V roku 2024 má Slovensko zlomiť nový rekord. V tejto oblasti sme európskou veľmocou

  • Slovensko je lídrom vo výrobe áut na obyvateľa.
  • V roku 2024 má výroba áut na Slovensku zlomiť nový rekord.
  • Výroba automobilového sektoru sa rozširuje a prechádza transformáciou.
Ekonomika Slovensko má v automobilovom sektore zlomiť nový rekord
Slovensko má v automobilovom sektore zlomiť nový rekord. Zdroj: shutterstock.com/Eugene_Photo/Alexey_Rezvykh/Juassawa
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Podľa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR v roku 2024 výroba automobilov na Slovensku zaznamená výrazný posun vpred až na úroveň 1,13 milióna vozidiel, uvádza správa Teraz. Ide o obzvlášť dôležitú správu, keďže automobilový sektor predstavuje až 46,5 % slovenského priemyslu a zamestnáva desaťtisíce Slovákov. Dokonca predstavuje podiel na celkovom exporte až 41,4 %.

V roku 2024 má Slovensko zlomiť nový rekord

Zatiaľ čo podľa odhadov v roku 2023 bolo vyrobených 1 080 000 vozidiel, v rokoch 2020 a 2022 sme boli svedkami prepadu na úrovne pod 1 miliónom. Zatiaľ najvyšší počet áut bol vyrobený v roku 2019 na úrovni celkovo 1 107 902. Inak povedané, v roku 2024 by sme mali byť svedkami prekonania nového rekordu.

Automobilový sektor bude v tomto roku prijímať nových zamestnancov, keďže sa bude spúšťať výroba nových modelov ako napríklad Škoda Superb vo verzii limuzíny. Rovnako sa v najbližších rokoch spustí v Bratislave aj výroba Porsche Cayenne. KIA dokonca plánuje úplnú transformáciu v Európe na elektrické vozidlá v malej a strednej triede.

V neposlednom rade sa na východe Slovenska stavia obrovský závod Valaliky Industrial Park (VIP), v ktorom Volvo vyrobí až pol milióna elektrických vozidiel ročne. Bude sa rozrastať aj priemyselný park Kechnec, a to konkrétne o 3 nové haly.

97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Dva hlavné trendy v najbližších rokoch

Zdá sa, že automobilový priemysel na Slovensku bude v najbližších rokoch výrazne expandovať z dvoch hlavných dôvodov. Prvým je rozširovanie výroby a príchod nových investorov a druhým je transformácia na výrobu čisto elektrických vozidiel.

Práve druhý faktor je často dôvodom obáv, že transformácia spôsobí aj prepúšťanie a výroba sa bude viac automatizovať. Je ale potrebné zdôrazniť, že okrem zániku niektorých pracovných pozícií budú zároveň vznikať aj nové.

Postavenie Slovenska ako lídra v počte vyrobených áut na jedného obyvateľa sa tak môže ešte viac upevniť. Len pre predstavu, zatiaľ čo na Slovensku sa ročne vyrobí až 198 áut na 1 000 obyvateľov, priemer Európskej únie (EÚ) je len 27.

Slovensko zároveň patrí medzi najlepšie krajiny z hľadiska produktivity práce na zamestnanca. Počet vyprodukovaných vozidiel totiž predstavuje na jedného zamestnanca až 12,6, čo je po Španielsku najlepšia hodnota.

Mohlo by ťa zaujímať: Jednodňová diaľničná známka sa rúti na Slovensko. Zdražejú kvôli nej tie ostatné?

Autor:
Marek Jendrál
Marek Jendrál

Vyštudoval financie, bankovníctvo a investovanie. O kryptomeny sa zaujíma od roku 2015. V článkoch sa špecializuje na technickú analýzu a sieťové dáta z blockchainu.