- Transformácia automobilového sektoru by mohla pripraviť o prácu až 85 000 zamestnancov
- Medziročne slovenský automobilový priemysel vyprodukoval o 100 000 viac áut v porovnaní s rokom 2022
Slovensko stále nemá na svete konkurenciu v počte vyrobených áut na jedného obyvateľa. Zatiaľ čo v priemere sa v Európskej únii (EÚ) vyrobí 27 áut na 1 000 osôb, na Slovensku je to až 198, uvádza správa Pravda. Trh práce by ale mohol karty výrazne zamiešať, pretože zamestnávatelia čelia vážnemu problému.
O prácu môže prísť až 85 000 zamestnancov
Medziročne dohromady slovenský automobilový priemysel vyprodukoval o 100 000 viac áut v porovnaní s rokom 2022, čím sa dostal na predkrízové hodnoty. Pre predstavu rekord bol dosiahnutý v roku 2019 na úrovni 1,11 milióna a očakáva sa, že v roku 2024 by mohla byť táto hodnota prekonaná.
Tento sektor predstavuje až 47 % slovenského priemyslu, ktorý za posledné roky prechádza najväčšou transformáciou zacielenou na výrobu elektrických vozidiel. Vznikajú preto obavy, čo bude s pracovníkmi v dodávateľských reťazcoch a zamestnancami, ktorých je vyše 170 000. Transformácia by mohla podľa odhadov pripraviť o prácu až 85 000 zamestnancov.
Napriek tomu, že vyrábame najviac áut na obyvateľa, predaj elektrických áut na Slovensku je najnižší v celej EÚ. Jedným z hlavných dôsledkov je neschopnosť splniť záväzky pri znižovaní oxidu uhličitého pri nových autách. Z nových vozidiel je na Slovensku iba 2,6 % elektrických, pričom priemer EÚ je 14,2 %.
Zarábaj aj ty na raste kryptomien.
Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.
Trh práce čelí výzve
Trh práce nie len v automobilovom sektore priamo ovplyvňuje aj súčasný vzťah ponuky a dopytu po pracovnej sile. Miera nezamestnanosti na Slovensku za december 2023 dosiahla len 5,02 %. Ide o rekordne nízke číslo, ktoré sa na prvý pohľad môže zdať ako pozitívne, no má aj svoju odvrátenú stránku.
Za predpokladu, že nezamestnanosť je rekordne nízka, zamestnávatelia môžu mať vážne problémy obsadzovať pracovné pozície a to predovšetkým vo vedúcich pozíciách. Výsledkom je, že najväčší zamestnávatelia na Slovensku sa bijú o nových zamestnancov. A medzi nich prirodzene patria aj zamestnávatelia v automobilovom sektore.
Situácii neprospieva ani demografická štruktúra obyvateľstva ,keďže dôchodcov pribúda a mladých pracujúcich ľudí ubúda. Má to ale aj pozitívny efekt predovšetkým na mzdy zamestnancov, keďže zamestnávatelia sa snažia ich udržať. Druhým efektom je aj nedávny rast inflácie, ktorý tiež tlačí na rast reálnych miezd.
Slovenský automobilový sektor stojí na prahu najväčšej transformácie v histórii a len čas ukáže, koľko zamestnancov kvôli tomu príde o prácu. Rovnako je otázny aj predaj elektrických vozidiel v budúcnosti, keďže dodnes u nás neexistujú dotácie na ich nákup a nemáme ani daňové úľavy.
Mohlo by ťa zaujímať: Začala sa výstavba závodu, ktorý zamestná tisíce Slovákov