- Tesco bojuje proti plytvaniu potravinami.
- Zapája aj svojich dodávateľov.
- Množstvo odpadu chcú znížiť o polovicu.
Tesco presadzuje zmenu v oblasti potravín. V čase, keď 783 miliónov ľudí vo svete hladuje, v odpade končí neuveriteľná viac než miliarda ton potravín ročne. Tesco však prichádza s riešením, ktoré mení pravidlá hry v potravinárskom priemysle. Reťazec nielenže dosiahol pozoruhodný úspech v boji proti plytvaniu, ale teraz motivuje aj svojich dodávateľov k radikálnej zmene.
Tesco bojuje proti plytvaniu potravinami
Martin Kuruc, generálny riaditeľ Tesca na Slovensku vysvetľuje:
Nikto nedokáže vyriešiť potravinový odpad sám, preto sa v boji proti plytvaniu potravinami zameriavame aj na dodávateľský reťazec. Sme presvedčení, že to, čo sa dá zmerať, dá sa aj lepšie manažovať, a preto podporujeme dodávateľov v tom, aby zverejňovali svoju mieru odpadu.
A čísla hovoria jasnou rečou. Tescu sa podarilo znížiť vlastný potravinový odpad o ohromujúcich 75 percent. Tento úspech však považujú len za začiatok.
V revolučnom kroku sa k iniciatíve pridalo 13 strategických dodávateľov Tesca v strednej Európe.
Len za rok 2023 sa im podarilo zachrániť 3 119 ton potravín, čo predstavuje 8,5-percentné zníženie odpadu oproti predchádzajúcemu roku.
Medzi týmito lídrami zmeny nájdeme spoločnosti ako ABP, Hilton Foods, či La Lorraine Bakery Group.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Potravinový odpad je obrovský problém
Problém potravinového odpadu je pritom závažnejší, než si mnohí uvedomujú. Podľa najnovších údajov OSN sa vo svete za jeden rok vyhodí až miliarda ton potravín. Nevyhadzujú len hotové potraviny – ďalších 13 % sa stráca už v dodávateľskom reťazci.
Environmentálny dopad je taktiež alarmujúci. Potravinový odpad produkuje približne 10 % všetkých skleníkových plynov na svete.
Príkladom inovatívneho prístupu je spolupráca Tesca so spoločnosťou Zeleninárska (BROP). Ich projekt Perfectly Imperfect búra predsudky o „škaredej” zelenine a ovocí. Zákazníci si môžu kúpiť netypicky vyzerajúce, ale rovnako chutné produkty, ktoré by inak skončili v odpade.
Úspechom sa stal aj predaj malých zemiakov pod značkou Baby potato, vďaka čomu sa zachránili tony plnohodnotných potravín.
„Nikto nedokáže vyriešiť potravinový odpad sám,” zdôrazňuje Kuruc. Práve preto Tesco ako prvý a jediný maloobchodník na Slovensku zverejňuje údaje o potravinovom odpade už od roku 2016. Tento transparentný prístup sa stal vzorom pre ďalších. Dnes svoje údaje o plytvaní zverejňuje už všetkých 13 zapojených dodávateľov.
Cieľ reťazca je ambiciózny. Do roku 2030 chce znížiť potravinový odpad v rámci produkcie na polovicu, v súlade s cieľmi OSN. S každým zachráneným kilogramom potravín sa približujeme k udržateľnejšej budúcnosti, kde sa jedlom neplytvá, ale kde si ho vážime.
Tento priekopnícky prístup Tesca ukazuje, že aj veľké obchodné reťazce môžu byť lídrami pozitívnej zmeny. V čase klimatickej krízy a rastúceho hladu vo svete je tento príklad hodný nasledovania.