Čínska automobilka BYD prekonala predaje Tesly aj v druhom kvartáli 2023. Ázijský výrobca zaplavuje trh eklektrickými vozidlami tretinovej ceny oproti strojom, ktoré vyrába Elon Musk. Hnacou silou slovenskej ekonomiky je práve automobilový priemysel. Lacné čínske elektrické autá vo veľkej miere ohrozujú aj Slovákov.
Elon Musk chce podporiť predaj Tesly a tak znižuje ceny vozidiel
Ceny áut americkej automobilky Tesla počas tohto roka niekoľkokrát klesli. Elon Musk takýmto spôsobom reagoval na aktuálnu ekonomickú situáciu vo svete. Vysoké úrokové sadzby tlmia dopyt po produktoch. Tým, že miliardár znížil ceny populárnych vozidiel, podporil ich predaj aj v kritických ekonomických podmienkach.
Tým, že automobilový gigant znížil ceny dosiahol, že niektoré modely Tesly majú v Spojených štátoch nárok na daňové úľavy až vo výške 7 500 dolárov. Čo je pre mnohých kupujúcich veľkým lákadlom.
Tesla verzus čínsky BYD
Výsledky predajov konkurenčných automobiliek v druhom štvrťroku 2023 zrejme Elona Muska veľmi nepotešili. Ako informoval Investors, Tesla v druhom kvartáli predala 466 140 vozidiel, čím prekonala rekordný počet 422 875 z predchádzajúceho štvrťroku. Muskova automobilka zarobila takmer 25 miliárd dolárov, čím zvýšila svoje zisky o 47 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Na Číňanov to ale nestačilo.
Ázijská automobilka predala v druhom štvrťroku 703 561 vozidiel, čo predstavuje nárast o 98 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Len oproti predchádzajúcemu kvartálu predal čínsky výrobca o 352 163 vozidiel viac.
Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.
Čínska automobilka expanduje
BYD zrýchľuje výrobu elektromobilov a batérií. V druhej polovici roka 2023 uvedie do prevádzky ďalšie čínske závody. V Thajsku už stavia továreň na elektromobily. Výroba by sa v nich mala začať už v roku 2024. Rovnako Vietnam informoval o tom, že BYD spustí výrobu aj v tejto krajine.
Koncom júna spoločnosť BYD oznámila, že postaví nový závod v Brazílii. Mnohí očakávajú, že rastúca čínska automobilka postaví alebo kúpi aspoň jeden závod aj v Európe. BYD má taktiež predbežnú dohodu o zriadení niekoľkých prevádzok v Indonézii.
Ázijsky výrobca elektromobilov sa teší mimoriadnym ziskom a nechce zaspať na vavrínoch. Rozširuje výrobu a expanduje aj na ďalšie kontinenty.
Číňanov sa nebojí len Elon Musk, ale aj slovenská ekonomika
Slovensko je dlhé roky lídrom vo výrobe automobilov a to vo celosvetovom merítku. Celá naša ekonomika v súčasnosti stojí na výrobe a exporte, ktorý je hlavnou zložkou nášho hrubého domáceho produktu. Automobilový priemysel na Slovensku zamestnáva viac ako 200 000 ľudí.
Rozmach čínskych elektrických áut spoločne s celosvetovým trendom znižovania počtu vozidiel so spaľovacími motormi reálne ohrozuje výkonnosť slovenskej ekonomiky. ”Rizikom číslo jeden je Čína. Po rozpoznaní potenciálu elektrických áut investovala obrovské zdroje a dnes vedie celosvetový predaj,” upozorňuje v štúdii Allianz Aurélien Duthoit.
Lacné čínske elektromobily na jednej strane znížia predaj európskych vozidiel do Ázie. No zároveň aj zaplavia európsky trh a tým znížia domácu produkciu. Riaditeľka Peugeotu Linda Jackson uviedla, že ”najväčším nebezpečenstvom je príchod Číňanov, pretože prichádzajú s dosť konkurenčnými cenami a s veľmi dobrými autami.”
Prečítajte si aj: Poznáme najbohatšieho muža sveta. Elon Musk to nie je.