- Tradičný slovenský výrobca sladkostí zmenšil jeden zo svojich produktov.
- Lina je o šestinu menšia a zákazníci si to možno ani nevšimli.
- Tento trik používajú mnohí výrobcovia.
Inflácia v posledných rokoch predražila väčšinu tovarov. Zákazníci častokrát tuho zvažujú, čo si do svojho nákupného košíka vložia, a čo si, naopak, budú musieť odoprieť. Tento vývoj pozorne sledujú aj výrobcovia, ktorí prišli s malým trikom. Nemusia zvyšovať ceny tovaru, stačí len jednoducho zmenšiť obsah balenia.
Novodobý pojem „shrinkflácia” sa stal bežnou praktikou už aj u slovenských výrobcov. Shrinkflácia znamená zmršťovanie produktov s cieľom zachovania ich stabilnej ceny v časoch, kedy vstupné náklady výrobcom rastú a oni ich jednoducho musia premietnuť do predajnej ceny. Aby svojich zákazníkov zdražovaním neodradili, tak namiesto zvyšovania cien radšej nenápadne zmenšujú tovary.
Zákazníci môžu zostať prekvapení, obľúbená maškrta je zrazu menšia
K zmenšovaniu produktov len prednedávnom pristúpil aj populárny slovenský výrobca pochutín. Pečivárne Sedita, výrobca obľúbených keksíkov, existujú na slovenskom trhu už od roku 1953 a vyrobia až 23 000 ton sladkého pečiva ročne. Asi niet našinca, ktorý by nepoznal tradičné Horalky od Sedity.
Sedita zmenšila jeden zo svojich produktov. Zákazníci si už v obchodoch mohli všimnúť, že populárna sladkosť Lina je zrazu o čosi menšia. V skutočnosti je to tak, že výrobca jej z gramáže ubral jednu šestinu. Lina ešte v prvej polovici roka 2023 vážila 60 gramov, dnes už v regáloch nájdete jej zmenšenú, 50 gramovú verziu.
Pre portál Aktuality pečivárne Sedita uviedli:
Keďže sme chceli, aby pri súčasnom zdražovaní surovín bola Lina stále cenovo dostupná, pristúpili sme k miernemu zníženiu jej hmotnosti s tým, aby sme aj naďalej pri jej výrobe používali len tie najkvalitnejšie suroviny. Veríme, že vám oblátky Lina budú aj naďalej chutiť a zachováte nám vašu priazeň.
Pečivárne zároveň pre portál potvrdili, že neplánujú zmenšovať všetky produkty zo svojho portfólia. Ikonická Horalka či Mila si svoju pôvodnú veľkosť zachovajú aj naďalej.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Viaceré tovary sú dnes v obchodoch menšie
Slovenská aliancia moderného obchodu pred časom zverejnila tlačovú správu, ktorá hovorí o mnohých zmenšených výrobkoch, ktoré môžeme nájsť na pultoch slovenských obchodov.
Niektoré premeny pôvodných produktov na mini verzie nemusí zákazník vôbec spozorovať, pretože veľkosť balenia zostala presne rovnaká. Napríklad v prípade jogurtov si to kupujúci vôbec nevšimne. No očiam mnohých zaiste neuniklo, že napríklad maslo sa zmenšilo z 250 na 200 gramov, a navyše jeho cena aj tak vzrástla.
Ďalším príkladom sú papierové vreckovky, ktorých už nenájdeme v jednom balení 65 kusov, ale len 60. Rovnako aj toaletný papier sa v domácnosti míňa akosi rýchlejšie, keďže už neobsahuje pôvodných 340 útržkov, ale iba 312.
Prečítajte si aj: Slovensku hrozia nevídané „rabovačky” obchodov. Môže za to pripravovaná novela zákona