľne veľmi podstatným faktorom bol silný tím.

Austin Kimm – Myslím si, že nám pomohol vynikajúci marketing. Mali sme veľmi jednoduchú, jasnú myšlienku podporenú fantastickým crowd marketingom. Ako spoločnosť, ktorá sa na začiatku nedostala k inštitucionálnym investorom, sme museli mať výrazne lepší marketing ako konkurencia. Pochopiteľne, ak by sme dostali 10 miliónov dolárov od Dragon Draper, každý by si povedal: „OK, potrebná analýza bola vykonaná, môžem investovať aj ja.” V našom prípade to však bolo komplikovanejšie. Základným faktorom nášho úspechu bola teda jednoduchá myšlienka v spojení s rastúcou popularitou Bitcoinu a kryptomien. Ďalšou našou silnou stránkou bola schopnosť nájsť ľudí, ktorí chceli diverzifikovať svoj krypto biznis, a ako kryptobanke sa nám to podarilo.

Gleb Markov – Dve veci: objem predaných tokenov, ktorý sa od prvého dňa držal na vysokých číslach. Dokonca sa stávalo, že kvôli obrovskému záujmu to naša platforma niekedy nezvládla a spadla pod náporom objednávok. Druhou vecou, ktorá hrala v náš prospech, bola rastúca cena Bitcoinu. Naša firma totiž predávala tokeny v Bitcoinoch, ale hard cap sme uvádzali v dolároch.

Aké máte plány na rok 2018 a aké budú vaše kroky v najbližších mesiacoch?

Steven Polyak – Myslím si, že našim cieľom v najbližšom roku bude vývoj produktu a zisky z jeho predaja.

Austin Kimm – Krok číslo jedna je preformulovanie našich priorít a vytvorenie roadmapy. Všetci máme naplánované stretnutie začiatkom februára v Singapure. Pôjde o dôležité meetingy s poradcami, kde si znovu stanovíme naše ciele a priority. Čím skôr však budeme mať možnosť vyzbierať peniaze, tým rýchlejšie môže produkt napredovať. Preto rozmýšľame nad vypustením produktu do obehu na konci prvého alebo začiatku druhého štvrťroku. To, čo bude nasledovať, je stále v procese rokovania. O všetkom sa pravdepodobne rozhodne práve v Singapure.

Gleb Markov – Naša aplikácia vyjde v prvej polovici roku 2018. Zvyšok našich plánov na druhú polovicu roku 2018 je rovnaký ako na nasledujúcich 5 až 10 rokov. Vytváranie lepšieho a efektívnejšieho blockchainu, ktorý naši podporovatelia potrebujú. Rovnako sa budeme zaoberať FinTech produktami potrebnými pre trh, nech sú hocijako spojené s kryptomenami. Bez debaty je to potrebné či už voči tým, ktorí platia, alebo tým, ktorí platby obdržia. Preto musíme prísť s riešením. Kto iný by to mal spraviť, ak nie práve my? Kryptomenám sa venujeme skoro 10 rokov, sme odborníci a je pre nás česť poskytnúť riešenie, ktoré by bolo najlepšie pre všetkých. Naším cieľom je byť absolútny líder, akýsi JP Morgan medzi kryptobankami.

Vladimir Gorbunov – Aplikácia bude vydaná v blízkej budúcnosti. Jednou z najväčších výziev, ktoré pred nami stoja, je zostavenie medzinárodného tímu. Máme v pláne otvoriť pobočky v Singapure a Londýne, ale rozmýšľame už aj nad ďalšími. Nasledujúcim krokom je práca s burzami. Dúfame, že začiatkom marca by sme mohli byť zalistovaní na viacerých burzách, na čom už aj aktívne pracujeme. Ďalšou dôležitou úlohou je upravovať produkt, nie len aplikáciu, takým spôsobom, aby sme vytvorili platobný ekosystém.

Ak by ste mali dať jednu radu firmám plánujúcim ich ICO v roku 2018, ako by znela?

Gleb Markov – Aby nepristupovali k ICO, ako k jednoduchej ceste, ako vyzbierať peniaze. Firmy by mali byť pripravené na spustenie ich projektu aj bez peňazí získaných z ICO, v najlepšom prípade ešte pred ICO samotným. Sám som totiž videl, že veľa ľudí sa nedrží tejto rady. Často prídu s nápadom, ktorý je nie len úplne zbytočný, ale aj nelegálny. Pamätajte si totiž, že každý deň je spustených viac ako 100 ICO, čo predstavuje obrovskú konkurenciu. Nie je vôbec ľahké dosiahnuť svoj cieľ. Už mnoho ľudí sa pri ICO popálilo. Ak nemáte silný tím alebo si projekt nefinancujete sami a ak nie ste pripravení na spustenie projektu aj za cenu zlyhania vášho ICO, vám odporúčam vyhnúť sa takým projektom.

Austin Kimm – Myslím si, že štruktúra a využitie produktu musí byť jednoduché a veľmi ľahké na pochopenie. Niekedy, keď si čítam Whitepapers projektov, ktoré chcú aby som bol ich poradcom, sám netuším, prečo by si ľudia mali daný token kúpiť. Predtým, ako sa rozhodnete robiť marketing, uistite sa , že vám všetko ohľadom tokenov vychádza. Náš token bol prepracovaný do posledných detailov ešte pred začiatkom. Ľudia musia vidieť ako budú prosperovať práve z vášho tokenu.

Steven Polyak – Myslím si, že základ je mať vyriešenú právnu oblasť, s ktorou nám veľmi pomohla ICOBox. Práve v roku 2018 môže byť legálna stránka zásadným problémom pre niektoré ICO.

Vladimir Gorbunov – Spoliehajte sa len na seba, nie na pomoc ostatných. Nie je žiadny vzorec alebo jediná cesta ako uspieť. Vždy je to mix: dostať dobrý nápad v ten správny čas, mať dobrý marketingový tím a mnoho ďalších faktorov. Nemali by ste mať strach z nových projektov. S potrebnou dávkou nasadenia a predvídavosti veci jednoducho môžu vyjsť.

Tento článok a tip na ICO nám bol do redakcie zaslaný a publikujeme ho v originálnom znení. Neslúži a nemôže byť považovaný za investičný tip. Ak chcete investovať, spravte si prosím ďalší research.