- Arbitrážna komisia označila reklamnú kampaň SPP za klamlivú kvôli zamlčaniu zvýšenia DPH.
- Billboardová kampaň neinformovala o reálnom zvýšení cien plynu pre domácnosti.
- Rozhodnutie o cenách plynu nespadá pod vládu, ale pod Úrad pre reguláciu.
Slovenský plynárenský priemysel (SPP) čelí vážnej kritike za svoju rozsiahlu billboardovú kampaň, v ktorej tvrdí, že „cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká”. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu označila toto tvrdenie za klamlivé a v rozpore s etickým kódexom.
Sporná reklamná kampaň, ktorá sa objavila na viac ako tisíc billboardoch po celom Slovensku, obsahovala hlavný slogan: „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká.” Komisia však po dôkladnom preskúmaní zistila závažné nedostatky v komunikácii SPP smerom k spotrebiteľom.
„Tvrdenie prezentované v rámci reklamy je uvádzané ako jednoznačný fakt, no nereflektuje významnú skutočnosť zvýšenia sadzby DPH z 20 % na 23 %,” uvádza sa v rozhodnutí komisie. Tento nárast DPH pritom priamo ovplyvňuje konečnú sumu, ktorú domácnosti za plyn zaplatia.
Problematickým aspektom kampane je aj fakt, že SPP síce poskytuje podrobnejšie informácie na svojej webovej stránke, no samotné billboardy neobsahujú žiadne vysvetlenie ani poznámku pod čiarou.
„Spotrebiteľ tak môže nadobudnúť mylný dojem, že cena plynu zostane skutočne nezmenená, čo vzhľadom na zvýšenie DPH nie je pravda,” konštatuje komisia.
![](/phakromt/img/xtb.png?)
Už sa viac neboj o svoje peniaze.
Investuj a premeň svoje obavy na príležitosť.
Problémov je viacero
Ďalším sporným bodom je spájanie komerčnej komunikácie s politickým rozhodnutím. Sťažovateľ poukázal na to, že rozhodnutie o regulovanej cene nespadá do kompetencie vlády, ale Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
„Ak chce dodávateľ energií komunikovať, že vláda rozhodla o príspevku na dotáciu cien plynu, malo by to byť jasne komunikované,” zdôrazňuje komisia.
Masívna komunikačná kampaň jedného dodávateľa energií môže navyše vytvárať dojem, že ide o jedinečné rozhodnutie týkajúce sa výlučne SPP. V skutočnosti sa však vládne rozhodnutie vzťahuje na všetkých dodávateľov energií.
Arbitrážna komisia preto dospela k záveru, že reklamná kampaň SPP porušila ustanovenie článku 14 odsek 5 písmeno b) Etického kódexu reklamnej praxe. Spoločnosť SPP nevenovala dostatočnú pozornosť prezentácii ekonomickej a finančnej hodnoty produktu a jeho konečnej ceny.
Toto rozhodnutie predstavuje významný precedens v oblasti energetickej reklamy a zdôrazňuje potrebu transparentnej a presnej komunikácie zo strany energetických spoločností smerom k spotrebiteľom.
![Slováci budú za plyn platiť viac](/img-upl/2025/02/slovaci-budu-za-plyn-platit-viac.webp?resolution=1000&s=png)
Slováci budú za plyn platiť viac. Zdroj: shutterstock.com/Stefan Balaz