Odovzdať prepúšťaciu správu z nemocnice nestačí. Omyl, ktorý môže skrátiť váš život o roky

  • Šesť z desiatich pacientov po hospitalizácii nepozná svoju diagnózu srdcového zlyhávania.
  • Každý druhý pacient so srdcovým zlyhávaním zomrie do piatich rokov.
  • Len 40 % pacientov príde ku kardiológovi do šiestich týždňov.
Ekonomika Odovzdať prepúšťaciu správu z nemocnice nestačí
Odovzdať prepúšťaciu správu z nemocnice nestačí. Zdroj: shutterstock.com/PeopleImages.com - Yuri A
Okazio PCBitmarkets

Pacienti po návrate z nemocnice často nechápu svoju diagnózu a neberú ju dostatočne vážne.

Takto hovoria výsledky podrobného prieskumu zdravotnej poisťovne Dôvera, ktorý uskutočnila spolu s agentúrou 2muse. Znepokojujúce je zistenie, že 60 % ľudí hospitalizovaných kvôli problémom so srdcom nedokáže po prepustení správne pomenovať svoje ochorenie.

Situácia je vážna

Situácia vyvoláva obavy najmä preto, že každý druhý pacient so srdcovým zlyhávaním zomrie do piatich rokov od diagnostikovania. Napriek tomu veľa pacientov po odchode z nemocnice ignoruje potrebu navštíviť kardiológa.

„Keď vás prepúšťajú, človek prežíva eufóriu. Teší sa domov a nevníma informácie – presne ako posledných 5 minút v škole,” povedala jedna pacientka počas rozhovoru v rámci výskumu.

Chýbajúce informácie počas pobytu v nemocnici

Výskum ukázal, že len polovica pacientov dostala vysvetlenie o dôvode svojej hospitalizácie. Každý piaty pacient uviedol, že mu nikto v nemocnici nevysvetlil, prečo tam leží, alebo tomu neporozumel.

Len 41 % pacientov vedelo správne identifikovať svoju diagnózu a 15 % dokonca nespomenulo žiadne srdcové problémy. Táto neinformovanosť spôsobuje, že tretina pacientov pri objednávaní sa ku kardiológovi sama nespomenie, že boli v nemocnici.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Rozhodujúcich šesť týždňov po prepustení

V roku 2024 skončil v nemocnici každý šiesty pacient so srdcovým zlyhávaním. Štvrtina hospitalizácií sa týkala ľudí, ktorí sa o svojej diagnóze dozvedeli až v nemocnici.

Len 40 % pacientov hospitalizovaných pre srdcové zlyhávanie príde ku kardiológovi do šiestich týždňov od prepustenia. Práve toto obdobie pritom rozhoduje o úspešnosti ďalšej liečby.

Najmenej disciplinované sú ženy, ľudia nad 70 rokov a tí, ktorí pred hospitalizáciou nemali svojho kardiológa.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Prepúšťacia správa ako základ úspešnej liečby

Kardiológ potrebuje pre pokračovanie liečby prepúšťaciu správu od pacienta. Tento dokument určuje ďalší postup aj termín kontroly. Nestačí však len priniesť papier – pacient musí aktívne informovať lekára o pobyte v nemocnici a prísť na kontrolu v odporúčanom čase.

Slováci zanedbávajú aj preventívne prehliadky

Srdcové zlyhávanie začína nenápadne a bez liečby sa rýchlo zhorší. Len približne tretina Slovákov chodí pravidelne na preventívne prehliadky k všeobecnému lekárovi, kde by mohli včas odhaliť ochorenia vedúce k zlyhávaniu srdca.

Poistenci Dôvery so srdcovým zlyhávaním trpia súčasne aj na:

  • 93 % vysoký krvný tlak
  • 34 % ischemickú chorobu srdca
  • 31 % cukrovku
  • 28 % fibriláciu predsiení
  • 10 % chronické zlyhávanie obličiek

Vzdelávanie pacientov prináša zlepšenie

Zdravotná poisťovňa Dôvera sa snaží vyplniť medzeru v systéme, kde chýba dlhodobá podpora zdravého životného štýlu a informovanosti. Účastníci vzdelávacích programov získajú cenné informácie o:

  • včasnom odhalení varovných príznakov zhoršenia zdravia
  • výhodách vyváženej stravy, pravidelného pohybu a merania zdravotných hodnôt
  • praktických riešeniach bežných problémov pri živote so srdcovým zlyhávaním

Zdravotná poisťovňa čoskoro spustí individuálny prístup k pacientom, ktorí práve zistili svoju diagnózu, často vyhľadávajú urgentnú pomoc alebo ich opakovane hospitalizujú.

Pravidelné návštevy kardiológa a dodržiavanie liečby rozhodujú o živote pacientov so srdcovým zlyhávaním. Lepšia informovanosť a aktívny prístup k vlastnému zdraviu môžu výrazne zlepšiť kvalitu života a znížiť úmrtnosť na toto závažné ochorenie.

Kvakomat PC bannerCoinfactory mobil baner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.