Sociálne médiá ovládajú moderný život. Takéto vyhlásenie by sa zdalo pred 10 rokmi úplne bláznivé, ale teraz je každodennou realitou. Práve moc sociálnych médií vedie k tomu, že sa opäť obnovuje diskusia o tom, ako ich decentralizovať. A tu prichádza na rad Twitter a jeho CEO Jack Dorsey.
Sila sociálnych médií
Mediálny svet je komplikované odvetvie, ktoré má obrovskú moc. Z tohto koláča však radikálne odjedli sociálne médiá. Napr. v amerických voľbách sa už dvakrát za sebou ukázala moc týchto nových kanálov. Obama vyhral práve preto, že sa jeho kampaň zamerala na sociálne médiá. Trump zopakoval to isté, keď profitoval zo šírenia hoaxov a atmosféry strachu z migračnej vlny.
Profesionálna analýza – 11.12.19 Zlato sa blíži do targetu! Ideálny nákup na držanie?
Aj v Česku a na Slovensku bolo jasne vidieť, že hoci migrácia do oboch krajín je minimálna (aspoň z Blízkeho východu), tak panika bola obrovská. Na vine boli z veľkej časti sociálne médiá, ktorých algoritmy vyzdvihovali dezinformácie a poplašné správy.
Aj to je dôvod potreby dôveryhodných sociálnych médií – a to sa dá docieliť pomocou dvoch prístupov. Jednak je dôležité, aby dané médium malo open-source povahu a bolo tak overiteľné, aké kroky daná sieť robí. Druhý prístup ide ešte ďalej a ide o decentralizáciu sociálnych médií, kedy by sa na ich rozvoji mohlo podieľať množstvo ľudí.
Twitter chce decentralizáciu
CEO Twitteru, Jack Dorsey, je veľkým fanúšikom kryptomien a decentralizácie. Okrem Twitteru je Dorsey tiež zakladateľom a CEO spoločnosti Square. Tá sa zaoberá platobnými systémami a zapája do nich tiež kryptomeny. Dorsey novo oznámil, že vytvoril tím, ktorý bude mať na starosti tvorbu štandardov pre decentralizované sociálne médiá.
Twitter is funding a small independent team of up to five open source architects, engineers, and designers to develop an open and decentralized standard for social media. The goal is for Twitter to ultimately be a client of this standard. 🧵
— jack (@jack) December 11, 2019
Twitter tak bude financovať malý tím špičiek v svojich odboroch, ktorý bude mať za úlohu vytvoriť nové štandardy. Tie sú potrebné kvôli tomu, aby z nich ostatné sociálne siete mohli čerpať. Dorsey tiež napísal, že s vývojom kryptomien sa ukazuje, že existuje spôsob, ako decentralizovane riadiť veľké organizácie.
Kryptomeny by tak mohli do sveta sociálnych médií priniesť hneď niekoľko kritických noviniek. V prvom rade môže ísť o decentralizovaný systém riadenia, kedy majitelia tokenov budú mať slovo v tom, akým smerom sa daná sieť uberá. Ďalšou výhodou môže byť systém decentralizovaných a prenosných identít naprieč rôznymi webmi.
Prínos by mal byť hlavne v kontrole a možnosti nastavenia. Otvorený systém by tak napr. mohol umožňovať výber z algoritmov na zobrazenie príspevkov. To by dalo používateľovi možnosť nastaviť, aký obsah chce vidieť. Teraz je systém nastavený centralizovanou spoločnosťou a nikto fakticky netuší, ako napr. Facebook presne vyberá obsah, ktorý je používateľom zobrazený.
Vďaka naviazaniu na kryptomenu by potom eventuálne majitelia tokenov profitovali/strácali z úspechu či neúspechu spoločnosti. Decentralizovaný open-source štandard pre sociálne médiá by bol veľkým pokrokom vo vývoji celého odvetvia.
Čo čítať ďalej:
Preložené z českého originálu, ktorý pre vás pripravil Adam K.