Na ramenách spotrebiteľov po celom svete leží kvôli obchodnej vojne čím ďalej, tým viac väčšia váha. A problémy z toho plynúce sa začínajú prejavovať. Po celom svete rastie napätie, ktoré je hrozbou pre dopyt po tovare. Počnúc obchodnými vojnami medzi Čínou a USA až po Brexit, znižuje toto napätie dôveru v obchod a investície.
Spotreba ako hlavný pohon pre ekonomiku
JPMorgan Chase & Co. počíta s tým, že v poslednom štvrťroku sa objemy maloobchodných predajov zvýšia o 4,8 %. Sú tu ale signály, ktoré značia, že by sa všetko mohlo rýchlo zmeniť. Dôvodom je slabá výroba, ktorá znižuje najímanie novej pracovnej sily a finančné trhy v závislosti od obchodných vojen klesajú. Obidva tieto faktory by mohli domácnosti presvedčiť, že je potrebné obmedzovať svoje výdavky v spotrebe. To by ešte viac rozosievalo obavy z toho, že ekonomika mieri do recesie.
Ekonómovia spoločnosti Morgan Stanley už varujú, že všetci americkí spotrebitelia vlastne začali svoju spotrebu obmedzovať. Ich náprotivky v JPMorgan zase hovoria, že globálny rast zamestnanosti za posledný štvrťrok stále zostáva okolo 1 %. A to je podľa dát jasné spomalenie tempa rastu v zamestnanosti.
Minulý týždeň prišlo veľké varovanie, keď rastúce obavy z ciel a inflácie viedli k zníženiu sentiment indexu USA (ktorý vznikol na Michiganskej univerzite) o najvyššiu hodnotu za posledných sedem rokov. Pokiaľ ide o začiatok nového zlomu v globálnej ekonomike, ktorá je zameraná práve na spotrebiteľov, tak by to mohlo znamenať pre globálny rast ešte väčšie ťažkosti.
Zamestnanosť
Prieskumy ukazujú, že zamestnanosť v továrňach klesá po celom svete. Nemecko, ktorému hrozí recesia, a to predovšetkým v automobilovom priemysle, zaznamenalo prvé signály slabosti na svojom trhu práce. Sentiment v Spojenom kráľovstve je otrasený neistotou z Brexitu a ázijské ekonomiky, ako je Kórea a Indonézia, zaznamenali tiež pokles sentimentu spotrebiteľov. V Spojených štátoch zase ukazuje továrenský index Ústavu pre správu zásob, že výrobcovia obmedzujú svoje pracovné miesta.
Čo na to ekonómovia Bloombergu?
„Spotrebiteľské výdavky budú v druhej polovici roka hlavným ťahúňom rastu, takže barometre dopytu domácností, ako je sentiment, miery úspor a rast príjmov budú v strednodobom horizonte tie najrelevantnejšie”
– hovorí Carl Riccadonna, hlavný americký ekonóm.
Prezidentka Federálnej rezervnej banky San Francisco Mary Daly minulý týždeň upozornila na aktuálne panujúci kontrast v ekonomike s tým, že neistota síce poškodila obchodné investície, ale domáci dopyt vyzerá stále solídne.
Americké spotrebiteľské výdavky vzrástli v júli o 0,6 %. Tento kvartál teda porazil doterajší víťazný za posledné štyri roky. V eurozóne maloobchodné tržby medziročne rastú zhruba o 2 %, čo je mierne rýchlejšie tempo ako bol priemer v roku 2018.
Situácia by sa však mohla dynamicky zmeniť, pretože globálna ekonomika stále dostáva rany kvôli prebiehajúcej obchodnej vojne medzi Čínou a USA. Veľký vplyv má aj Brexit, výrobná recesia a slabšie korporátne výnosy.
Obchodné vojny začínajú tvrdo dopadať na konečných spotrebiteľov. V Amerike sa už obmedzenie spotreby stalo skutočnosťou. Kedy k tomu dôjde aj v Európe?
Preložené z českého originálu, ktorý pre vás pripravil Jaroslav J.