Slovenské banky zatvárajú pobočky. Bankové služby sú pre niektorých Slovákov nedostupné

  • Digitálna doba mení spôsob fungovania bánk. Ubúda počet ich pobočiek aj zamestnancov.
  • Slováci, ktorí nemajú dostatočné digitálne zručnosti sú významne znevýhodnení.
Novinky Banky zatvárajú pobočky pre digitalizáciu
Banky zatvárajú pobočky pre digitalizáciu. Zdroj: shutterstock.com/Farts Pfotografy/voronaman
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

V posledných rokoch na Slovensku rapídne poklesol počet pobočiek komerčných bánk. Len nedávno Slováci využívali komerčné banky na bežné finančné služby, avšak doba pokročila expresným tempom a digitalizácia sa nevyhla ani bankovému sektoru. Klienti bánk v súčasnosti dokážu vybaviť väčšinu služieb pohodlne online. Slováci už navštevujú banky len minimálne. Finančné domy preto redukujú počty pobočiek aj zamestnancov. Avšak veľkej skupine Slovákov to spôsobuje náklady navyše.

Banky rušia pobočky pre digitalizáciu

Trendom v oblasti bankovníctva je digitalizácia, ktorá prispieva k vyššiemu komfortu klientov a zároveň aj znamená pre samotné banky úsporu. Slovenské banky v posledných mesiacoch ohlásili zmeny svojich cenníkov, ktoré majú klientov motivovať k využívaniu digitálnych služieb. Od Nového roka si klienti viacerých slovenských bánk priplatia až dvojnásobok za využívanie hotovostných služieb na kamenných pobočkách bánk.

Podľa údajov, ktoré zverejnila Národná banka Slovenska, počet zamestnancov v bankovom sektore na Slovensku výrazne poklesol. Kým v roku 2020 pracovalo v oblasti bankovníctva vyše 20 000 zamestnancov, v súčasnosti je ich o 10 % menej.

Digitálne bankovníctvo šetrí peniaze bankám a rovnako aj klientom. Väčšinu operácií môžu Slováci vykonať jednoducho prostredníctvom mobilnej aplikácie, prípadne internet bankingu. Digitálne odosielame platby, zadávame príkazy a v niektorých bankách môžu dokonca Slováci získať online aj úver.

Podľa informácií, ktoré zverejnil Finreport, najväčšia slovenská banka, ktorou je Slovenská sporiteľňa, znížila počet svojich pobočiek o 17 %. Počet zamestnancov banky pri týchto škrtoch klesol celkovo o štyri percentá.

Tatra banka počas troch rokov zrušila na slovenskom trhu 10 kamenných pobočiek. „Profitujú z toho nielen banky, ale aj samotní klienti,” uviedla hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.

Samozrejme, existujú niektoré špecifické prípady, respektíve zmluvy, pri ktorých je potrebné kvôli ich komplexnosti navštíviť pobočku, no ide o minimum prípadov.

Hovorca VÚB banky Dominik Miša vysvetlil, že proces digitalizácie bankových služieb urýchlila pandémia koronavírusu. „V podstate zo dňa na deň sme sa museli naučiť komunikovať s každým klientom na diaľku, asi ako každá iná spoločnosť,” povedal Mikuš pre portál Finreport.

Výnimkou, ktorá potvrdzuje trend rušenia bankových pobočiek je obľúbená banka Slovákov mBank. Internetová banka má na Slovensku len minimum pobočiek a ich počet vôbec neznižuje. Orientácia na digitálne bankovníctvo od samého počiatku jej činnosti banke zabezpečila náskok pred trvajúcou transformáciou celého bankového sektora.

97%

Zarábaj aj ty na raste kryptomien.

Začni ich nakupovať na Binance a získaj 100 dolárový vstupný bonus.

Sponzorovaný obsah

Niektorí Slováci nemajú dostatočné digitálne zručnosti

Avšak úspora nákladov finančných domov na prevádzku tradičných bankových pobočiek má aj negatívne aspekty. Existuje veľká skupina ľudí, ktorí nemajú dostatočné digitálne zručnosti na to, aby dokázali plnohodnotne využívať online spôsoby fungovania bánk. Medzi ne patria najmä penzisti alebo nízkopríjmové domácnosti, ktoré nevlastnia moderné technologické zariadenia akými sú smartfóny alebo počítače. Títo klienti bánk si budú musieť výrazne priplatiť za služby, ktoré ešte donedávna patrili medzi štandard.

Na Slovensku v súčasnosti žije približne 1,5 milióna penzistov. Ich digitálne zručnosti sú v porovnaní s mladšími generáciami výrazne nižšie. Zároveň však využívajú bankové finančné služby rovnako ako zvyšok populácie. Na svoj účet v banke prijímajú dôchodok, platia nájom, energie, či poistenie. Dokáže sa táto robustná skupina Slovákov prispôsobiť technologickým trendom v oblasti finančných služieb alebo si budú musieť priplatiť v bankách za to, že chcú využívať ich služby na pobočkách? Situáciu dôchodcom komplikuje fakt, že pobočky bánk miznú jedna za druhou a dostupné sú už prevažne len vo veľkých mestách v lokalitách, akými sú napríklad nákupné centrá.

Prečítajte si aj: Slovenská banka upozorňuje: Týmto trikom vám podvodníci dokážu vybieliť účet

Autor:
Nikola Litvinová
Nikola Litvinová

Vyštudovala odbor financie a intenzívne sa venuje investovaniu. Analytickým okom sleduje svetové aj domáce ekonomické dianie. Zaujíma sa nie len o kryptomeny, ale rovnako aj o tradičné finančné trhy. Baví ju vytvárať pútavý obsah, ktorý prináša čitateľom skutočnú hodnotu.