- Osem z desiatich Slovákov nakupuje online, často v zahraničných e-shopoch.
- Ceny na Slovensku sa v januári zvýšili o 1,8 percenta, najviac v Európe.
- Rovnaký kávovar stojí v nemeckom e-shope o 50 eur menej než na Slovensku.
Nakupovanie cez internet sa stalo bežnou súčasťou života väčšiny Slovákov. Až osem z desiatich pripojených obyvateľov Slovenska pravidelne nakupuje online, pričom čoraz častejšie sa obracajú na zahraničné e-shopy.
Dôvod je jednoduchý – ceny na Slovensku sú v mnohých prípadoch výrazne vyššie než v okolitých krajinách. Téme sa venoval portál tvnoviny.sk.
Januárové zvýšenie dane z pridanej hodnoty na 23 percent situáciu ešte zhoršilo. Podľa údajov európskeho štatistického úradu sa ceny na Slovensku v januári oproti decembru zvýšili o 1,8 percenta, čo nás spolu s Bulharskom radí na nelichotivé prvé miesto v Európe v rýchlosti zdražovania.
Nakupovať v zahraničných e-shopoch sa Slovákom vypláca. Aj napriek tomu, že doba dodania je o niečo dlhšia, pri drahších položkách môžu ušetriť desiatky eur, čo sa oplatí.
Cenové rozdiely sú v niektorých prípadoch skutočne markantné. Pri porovnaní cien rovnakých produktov v slovenských a zahraničných internetových obchodoch vychádzajú domáce e-shopy často výrazne drahšie.
Napríklad kvalitný kávovar švajčiarskej značky, ktorý na Slovensku stojí 350 eur, možno v nemeckom e-shope kúpiť už za 300 eur. Podobný rozdiel vidno aj pri značkovom oblečení – pánska košeľa známej značky je u nás približne o 30 eur drahšia než v zahraničí.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Dočkajú sa Slováci zlepšenia situácie?
Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne, upozorňuje, že situácia sa môže ešte zhoršiť:
„V prípade tovarov ešte nebol vplyv vyššej DPH naplno pretavený do cien. Predpokladáme, že bude dochádzať k postupnej úprave cien.”
To znamená, že rozdiel medzi cenami na Slovensku a v zahraničí sa môže v nasledujúcich mesiacoch ešte prehĺbiť.
Zaujímavé je, že nie všetky kategórie produktov vykazujú výrazné cenové rozdiely. Napríklad pri elektronike, ako sú smartfóny populárnej americkej značky či televízory japonských a kórejských výrobcov, sú ceny na slovenských, českých aj nemeckých e-shopoch často takmer identické. Dôvodom môže byť silná konkurencia v tomto segmente a globálna cenová politika výrobcov.
Problém vysokých cien na Slovensku má viacero príčin. Okrem zvýšenej DPH je to aj menší trh s nižšou konkurenciou, vyššie prevádzkové náklady obchodníkov a v neposlednom rade aj vyššie marže, ktoré si niektorí predajcovia účtujú.
Pre spotrebiteľov je však situácia jednoznačná – pokiaľ môžu ušetriť desiatky eur nákupom v zahraničnom e-shope, budú túto možnosť využívať. Otázkou zostáva, ako na tento trend zareagujú domáci predajcovia a či dokážu svoje ceny prispôsobiť tak, aby zostali konkurencieschopní.
Odborníci odporúčajú slovenským obchodníkom, aby sa zamerali na pridanú hodnotu, ktorú môžu zákazníkom ponúknuť – rýchlejšie dodanie, lepší zákaznícky servis či jednoduchšiu reklamáciu. Bez týchto výhod bude pre domáce e-shopy čoraz ťažšie konkurovať zahraničným gigantom, ktorí dokážu ponúknuť rovnaký tovar za výrazne nižšie ceny.