- Volkswagen Bratislava prepustil 750 agentúrnych zamestnancov pre slabý dopyt po Audi.
- Závod zmenil trojzmennú prevádzku na dvojzmennú od pondelka.
- Zisk značky Audi klesol o tretinu a predaj sa prepadá.
Významná slovenská automobilka pristupuje k výraznému znižovaniu počtu zamestnancov. Volkswagen Slovakia v Bratislave sa rozlúčil s približne 750 pracovníkmi pre klesajúci záujem o modely značky Audi, ktoré tvoria podstatnú časť výroby bratislavského závodu.
Prepúšťanie zasiahlo len agentúrnych zamestnancov, nie kmeňových pracovníkov firmy. Upozorňuje na to portál Regióny.sk.
Závod od pondelka zmenil v časti výroby režim z trojzmenného na dvojzmenný. „Dôvodom je úprava výrobného plánu podľa požiadaviek jednotlivých značiek, ktorá nastala ešte pred rozhodnutím USA o zavedení ciel,” uviedla pre tvnoviny.sk Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovensko.
Automobilka nespresnila presný počet prepustených s odôvodnením, že ide o interné údaje. Portál Index však informoval, že prácu stratilo približne 750 ľudí.
Kmeňoví zamestnanci si prácu zachovali, mnohí však teraz pracujú na iných zmenách alebo pozíciách. Volkswagen takto reaguje na aktuálnu situáciu na trhu a prispôsobuje výrobu skutočnému dopytu.

Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Audi čelí problémom po celom svete
Značka Audi, ktorá predstavuje dôležitú časť produkcie bratislavského závodu, zápasí s vážnymi problémami na svetových trhoch. Zisk značky klesol o tretinu oproti minulému roku a predaj sa znižuje v kľúčových oblastiach. Najhoršia situácia panuje v Číne, kam smeruje až 40 % celkovej produkcie značky.
Pokles predaja Audi zaznamenáva aj v Nemecku a ďalších európskych krajinách.
Bratislavský závod produkuje luxusné SUV modely Audi Q7, Q8 a tiež Porsche Cayenne, ktoré exportuje aj do USA. V minulom roku tam smerovalo 16 % celkovej produkcie závodu. Práve preto môže nedávne rozhodnutie USA o zavedení ciel v budúcnosti situáciu ešte zhoršiť, hoci terajšie zmeny podľa vyjadrení automobilky s Trumpovými opatreniami priamo nesúvisia.
Možný návrat zamestnancov v budúcnosti
Volkswagen pripúšťa, že niektorí prepustení pracovníci sa môžu do závodu vrátiť, ak sa trh zlepší. „Momentálne však automobilka upravuje výrobu podľa aktuálneho dopytu a hľadá spôsoby stabilizácie produkcie,” povedal zdroj blízky vedeniu spoločnosti.
Nemecký koncern Volkswagen čelí hlbokej kríze, plánuje zrušiť 35-tisíc pracovných miest a zavrieť viaceré továrne. Bratislavský závod však doteraz prosperoval.
„Bratislava vyrába luxusné SUV, pri ktorých zákazníci menej riešia cenu. Preto dokázala zvládnuť elektrifikáciu, vyššie náklady aj čínsku konkurenciu, hoci pri Audi už vidíme problémy,” uvádza portál Index.
Bratislavský závod zaznamenal v roku 2024 rekordné tržby 12,5 miliardy eur. Zisk pred zdanením stúpol o 11 % a dosiahol 355 miliónov eur. Za posledné štyri roky fabrika investovala 1,2 miliardy eur hlavne do projektu BETA+ na výrobu modelov VW Passat a Škoda Superb a tiež do prípravy výroby elektrického Porsche Cayenne.
Súčasné prepúšťanie znamená prvý výrazný personálny škrt v bratislavskom závode po dlhom čase. Ukazuje, že ani úspešná slovenská výroba nemôže ignorovať globálne problémy a výzvy automobilového priemyslu.