Keď v roku 2002 eBay kúpil PayPal, Elon musk ako jeden z jeho spoluzakladateľov odkráčal domov so 180 miliónmi dolárov. Za utŕžené peniaze založil (okrem iného) dve spoločnosti, ktoré menia svet. Vesmírnu spoločnosť SpaceX a samozrejme automobilku Tesla. Pri pohľade na úspech oboch firiem dnes už vieme, že to bol skvelý nápad, no svojho času aj samotný Elon Musk pochyboval, že prežijú.
Ak viete po anglicky, odporúčame pozrieť si priložené video (hore)
Tesla takmer neprežila krízu v roku 2008
Pre Elona bol zlomový rok 2008. V USA vypukla finančná kríza, SpaceX stála po treťom neúspešnom štarte na pokraji bankrotu a Tesla mala obrovské problémy s kvalitou výroby superauta Roadster. Podľa slov Elona Muska to bol rok, kedy sa takmer nervovo zrútil.
Stál teda pred rozhodnutím. Nechá Teslu zomrieť alebo bude makať a osobne zachráni celú firmu. Nakoniec si vybral druhú možnosť i keď vedel, že to bude bolieť. Elonovi sa nakoniec podarilo získať dostatok peňazí a najviac pomohla vláda USA, ktorá cez program podpory inovatívnych firiem Tesle ponúkla pôžičku v hodnote tamer pol miliardy dolárov. V jednom momente však Tesla bola iba pár týždňov pred krachom.
Spoločnosť nakoniec získala pravidelný prísun peňazí od investorov po vstupe na burzu. Ceny akcií sa vtedy pohybovali okolo 17 $. Pre porovnanie, dnes je to viac než 1000 $!
Tesla najcennejšou automobilkou na svete! Čo stojí za jej rastom?
2012 a problémy po predstavení Modelu S
Tesla prežila, no netrvalo dlho a firma už zase hlásila problémy. Konkrétne v roku 2013 po predstavení revolučného sedanu Model S s dojazdom takmer 500 km. Automobilka sice nemala núdzu o záujemcov, ktorí dokonca zložili aj depozit 5000 $, no väčšina z nich nakoniec auto nechcela kúpiť. Išlo o prvý model s väčšou produkčnou kapacitou a opäť sa to podpísalo aj na kvalite vozidla.
Na internete sa množili sťažnosti na interiér auta. Vzhľadom na autonómne vlastností súčasných áut od Tesly sa tomu len ťažko verí, no prvá verzia dokonca nemala ani len parkovacie senzory či tempomat. A samozrejme, ľudia sa tiež báli, ako rýchlo bude model S strácať hodnotu.
AKTUÁLNE: Dosiahne Tesla v druhom kvartáli 2020 profit a dostane sa do S&P 500?
Tesla v roku 2012 druhýkrát takmer skrachovala a firme ostali peniaze na 1-2 týždne fungovania. Elon Musk vtedy vymyslel šialený plán na záchranu firmy.
- Každého zamestnanca zmenil na predajcu. Takmer všetci pracovníci Tesly začali volať zákazníkom a presviedčať ich, aby si kúpili Model S.
- Po rozhovore s Elonom zakladateľ Googlu Lary Page súhlasil, že v prípade bankrotu vykúpi Teslu.
- Zavrel továreň vo Freemonte. Na verejnosť však vypustil informáciu, že budova prechádza technickou údržbou.
Firma nakoniec prežila a z Modelu S sa stalo jedno z najúspešnejších a najobľúbenejších áut súčasnosti. Hodnota akcií následne niekoľkonásobne vzrástla, ako môžete vidieť aj na grafe vyššie.
2018 – Model 3 a produkčné peklo
V roku 2018 prišiel tretí zlomový moment. Tesla práve predstavila svoj revolučný Model 3 – elektrické auto pre bežných ľudí. S počiatočnou cenou “iba” 40 000 $ išlo o skutočne skvelé vozidlo, no ako iste tušíte, ani tentokrát nešlo všetko podľa plánu. Elon Musk na konferencii počas predstavovania tohto auta pripustil, že firmu čaká produkčné peklo.
Záujem o Model 3 bol obrovský, no spoločnosť ani zďaleka nebola schopná vyrobiť dostatok vozidiel, aby pokryla dopyt. V prvých šiestich mesiacoch roku 2019 zákazníkom doručila iba 9600 áut a spoločnosť bola tretíkrát na pokraji krachu. Všetko sa však nakoniec na dobré obrátilo a vo štvrtom kvartáli Tesla vyrobila takmer stotisíc vozidiel Model 3.
Nebolo by to však možné bez Elona Muska, ktorý dokonca niekoľko týždňov spával na gauči vo svojej kancelárii v Tesla Gigafactory a neúnavne celé dni pracoval, aby zvýšil rýchlosť produkcie áut. Podľa jeho slov chcel trpieť viac, ako akýkoľvek jeho zamestnanec. A vyšlo to.
Odporúčame pozrieť si VIDEO – Tesla autopilot vs. zlí vodiči – Pozrite sa ako jazdia autá od Elona Muska
Tesla v roku 2020 najcennejšou automobilkou na svete
Po úspešnom zvýšení produkcie Prišiel posledný parabolický rast akcií Tesly, ktorý nezastavila ani pandémia koronavirusu a pokračuje dodnes. V čase písania tohto článku sa akcie tejto firmy obchodujú za 1049 dolárov a z Tesly sa tak stala najcennejšia automobilka na svete. A to je len začiatok.
V súčasnosti sa rýchlo rozbieha produkcia Modelu Y – ďalšie “lacné” elektrické auto od Tesly. Ide v podstate o vylepšený a väčší Model 3. Svet teraz čaká na produkciu kamiónu Semi, futuristického Roadsteru 2 s raketovými motormi od SpaceX a hlavne šialeného pick-upu Cybertruck.