SPP klamal o cenách plynu. Billboardová kampaň zavádzala Slovákov

  • Arbitrážna komisia označila reklamnú kampaň SPP za klamlivú kvôli zamlčaniu zvýšenia DPH.
  • Billboardová kampaň neinformovala o reálnom zvýšení cien plynu pre domácnosti.
  • Rozhodnutie o cenách plynu nespadá pod vládu, ale pod Úrad pre reguláciu.
Ekonomika SPP klamal o cenách plynu
SPP klamal o cenách plynu. Zdroj: shutterstock.com/M-Production, Martin Lauge Villadsen
BITmarkets Valentín PCCoinfactory mobil baner

Slovenský plynárenský priemysel (SPP) čelí vážnej kritike za svoju rozsiahlu billboardovú kampaň, v ktorej tvrdí, že „cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká”. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu označila toto tvrdenie za klamlivé a v rozpore s etickým kódexom.

Sporná reklamná kampaň, ktorá sa objavila na viac ako tisíc billboardoch po celom Slovensku, obsahovala hlavný slogan: „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká.” Komisia však po dôkladnom preskúmaní zistila závažné nedostatky v komunikácii SPP smerom k spotrebiteľom.

Zabudlo sa na dôležitý detail

„Tvrdenie prezentované v rámci reklamy je uvádzané ako jednoznačný fakt, no nereflektuje významnú skutočnosť zvýšenia sadzby DPH z 20 % na 23 %,” uvádza sa v rozhodnutí komisie. Tento nárast DPH pritom priamo ovplyvňuje konečnú sumu, ktorú domácnosti za plyn zaplatia.

Problematickým aspektom kampane je aj fakt, že SPP síce poskytuje podrobnejšie informácie na svojej webovej stránke, no samotné billboardy neobsahujú žiadne vysvetlenie ani poznámku pod čiarou.

„Spotrebiteľ tak môže nadobudnúť mylný dojem, že cena plynu zostane skutočne nezmenená, čo vzhľadom na zvýšenie DPH nie je pravda,” konštatuje komisia.

98 %

Už sa viac neboj o svoje peniaze.

Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.

Sponzorovaný obsah
Finančné rozdielové zmluvy sú zložité nástroje a sú spojené s vysokým rizikom rýchlych finančných strát v dôsledku pákového efektu. Na 69 % účtov retailových investorov dochádza k finančným stratám pri obchodovaní s finančnými rozdielovými zmluvami u tohto poskytovateľa. Mali by ste zvážiť, či chápete, ako finančné rozdielové zmluvy fungujú, a či si môžete dovoliť podstúpiť vysoké riziko, že utrpíte finančné straty.

Problémov je viacero

Ďalším sporným bodom je spájanie komerčnej komunikácie s politickým rozhodnutím. Sťažovateľ poukázal na to, že rozhodnutie o regulovanej cene nespadá do kompetencie vlády, ale Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.

„Ak chce dodávateľ energií komunikovať, že vláda rozhodla o príspevku na dotáciu cien plynu, malo by to byť jasne komunikované,” zdôrazňuje komisia.

Masívna komunikačná kampaň jedného dodávateľa energií môže navyše vytvárať dojem, že ide o jedinečné rozhodnutie týkajúce sa výlučne SPP. V skutočnosti sa však vládne rozhodnutie vzťahuje na všetkých dodávateľov energií.

Arbitrážna komisia preto dospela k záveru, že reklamná kampaň SPP porušila ustanovenie článku 14 odsek 5 písmeno b) Etického kódexu reklamnej praxe. Spoločnosť SPP nevenovala dostatočnú pozornosť prezentácii ekonomickej a finančnej hodnoty produktu a jeho konečnej ceny.

Toto rozhodnutie predstavuje významný precedens v oblasti energetickej reklamy a zdôrazňuje potrebu transparentnej a presnej komunikácie zo strany energetických spoločností smerom k spotrebiteľom.

Slováci budú za plyn platiť viac

Slováci budú za plyn platiť viac. Zdroj: shutterstock.com/Stefan Balaz

Čo sa uvádza na stránke SPP?

Späť
Strana 1/2Ďalej
Kvakomat PC bannerOkazio mobil
Autor:
Karina Daráková
Karina Daráková

Karina Daráková pochádza spod Tatier a vyštudovala žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre. V minulosti pôsobila v Novom Čase a na pozícii vedúcej domáceho spravodajstva v Startitup. V Kryptomagazine sa venuje ekonomickým a realitným témam.

Najčítanejšie články

1

Slovenskí dôchodcovia v pasci: Valorizácia prehrala boj s infláciou

2

Mince, ktoré vám môžu zmeniť život: Tieto dvojeurovky majú hodnotu tisícov eur

3

Top 5 najhoršie platených profesií na Slovensku. Títo ľudia zarábajú menej ako 1 000 eur v hrubom

4

Slovensko stojí na prahu fatálnej krízy: Dôchodkovému systému hrozí úplný kolaps

5

Automobilový priemysel na Slovensku má už „prvú obeť“. Hrozí nám vlna bankrotov?

PR články

BITmarkets rozdáva kryptomeny úplne zadarmo

PR články  | 13. februára 2025

PR článok spoločnosti Bitmarkets. S blížiacim sa Valentínom predstavuje kryptomenová burza BITmarkets moderný spôsob, ako osláviť sviatok lásky: darovaním kryptomeny.

Je Bitcoin skutočne digitálnym zlatom? Realita je zložitejšia

PR články  | 13. februára 2025

Článok vznikol v spolupráci s XTB. Bitcoin za poslednú dekádu vyrástol z undergroundovej technologickej novinky na jedno z najdiskutovanejších investičných aktív súčasnosti.

Bitcoin sa nespráva ako digitálne zlato