Zaplavené auto sa neoplatí opravovať. Opravy vyjdú viac než nové, tvrdí odborník

  • Záplavy na Slovensku zničili množstvo áut.
  • Opravy vás môžu vyjsť rovnako ako celé auto.
  • Odborník radí, čo robiť.
Ekonomika Zaplavené auto sa neoplatí opravovať
Zaplavené auto sa neoplatí opravovať. Zdroj: shutterstock.com/Sabina Zak
BitmarketsBitmarkets

Poškodenie vodou patrí medzi najhoršie problémy, ktoré môžu auto postihnúť. V súvislosti so záplavami, ktoré v ostatných dňoch postihli aj Slovensko, na to upozorňujú odborníci spoločnosti AAA Auto.

Záleží pritom predovšetkým na tom, ako vysoko voda vystúpila, či sa dostala len ku kolesám, do interiéru alebo do motorového priestoru, píše SITA.

Samostatnou kapitolou sú zaplavené elektromobily. Tie by sa ich vlastníci ani nemali snažiť naštartovať.

Základné preventívne opatrenia

Prvá rada je zdanlivo banálna, ale rozhodne je dobré si na ňu spomenúť skôr, ako udrú záplavy.

Ak hrozí autu riziko zatopenia, odvezte ho niekam na vyvýšené miesto, napríklad aj ďalej od domova, a vyberte z neho všetky veci, na ktorých vám záleží. Pozor pritom na podzemné garáže, pokiaľ sú na nevhodne spádovaných miestach, môže do nich natiecť dosť vody, hlavne do najnižších poschodí. Môže tak byť vhodnejšie auto vyviezť von,” odporúča co-CEO AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna, Petr Vaněček.

Čo robiť, ak je auto zatopené

Ak sa však vozidlo nepodarí pred veľkou vodou uchrániť, záleží na miere jeho zaplavenia. „Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky, zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,” radí Vaněček.

92%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Bitmarkets a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Podľa neho môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.

Väčšie poškodenia môžu nastať vo výfuku a chladiči

Pokiaľ je hladina vody o niečo vyššia, takže napríklad natiekla do výfukového potrubia, môže to byť väčší problém. V moderných automobiloch sú vo výfukovom potrubí katalyzátory, lambda sondy, u trochu starších modelov aj filtre pevných častíc.

Potom by bolo lepšie auto neštartovať, nechať ho odtiahnuť do servisu, výfuk rozmontovať a vysušiť. Pokiaľ by sa dostala voda do chladiča, aj on sa musí vyčistiť, prípadne vymeniť,” radí Vaněček.

Poškodenie interiéru a elektroniky ako najväčšie riziko

To však ešte stále nie je likvidačná záležitosť. Najhoršie podľa odborníkov je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky, celkom nízko sú riadiace jednotky airbagov a pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov, pri niektorých autách býva nízko aj štartovacia batéria.

Motor síce mechanicky môže vydržať, do neho voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky čidlá, ako aj elektrické a elektronické súčasti vozidla.

Prečo sa neoplatí opravovať zaplavené auto

Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby automobil odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor, veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,” pokračuje Vaněček. Väčšinu zaplavených automobilov sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu prevýšiť ich cenu.

Správne by sa po zatopení auta mala vymeniť všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov totiž po zatopení vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám.

Kedykoľvek môže kolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé, ďalším negatívnym efektom býva v dlhšom časovom horizonte korózia na neobvyklých a skrytých miestach.

Špecifiká elektromobilov a varovanie pre ich majiteľov

Špecifická je situácia s elektromobilmi. Ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových automobiloch najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje. „S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, nechajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,” varuje Vaněček.

Riziko pri kúpe ojazdeného auta po povodniach

Motoristi by mali počítať aj s tým, že čoskoro po povodniach sa začnú povrchne opravené autá objavovať v inzercii a v malých autobazároch. Najlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla v čase po povodniach je starostlivosť, opatrnosť a preverený predajca.

Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že automobil nebol zatopený, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu.

AURES Holdings prevádzkuje sieť pobočiek v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku a Nemecku. Za dobu svojej existencie obslúžila už vyše 3,1 milióna zákazníkov. Skupina je so 100-tisíc predanými vozidlami ročne najväčším predajcom ojazdených automobilov v strednej Európe. Predáva aj zánovné vozidlá pod obnovenou značkou Mototechna. Na západných trhoch pôsobí prostredníctvom spoločnosti Driverama.