Nákupný exodus: Prečo Slováci utekajú do zahraničných e-shopov?

  • Osem z desiatich Slovákov nakupuje online, často v zahraničných e-shopoch.
  • Ceny na Slovensku sa v januári zvýšili o 1,8 percenta, najviac v Európe.
  • Rovnaký kávovar stojí v nemeckom e-shope o 50 eur menej než na Slovensku.
Ekonomika Nákupný exodus
Nákupný exodus. Zdroj: shutterstock.com/maxbelchenko, Wpadington
BITmarkets Valentín PCBitmarkets

Nakupovanie cez internet sa stalo bežnou súčasťou života väčšiny Slovákov. Až osem z desiatich pripojených obyvateľov Slovenska pravidelne nakupuje online, pričom čoraz častejšie sa obracajú na zahraničné e-shopy.

Dôvod je jednoduchý – ceny na Slovensku sú v mnohých prípadoch výrazne vyššie než v okolitých krajinách. Téme sa venoval portál tvnoviny.sk.

Rekordne rýchle zvyšovanie cien

Januárové zvýšenie dane z pridanej hodnoty na 23 percent situáciu ešte zhoršilo. Podľa údajov európskeho štatistického úradu sa ceny na Slovensku v januári oproti decembru zvýšili o 1,8 percenta, čo nás spolu s Bulharskom radí na nelichotivé prvé miesto v Európe v rýchlosti zdražovania.

Nakupovať v zahraničných e-shopoch sa Slovákom vypláca. Aj napriek tomu, že doba dodania je o niečo dlhšia, pri drahších položkách môžu ušetriť desiatky eur, čo sa oplatí.

Cenové rozdiely sú v niektorých prípadoch skutočne markantné. Pri porovnaní cien rovnakých produktov v slovenských a zahraničných internetových obchodoch vychádzajú domáce e-shopy často výrazne drahšie.

Napríklad kvalitný kávovar švajčiarskej značky, ktorý na Slovensku stojí 350 eur, možno v nemeckom e-shope kúpiť už za 300 eur. Podobný rozdiel vidno aj pri značkovom oblečení – pánska košeľa známej značky je u nás približne o 30 eur drahšia než v zahraničí.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Dočkajú sa Slováci zlepšenia situácie?

Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne, upozorňuje, že situácia sa môže ešte zhoršiť:

„V prípade tovarov ešte nebol vplyv vyššej DPH naplno pretavený do cien. Predpokladáme, že bude dochádzať k postupnej úprave cien.”

To znamená, že rozdiel medzi cenami na Slovensku a v zahraničí sa môže v nasledujúcich mesiacoch ešte prehĺbiť.

Zaujímavé je, že nie všetky kategórie produktov vykazujú výrazné cenové rozdiely. Napríklad pri elektronike, ako sú smartfóny populárnej americkej značky či televízory japonských a kórejských výrobcov, sú ceny na slovenských, českých aj nemeckých e-shopoch často takmer identické. Dôvodom môže byť silná konkurencia v tomto segmente a globálna cenová politika výrobcov.

Problém vysokých cien na Slovensku má viacero príčin. Okrem zvýšenej DPH je to aj menší trh s nižšou konkurenciou, vyššie prevádzkové náklady obchodníkov a v neposlednom rade aj vyššie marže, ktoré si niektorí predajcovia účtujú.

Dokážu sa slovenskí predajcovia prispôsobiť?

Pre spotrebiteľov je však situácia jednoznačná – pokiaľ môžu ušetriť desiatky eur nákupom v zahraničnom e-shope, budú túto možnosť využívať. Otázkou zostáva, ako na tento trend zareagujú domáci predajcovia a či dokážu svoje ceny prispôsobiť tak, aby zostali konkurencieschopní.

Odborníci odporúčajú slovenským obchodníkom, aby sa zamerali na pridanú hodnotu, ktorú môžu zákazníkom ponúknuť – rýchlejšie dodanie, lepší zákaznícky servis či jednoduchšiu reklamáciu. Bez týchto výhod bude pre domáce e-shopy čoraz ťažšie konkurovať zahraničným gigantom, ktorí dokážu ponúknuť rovnaký tovar za výrazne nižšie ceny.

Freedum fighters PCMemex mobil banner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.