Nová značka s „panákmi” straší vodičov. Môže vás stáť až 170 eur

  • Značka s tromi „panákmi“ zvýhodňuje autá s minimálne troma pasažiermi.
  • V buspruhu môžete jazdiť len tam, kde značku mesto povolí.
  • Neoprávnený vjazd do buspruhu stojí až 170 eur a vodičák.
Ekonomika Nová značka s „panákmi“ straší vodičov
Nová značka s „panákmi“ straší vodičov. Zdroj: shutterstock.com/Roman Samborskyi
Kvakomat PC bannertxb

Na nemeckých cestách sa občas objaví dopravná značka, ktorú Slováci skoro nepoznajú. Na bielom podklade vidno čierne auto a v ňom troch „panáčikov”. Na prvý pohľad pôsobí ako ilustrácia z dopravnej učebnice, v skutočnosti rieši citlivú tému – preplnené cesty a podporu spolujazdy.

Ako informuje portál autoviny.sk, Nemecko zaradilo túto značku do svojich pravidiel v roku 2020. Cieľ tvorcov bol jasný: zvýhodniť vozidlá, v ktorých sedia aspoň traja ľudia. Značka sa týka osobných áut a motoriek s postranným vozíkom.

Značka, ktorá mala odľahčiť cesty

Štát tak chcel motivovať vodičov, aby sa viac delili o cestu a neposielali do kolón tri autá s troma ľuďmi. Plnšie auto znamená menej vozidiel na ceste, menej zápch aj menšie zaťaženie parkovísk.

Plán počítal s viacerými výhodami pre tieto autá:

  • možnosť jazdiť v buspruhoch,

  • rýchlejší prejazd preťaženými úsekmi,

  • vo vybraných zónach aj miernejšie dopravné obmedzenia.

Inšpiráciu našli v krajinách, kde pruhy pre autá s viacerými pasažiermi fungujú už roky, napríklad v USA.

Pozrite si naše video z YouTube kanála YouTube Kryptomagazin SK

98 %

Nechajte peniaze pracovať za vás.

Investujte a premeňte svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 75 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Prečo ju takmer nikde neuvidíte

Na papieri vyzeral koncept ideálne. Prax však narazila na obavy miest a dopravných úradov. Tie chránia najmä plynulosť mestskej hromadnej dopravy.

Ak do buspruhov vstúpia desiatky ďalších áut, autobusy spomalia. Mnohé mestá preto radšej odmietli experiment. Značku neosadili a projekt spolujazdy odložili.

Výsledok? Značka síce existuje v nariadeniach, no v premávke ju uvidíte len výnimočne.

Buspruh nie je voľný pre každé „plné” auto

Mnohí vodiči si môžu povedať: „Vezmem dvaja kolegov, pôjdeme v buspruhu a obídeme kolónu.” Takýto nápad sa však v Nemecku nevyplatí.

Samotný počet ľudí v aute nestačí.

Pravidlá platia len tam, kde mesto:

  • povolí režim pre autá s viacerými pasažiermi,

  • osadí konkrétnu značku s panáčikmi,

  • doplní jasné označenie, že buspruh využijú aj tieto vozidlá.

Všetky ostatné buspruhy naďalej slúžia hlavne autobusom a často aj taxíkom.

Kto napriek tomu vojde do vyhradeného pruhu, riskuje pokutu až 170 eur. Pokiaľ dôjde k ohrozeniu premávky, vodičovi hrozí aj odobratie vodičského preukazu.

Polícia pritom prísnejšie posudzuje situácie, keď vodič spomalí autobus, vytlačí iné auto alebo spôsobí kolíziu.

Stretli ste sa už s touto dopravnou značkou?

Loading ... Loading ...

Prebieha zaujímavá súťaž s Fumbi, kde môžete vyhrať 1 200 eur rozdelených ako 100 eur každý mesiac po celý rok. Jednoduchá účasť cez registráciu, prvý vklad a zadanie kódu KRYPTONAROK – odkaz nájdete tu.

Nová značka pribudla aj v Česku

Na cestách v Česku sa taktiež objavila novinka, ktorá má jednoduchú podobu, ale veľmi vážny cieľ. Biele elipsy namaľované pri stredovej čiare majú motocyklistov „odtiahnuť” od stredu vozovky a znížiť tak počet čelných zrážok v neprehľadných zákrutách.

Projekt pripravilo české ministerstvo dopravy spolu s bezpečnostnou kampaňou BESIP. Odborníci dlhodobo upozorňujú, že motorkári patria v zákrutách k najohrozenejším účastníkom cestnej premávky. Podľa štatistík Centra dopravného výskumu vzniká až 40 % smrteľných nehôd práve v zákrutách, kde jazdci zachádzajú príliš blízko k stredovej čiare. Stačí malá chyba, protiidúce auto a tragédia má veľmi rýchly priebeh, uvádza portál topspeed.sk.

Ako fungujú biele elipsy v praxi?

Nové značenie tvorí séria bielych elipsovitých symbolov namaľovaných v páse pri stredovej čiare. Motocyklistu vizuálne vedú tak, aby si držal bezpečnejší odstup od stredu jazdného pruhu, najmä pri náklone v zákrute.

Cieľ nie je komplikovaný:

  • jazdec dostane jasnú optickú pomôcku,

  • podvedome si zvolí bezpečnejšiu stopu,

  • zníži riziko, že sa pri náklone ocitne „nad stredom” a v dráhe protiidúcich vozidiel.

Inšpirácia prichádza z krajín, kde podobné riešenia používajú už roky. Rakúsko, Slovinsko, Luxembursko či Škótsko hlásia po zavedení takéhoto značenia menej vážnych nehôd motorkárov v zákrutách.

Test v horskej lokalite

České úrady momentálne testujú biele elipsy na ceste I/44 v okolí Červenohorského sedla, obľúbeného cieľa motorkárov. Úsek spája technicky náročné zákruty, vyššie rýchlosti a hustú víkendovú premávku – ideálne miesto na overenie efektu nového značenia.

Ak sa ukáže, že motorkári vďaka elipsám jazdia bezpečnejšie a štatistiky nehôd klesnú, rezort dopravy plánuje rozšíriť značenie aj na ďalšie rizikové úseky.

txbInvestuj do ťažby mobil
Autor:
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.