Slováci si za svoju neresť možno priplatia. V hre sú až dve nové dane

Ekonomika Slováci si za svoju neresť možno priplatia
Slováci si za svoju neresť možno priplatia. Zdroj: Shutterstock.com/Kmpzzz
Ťažba kryptomien Ťažba kryptomien

Stav slovenských verejných financií by sa mohol zlepšiť zavedením dvoch nových daní. Informuje o tom portál webnoviny.sk s tým, že by išlo o spotrebnú daň zo sladených nápojov a daň za vonkajšiu reklamu.

V prípade zdaňovania sladených nápojov by si v roku 2025 mohol štátny rozpočet prilepšiť až o 240 miliónov eur. Zdaňovanie vonkajšej reklamy by štát v tom istom roku obohatilo o ďalších 10 miliónov eur. Ide o opatrenia, ktoré sú súčasťou balíka návrhu konsolidačných opatrení úradnickej vlády Ľudovíta Ódora.

Krok odporúča aj WHO

Rezort financií odporúča zohľadňovať gramy cukrov na 100 mililitrov nápoja. Týmto krokom sa ministerstvo inšpirovali Organizáciou pre hospodársku spoluprácu a rozvoj a Európskou komisiou. Podľa ministerstva by išlo o hranicu 7 gramov na 100 mililitrov obsahu, od ktorého sú zdaňované sladené nápoje.

Sladené nápoje a džúsy s obsahom cukru od 7 gramov na 100 mililitrov by sa podľa úradnickej vlády mohli zdaňovať. Suma by predstavovala 40 centov za 1 liter nápoja. O niečo vyššia cena by bola v prípade sirupov, kde by sadzba za liter predstavovala 2,40 eura.

Tento krok má svoje zdôvodnenie. Podľa ministerstva financií sa celosvetovo neustále zvyšuje výskyt obezity a ďalších neprenosných chorôb súvisiacich so stravou. Zavádzanie dane za sladené nápoje je teda prevenciou pred zvyšovaním ich výskytu, pričom ide o už overenú prax.

Zdanenie sladených nápojov funguje v mnohých krajinách sveta a vedie k zvýšeniu daňových príjmov týchto krajín. S týmto krokom súhlasí aj Svetová zdravotnícka organizácia.

Pre čitateľov sme vytvorili Discord komunitu, kde každý deň prispievame s hodnotným obsahom. Pridaj sa cez tento odkaz. Tie najaktuálnejšie novinky sleduj na našom Instagrame a Facebooku.

Zníženie reklamného smogu

Realitou by sa mohla stať aj daň za vonkajšiu reklamu, pričom jej základom by bola plocha reklamy v metroch štvorcových. Daňová povinnosť by bola stanovená na základe hierarchických princípov. Tie zahŕňajú vlastníka reklamného zariadenia, vlastníka nehnuteľnosti, na ktorej sa reklamné zariadenie nachádza, a samotného inzerenta.

Určovanie sadzby by bolo prácou obce. Sadzba by mala mať určitý strop stanovený zákonom. Išlo by o sadzbu za každý deň reklamného umiestnenia. Zdaňovanie by sa malo týkať aj dočasne umiestnených reklamných plôch.

Práve určenie stropu dennej sadzby je podľa ministerstva financií dôležité. Jej výška by totiž nemala byť preexponovaná tak, aby bránila subjektu v podnikaní.

Toto rozhodnutie ministerstvo obhajuje tým, že prehnané umiestňovanie vonkajšej reklamy spôsobuje negatívnu externalitu pre obyvateľov v podobe reklamného smogu. Rezort však tiež poukazuje na to, že množstvo týchto reklám je poškodených a starých.

Vďaka dani za vonkajšiu reklamu tak budú ich vlastníci využívať reklamné plochy efektívnejšie a nebudú zabúdať na ich odstraňovanie.

Mohlo by ťa zaujímať: V januári dôjde k ďalšiemu zvyšovaniu penzií. Skupina dôchodcov však dostane menej

Autor:
Redakcia Kryptomagazínu
Redakcia Kryptomagazínu

Na Kryptomagazine nájdete originálne spravodajstvo o kryptomenách tvorené odborníkmi, ktorí z tohto magazínu spravili najlepší zdroj informácií o digitálnych menách a decentralizovaných technológiách.