Kozmonautika bola od svojho vzniku hlavne doménou vládnych agentúr, ktoré vyvíjali nové technológie a plánovali misie hlavne s cieľom skúmať priestor mimo planétu Zem. Tak ako všetky štátne agentúry, aj tie vesmírne mali vždy problém s hospodárením s prostriedkami, ktoré im boli pridelené. Hlavnou úlohou NASA bolo použivať tieto zdroje na vedecké účely. Na to vždy veľmi dobre poslúžili robotické sondy, dôvodov pre plánovanie misií s ľudskou posádkou nikdy nebolo veľa. Práve preto sa ľudstvo aj 50 rokov po prvom pristátí na Mesiaci nedostalo ďalej, počet ľudí vo vesmíre môžeme spočítať na prstoch a na vesmírnu turistiku alebo veľké stanice môžeme rovno zabudnúť.
Otázke prečo ešte nežijeme vo vesmíre som sa viac venoval v tomto článku.
Zatiaľ… To ale neznamená, že sa to v budúcnosti nezmení. NASA totiž pred viac než desiatimi rokmi spravila rozhodnutie, ktoré navždy zmenilo celý kozmický priemysel a už dnes môžeme sledovať obrovský vplyv, ktorý mal na kozmonautiku program s názvom COTS (Commercial Orbital Transportation Services) a jeho nasledovníci.
COTS v kocke
Myšlienka programu COTS je jednoduchá:
Prečo má NASA zbytočne vyvíjať systémy na dopravu materiálu a ľudí do vesmíru, keď si tieto služby môže objednať od súkromných spoločností?
V podstate ide o to, že namiesto míňania času a prostriedkov na vývoj a prevádzku nových vesmírnych lodí a nákladiakov NASA vybrala niekoľko firiem. Tie finančne podporila, dala im nutné know-how a v konečnom dôsledku tak má k dispozícii nie jednu, ani dve, ale hneď štyri vesmírne lode!
- Dragon (SpaceX) – doprava nákladu na ISS
- Cygnus (Northrop Grumman) – doprava nákladu na ISS
- Crew Dragon (SpaceX) – doprava nákladu a ľudí na ISS -zatiaľ vo vývoji
- CST-100 Starliner (Boeing) – doprava nákladu a ľudí na ISS – zatiaľ vo vývoji
Nákladné lode boli vyvinuté vrámci programu COTS. Lode na prepravu ľudí momentálne finišujú posledné skúšky vrámci programu CCDev (Commercial Crew Development), čo je v podstate následník COTS zameraný na pilotované lode.
To všetko Američania stihli za neuveriteľných 13 rokov. Vývoj týchto štyroch lodí bol extrémne lacný, keďže zodpovednosť prebrali súkromné spoločnosti, ktoré vedia efektívnejšie využívať finančné prostriedky. Súkromné firmy zároveň spravili rozhodnutia, na ktoré NASA nemala gule. Napríklad, Dragony od SpaceX aj Starliner od Boeingu je možné použiť niekoľkokrát.
Zveriť vývoj týchto lodí do rúk súkromných firiem bol zo strany NASA perfektný krok. Dopraviť náklad alebo ľudí na nízku obežnú dráhu nie je zas tak náročné a zaťažovať týmito úlohami špičkových vedcov a inžinierov z NASA by bola strata času. Tí sa venujú hlavne vedeckým misiám a vrámci projektu Gateway aj expanzii ľudskej prítomnosti na obežnú dráhu (a neskôr aj povrch) Mesiaca!
Viac o programe Gateway
Navyše, okrem spomínaných vesmírnych lodí vzniklo aj množstvo ďalších technológií. Za zmienku stoja hlavne rakety z rodiny Falcon od SpaceX, ktoré sú pomerne lacné (3-5x lacnejšie než porovnateľné americké nosiče) a navyše majú znovupoužiteľné prvé stupne!
