Malý pohárik povolený, päť bodov a koniec. Vodičov čakajú zásadné zmeny

  • Ministerstvo vnútra povolí zostatkový alkohol do 0,2 promile v krvi vodičov.
  • Vodič príde o vodičský preukaz po nazbieraní piatich trestných bodov.
  • Vodič bude musieť zastaviť, keď chodec iba smeruje k priechodu.
Ekonomika Vodičov čakajú zásadné zmeny
Vodičov čakajú zásadné zmeny. Zdroj: shutterstock.com/Alexander_Safonov, Pazargic Liviu
BitmarketsBitmarkets

Slovenských vodičov čoskoro prekvapia výrazné zmeny v pravidlách cestnej premávky. Rezort vnútra dokončuje novelu zákona, ktorá prinesie niekoľko prevratných noviniek – od povolenia zostatkového alkoholu cez bodový systém až po lepšiu ochranu chodcov.

Prvé úpravy by mohli vodiči pocítiť už v jesenných mesiacoch, píše portál tvnoviny.sk.

Malý pohárik už nebude znamenať pokutu

Medzi najdiskutovanejšie zmeny patrí povolenie tzv. zostatkového alkoholu do 0,2 promile v krvi. Slovensko doteraz patrilo ku krajinám s absolútnou nulovou toleranciou, no nová úprava tento prístup zmierňuje.

Dopravný analytik Jozef Drahovský uvádza, že výskumy ukázali, že koncentrácia do 0,3 promile neovplyvňuje schopnosti vodiča. Zhoršenie nastáva až pri vyšších hodnotách. Mnohé európske krajiny dokonca povoľujú až 0,5 promile.

Táto zmena pomôže najmä vodičom, ktorí si večer dajú pohár vína a ráno potrebujú šoférovať. Dnes im hrozí pokuta aj pri minimálnych hodnotách, ktoré už nemajú žiadny vplyv na ich schopnosti.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Body nahradia pravidlo „trikrát a dosť”

Najvýraznejšou novinkou pre vodičov bude bodový systém, ktorý nahradí súčasné pravidlo o strate vodičského oprávnenia po troch vážnych priestupkoch. Nový systém bude fungovať na princípe zbierania trestných bodov za každé porušenie predpisov.

Návrh počíta s udelením troch bodov za trestné činy, dvoch za vážne porušenia a jedného bodu za drobnejšie priestupky. Vodič príde o vodičský preukaz po nazbieraní piatich bodov. Začínajúci vodiči dostanú za rovnaké priestupky dvojnásobný počet bodov.

Slovenský model sa líši od českého, kde vodič stráca oprávnenie po dosiahnutí 12 bodov a za rok bezchybnej jazdy mu systém štyri body odpustí. Drahovský však poznamenáva:

Aj naše súčasné pravidlo trikrát a dosť by stačilo, keby ho polícia dôsledne uplatňovala.

Chodci získajú väčšiu ochranu

Novela prinesie aj zvýšenú bezpečnosť chodcov. Vodič zastaví auto už vtedy, keď chodec iba smeruje k priechodu. Dnes musí dať prednosť len chodcovi, ktorý už na priechod vstúpil.

„Potrebujeme jasne určiť, ako rozpoznať chodca smerujúceho na priechod,” upozorňuje Drahovský. „V zahraničí často nájdeme pred priechodmi špeciálne označené zóny, kde už vodič musí chodca vnímať.”

Táto zmena si vyžiada od vodičov väčšiu pozornosť pri približovaní sa k priechodom, hlavne v mestách s hustou premávkou a väčším počtom chodcov.

Viac pokút príde poštou

Ministerstvo taktiež rozšíri objektívnu zodpovednosť na ďalšie priestupky. Vodiči dostanú pokutu poštou bez zastavenia policajtom za viac druhov porušení predpisov.

Nové priestupky

Medzi nové priestupky s objektívnou zodpovednosťou pribudnú nezapnuté pásy, vjazd do zablokovanej križovatky, nedodržiavanie odstupov na diaľnici či telefonovanie bez hands-free zariadenia.

Tieto zmeny zvýšia bezpečnosť na cestách a znížia počet nehôd spôsobených nedisciplinovanými vodičmi.

Kedy sa dočkáme zmien?

Ministerstvo vnútra už diskutuje o zmenách s odborníkmi a zapracováva ich návrhy. „Momentálne spracovávame pripomienky a čoskoro pošleme novelu do medzirezortného pripomienkového konania,” potvrdil hovorca rezortu Matej Neumann.

Prvé zmeny by mohli vodiči pocítiť už túto jeseň, ak legislatívny proces prebehne hladko. Ministerstvo pred zavedením zmien spustí informačnú kampaň, aby sa vodiči mohli včas pripraviť na nové pravidlá.

Odborníci sa zhodujú, že pripravované zmeny prispejú k vyššej bezpečnosti na slovenských cestách, no zdôrazňujú potrebu dôsledných kontrol. „Aj najlepšie pravidlá strácajú zmysel, ak ich nikto nekontroluje,” uzatvára dopravný analytik Drahovský.

Kvakomat PC bannerCoinfactory mobil baner
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.