- Finančná náročnosť projektu dosahuje približne 1,7 miliardy eur.
- Minister dopravy naznačil, že tunel bude vyňatý zo systému diaľničných známok a mýta.
- To však neznamená, že prejazd bude bezplatný.
Významný infraštruktúrny projekt na Slovensku zaznamenal dôležitý míľnik v procese svojej realizácie. Tunel Karpaty, ktorý má byť súčasťou diaľnice D4 medzi bratislavskou Račou a Záhorskou Bystricou, získal kladné stanovisko v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Upozorňuje na to portál Interez.sk.
S dĺžkou takmer 12 kilometrov sa stane najdlhším tunelom na Slovensku a má priniesť významné odľahčenie dopravnej situácie v hlavnom meste. Minister dopravy Jozef Ráž označil projekt za „plnohodnotný obchvat Bratislavy” a zdôraznil jeho strategický význam pre región: „Záhorie je v súčasnosti Karpatami prakticky odrezané a okrem diaľnice D2 a niekoľkých náročných horských prejazdov nemá priame spojenie s ostatnými časťami regiónu.”
Hlavným cieľom projektu je odklon tranzitnej dopravy z centra Bratislavy. V súčasnosti približne štvrť milióna kamiónov prechádza cez hlavné mesto, najmä cez Prístavný most a Most Lanfranconi, čo výrazne zaťažuje mestskú infraštruktúru. Minister životného prostredia Tomáš Taraba označil tunel Karpaty za „najväčší dopravný projekt na Slovensku”.
Projekt však prináša aj zaujímavú novinku v spôsobe spoplatnenia. Minister dopravy naznačil, že tunel bude vyňatý zo systému diaľničných známok a mýta. „Pre zabezpečenie ekonomickej návratnosti projektu budeme musieť zaviesť osobitné spoplatnenie. Platiť bude len ten, kto tunel skutočne využije,” vysvetlil Ráž.
Tento model je už úspešne zavedený v niektorých európskych krajinách, napríklad v susednom Rakúsku.
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.