Všetky rakety ktoré sme dosiaľ používali na lety do vesmíru boli na jedno použitie. Inými slovami, postavili sme extrémne komplikovaný stroj za stovky miliónov dolárov, raz sme ho použili a potom nechali padnúť do mora. Spoločnosť SpaceX zvolila iný prístup a s prvými stupňami svojich rakiet celkom rutinne pristáva na plošinách pri odpaľovacej rampe, prípadne na lodiach v oceáne.
Vznikajú z toho aj dychberúce videá. Napríklad na tomto videu v tandeme pristávajú hneď dva urýchľovacie bloky ťažkej nosnej rakety Falcon Heavy:
To všetko bolo možné vďaka financovaniu programu COTS, následným kontrakom na dopravu materiálu a experimentov vrámci programu CRS a financovaniu ďalšieho vývoja vrámci CCDev. Samozrejme, SpaceX má vďaka obrovskému úspechu s ich raketami aj objednávky od ďalších zákazníkov.
Falcony vynášajú rôzne satelity a komunikačné družice na obežnú dráhu, čo je pre SpaceX veľký zdroj príjmov. Táto firma sa tiež pokúša o vytvorenie internetového satelitného pripojenia novej generácie vypustením 1200 komunikačných družíc na nízku obežnú dráhu. Na uskutočnenie tohto projektu dostala od Googlu miliardu dolárov. Projekt hľadajte pod názvom Starlink.
Čo prinesie blízka budúcnosť?
NASA bude v budúcnosti s najväčšou pravdepodobnosťou pokračovať v podporovaní súkromných firiem. Vrámci programu CLPS – Commercial Lunar Payload Services podporí vývoj rôznych landerov, roverov, systémov na návrat vzoriek na Zem a ďalších služieb, ktoré umožnia robotický návrat na mesiac.
Vrámci aktivít na nízkej obežnej dráhe už finišuje CCDev a rozbieha sa CRS2 – doprava materiálu a ľudí na Obežnú dráhu a ich návrat na Zem.
Čo prinesie mierne vzdialená budúcnosť?
V budúcnosti sa pravdepodobne môžeme tešiť na stavbu vesmírnych hotelov, rozvoj vesmírnej turistiky, oblety a pristátia na Mesiaci a Elon Musk chce za každú cenu kolonizovať Mars.
Podobný prístup pravdepodobne čoskoro zvolia aj ďalšie vesmírne agentúry, menovite európska ESA a Čínska CNSA. Snáď sa pridajú aj Japonci, Kórejci a Indovia. Už o dvadsať rokov by sme tak mohli mať celkom rozvinutý vesmírny priemysel, čo prinesie ďalšie šance na expanziu. Reálna je aj ťažba surovín na Mesiaci a asteroidoch, vytváranie kolónií, obrovských vesmírnych staníc s umelou gravitáciou…
Jednoducho všetko, čo bude dávať ekonomický zmysel. Vesmír totiž nemá hranice. Je tam dosť miesta a surovín pre všetkých. Akékoľvek súperenie jednoducho nedáva zmysel. Budúcnosť ľudstva je vo vesmíre, tu na Zemi sa totiž očividne tlačíme.
Blue Origin
Nakoniec mi nedá nespomenúť aj spoločnosť Blue Origin, ktorú vlastní najbohatší človek na svete – Jeff Bezos. Blue Origin má za sebou prvé skúsenosti s raketami. Ich New Shepard dokázal niekoľkokrát za sebou vyletieť až na hranicu vesmíru, dopraviť tam kapsulu (v ktorej by teoreticky mohli sedieť ľudia) a následne pristáť podobne, ako to robia prvé stupne rakiet od SpaceX.
Blue Origin plánuje v roku 2021 prvýkrát otestovať ich novú znovupoužiteľnú raketu New Glenn, ktorá bude veľkosťou porovnateľná s legendárnym Saturnom V. Táto firma síce nebola súčasťou programu COTS, no ide o ďalšiu americkú firmu s obrovským potenciálom a na qTube budeme jej aktivity pozorne sledovať.
Nenechajte si to ujsť a pridajte sa na odber notifikácií (návod nájdete tu), prípadne nás sledujte na facebooku.