Pozor na nekalé praktiky obchodov a falošné zľavy

  • Nekalé praktiky obchodníkov a nereálne zľavy počas Black Friday.
  • Forma oznámenia o zľave podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa.
  • Aké práva má spotrebiteľ dotknutý nekalou obchodnou praktikou?
Biznis a podnikanie Black Friday zneužívajú firmy na falošné zľavy
Black Friday zneužívajú firmy na falošné zľavy. Zdroj: shutterstock.com/Lisa-S/Cris Faga/Happy Job
Ako ťažiť PCInvestuj do ťažby mobil

Forma oznámenia o zľave

Zákon nepredpisuje, ako by malo oznámenie o zľave vyzerať, no malo by byť hlavne zrozumiteľné a jasné pre zákazníka (spotrebiteľa).

Výnimkou z uvedenej úpravy je postupné znižovanie ceny, kedy je možné uvádzať pôvodnú cenu pred jej prvým znížením. Podľa § 7 ods. 3 zákona môže obchodník pri postupnom znižovaní ceny uviesť ako predchádzajúcu cenu pôvodnú sumu pred prvým zlacnením, a to bez ohľadu na dĺžku predaja tovaru. Čiže, ak napríklad výrobca uvedie na trh nový tovar, ktorý každý mesiac zlacní o 10 %, môže obchodník uviesť ako pôvodnú cenu tohto tovaru tú, z ktorej začal prvýkrát zlacňovať.

Príklad na oznámenie o znížení ceny pri postupnom znižovaní
  • Obchodník sa v súvislosti s akciou Black Friday rozhodne poskytnúť zľavu na tento tovar vo výške 10 %. Nová cena tovaru potom bude 900 EUR s uvedením preškrtnutej predchádzajúcej ceny 1 000 EUR (ako najnižšej ceny, za ktorú sa tovar predával v dobe 30 dní pred poskytnutím zľavy).
  • Obchodník sa však po tejto akcii rozhodne, že túto zľavu ešte zvýši na 20 %, v dôsledku čoho bude nová cena televízora 800 EUR. Obchodník potom v oznámení o zľave môže uviesť preškrtnutú pôvodnú cenu 1 000 eur.

Nová právna úprava znižovania cien tovaru sa nevzťahuje na:

  • Tovar, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze (napr. potraviny ako čerstvá zelenina a mäso).
  • Vernostné programy, poukážky či zľavové kartičky, pri ktorých má spotrebiteľ počas určitého časového obdobia právo uplatniť si zľavu na tovar.

Aké práva má spotrebiteľ dotknutý nekalou obchodnou praktikou?

V zmysle § 9 ods. 6 až 7 zákona sú nekalé obchodné praktiky zakázané pred, počas aj po vykonaní obchodnej transakcie. Spotrebiteľ, ktorý bol priamo dotknutý nekalou obchodnou praktikou obchodníka, má podľa povahy nekalej obchodnej praktiky právo:

  • Na bezplatnú nápravu, najmä právo na opravu produktu, výmenu produktu alebo na vyplatenie dodatočnej zľavy z ceny, ak podľa povahy a okolnosti použitia nekalej obchodnej praktiky je dodatočná náprava možná, alebo
  • odstúpiť od zmluvy, ak bola použitá: agresívna obchodná praktika pri uzavretí zmluvy, alebo nekalá obchodná praktika, bez použitia ktorej by spotrebiteľ zmluvu neuzavrel.
Pozrite si naše video z YouTube kanála YouTube Kryptomagazin SK

Na odstúpenie od zmluvy sa vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka, pričom spotrebiteľ má právo aj na náhradu škody.

Rada na záver

Dajte si pozor a uistite sa, či je uvádzaná zľava na Black Friday skutočne zľavou v takom rozsahu, v akom to obchodník deklaruje.

 

Best Wallet PCBest Wallet mobil
Autor:
Júlia Bombalová

Vyštudovala Právnickú fakultu Univerzity Komenského a je absolventkou Digitálnej univerzity. V článkoch sa špecializuje najmä na obchodné právo a business témy. Má bohaté skúsenosti s pripomienkovaním legislatívy a nie sú jej cudzie ani témy verejného sektora (tažkopádnosť systému a byrokracia, ktoré ako úradníčka zažívala na vlastnej koži). Okrem práva sa zaujíma o marketing, sociálne siete a výberovú kávu :) Je mamou 3 detí, a preto sa orientuje aj v problematike materskej, rodičovskej dovolenky a iných štátnych príspevkov.