- Cestovatelia skracujú výlety a volia blízke destinácie autom.
- Zážitky sú dôležitejšie než luxus – dominujú kultúrne a prírodné aktivity.
- Letná sezóna 2025 je o rovnováhe medzi túžbou a realitou.
Letná sezóna 2025 sa nesie v duchu kontrastu medzi túžbou po dobrodružstve a obavami z cien. Napriek rastúcim nákladom záujem o cestovanie neutícha. Ľudia však menia svoje zvyky – čoraz viac volia kratšie výlety, jazdu autom namiesto lietania, a hľadajú alternatívne, menej preplnené destinácie. Téme sa venuje portál Travel Age West.
Aké trendy určujú tohtoročné leto?
Podľa HotelPlanner si treba priplatiť prakticky za všetko. Hotely v New Yorku sú drahšie o desiatky percent než v iných veľkomestách – napríklad Boston je lacnejší o 27 % a Seville v Španielsku až o 38 % v porovnaní s Barcelonou. Rovnako aj Squaremouth hlási, že priemerná cena letnej dovolenky stúpla medziročne o 38 %, čo predstavuje sumu vyše 10 000 dolárov na osobu.
Zdražovanie vedie mnohých cestovateľov k šetreniu. Až 90 % Američanov podľa Kindred aktívne hľadá spôsoby, ako znižovať výdavky na letné výlety. Obľúbenými stratégiami sú napríklad ubytovanie u priateľov, výmena domov či domáce dovolenky.
Kratšie výlety a spontánne rozhodnutia
Pandémia síce ustúpila, no jej odkaz zostáva v cestovateľských návykoch. Stále silnie trend krátkych, víkendových výletov – tzv. „pop-up escapes”. Viac než polovica Američanov plánuje krátke výlety do vzdialenosti 200 míľ, čo zhruba zodpovedá 320 kilometrom. Pilot a Campspot uvádzajú, že až 90 % ľudí si vyberá destinácie v blízkom okolí, ideálne autom.
Podľa Lodgify sa cestovatelia presúvajú k dvom extrémom. Buď si doprajú luxus (nárast rezervácií o 25 %), alebo idú po lacných alternatívach (nárast o 24 %). O stredne drahé ubytovania však záujem výrazne klesá. Zároveň platí, že ponuka lacných možností rastie pomalšie než dopyt, čo môže spôsobiť problémy s dostupnosťou počas hlavných mesiacov.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Destinácie: horúce pláže, chladné mestá aj nečakaní víťazi
Letná sezóna 2025 má dve hlavné kategórie cieľov: pláže a príroda na jednej strane a „coolcations” – teda dovolenky v chladnejších lokalitách – na strane druhej. Hilton aj Tripadvisor potvrdzujú záujem o plážové destinácie ako Los Cabos, Hawaii, Cancun či San Juan.
Zároveň sa však do popredia dostávajú aj miesta ako Reykjavik, Edinburgh, Dublin či Oslo, kde si dovolenkári užívajú svieže počasie a menší turistický ruch. Dollar Flight Club dokonca upozorňuje, že „coolcations” sú jedným z najrýchlejšie rastúcich fenoménov tohto leta.
Medzi najrýchlejšie rastúcimi destináciami sú Atlanta (+556 %), Calgary (+472 %), Soul (+457 %) a Reykjavik (+425 %), uvádza Fora Travel. Z pohľadu vyhľadávaní cez Google či Kayak vedie Tokio, nasledované Osakou, Parížom a Curacaom. V Európe dominuje záujem o Taliansko, predovšetkým o regióny Campania, Lombardia či Alghero.
Na americkej scéne zostáva silné postavenie New Yorku, Orlanda, Las Vegas či Miami, ale prekvapivo stúpa aj Madison vo Wisconsine či Billings v Montane – dôkaz, že koncerty, príroda a menšie mestá lákajú viac než v minulosti.
Aktivity a zážitky ako hlavný dôvod cestovania
Až 89 % ľudí si podľa Tripadvisoru plánuje letné aktivity vopred. Medzi najobľúbenejšie patria tematické a kultúrne prehliadky, outdoorové zážitky a vodné aktivity ako plavby či jachting. Boom zaznamenávajú aj kruzy, ktoré podľa Fora Travel narástli v rezerváciách o 256 % medziročne.
Viac než 80 % ľudí pociťuje v roku 2025 pravidelný stres – najviac mladé generácie. Preto je hlavným motivátorom pre dovolenku únik z každodenného kolotoča. Cestovatelia chcú tráviť čas vonku, v prírode, ďaleko od pracovného stresu. Medzi najžiadanejšie destinácie patria jazerá, hory a národné parky.
Letenky sú síce medziročne lacnejšie – napríklad do Sydney o 23 %, do Hongkongu o 16 % –, no mnohí uprednostňujú auto. Až 43 % Američanov podľa Harvest Hosts plánuje cestovať po súši a 52 % sa rozhodlo pre viac menších výletov namiesto jednej veľkej dovolenky.

Dovolenka je skvelým únikom z reality. Zdroj: shutterstock.com/maxbelchenko
Leto 2025 je o vyvážení túžby a reality
Cestovanie zostáva vysoko v kurze, no záujem sprevádza opatrnosť a prispôsobovanie plánov. Ľudia hľadajú lacnejšie alternatívy, skracujú výlety, spoliehajú sa na auto a uprednostňujú prírodu pred davom turistov. Zároveň však nezabúdajú na zážitky – tie sa stávajú hlavnou hodnotou každej dovolenky.
Ak sa teda chystáte vyraziť, počítajte s vyššími nákladmi, ale aj s väčšou kreativitou a flexibilitou, ktoré môžu viesť k rovnako nezabudnuteľným zážitkom.