- Nekalé praktiky obchodníkov a nereálne zľavy počas Black Friday.
- Forma oznámenia o zľave podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa.
- Aké práva má spotrebiteľ dotknutý nekalou obchodnou praktikou?
Forma oznámenia o zľave
Zákon nepredpisuje, ako by malo oznámenie o zľave vyzerať, no malo by byť hlavne zrozumiteľné a jasné pre zákazníka (spotrebiteľa).
Výnimkou z uvedenej úpravy je postupné znižovanie ceny, kedy je možné uvádzať pôvodnú cenu pred prvým znížením ceny. Nový zákon totiž umožňuje obchodníkovi podľa § 7 ods. 3 zákona uviesť pri postupnom znižovaní ceny tovaru ako predchádzajúcu cenu tovaru pôvodnú cenu tovaru, a to pred prvým znížením ceny tovaru, bez ohľadu na čas predaja alebo poskytovania tovaru. Čiže, ak napríklad výrobca uvedie na trh nový tovar, ktorý každý mesiac zlacní o 10 %, môže obchodník uviesť ako pôvodnú cenu tohto tovaru tú, z ktorej začal prvýkrát zlacňovať.
V e-shope sa predáva televízor za cenu 1 000 EUR.
- Obchodník sa v súvislosti s akciou Black Friday rozhodne poskytnúť zľavu na tento tovar vo výške 10 %. Nová cena tovaru potom bude 900 EUR s uvedením preškrtnutej predchádzajúcej ceny 1 000 EUR (ako najnižšej ceny, za ktorú sa tovar predával v dobe 30 dní pred poskytnutím zľavy).
- Obchodník sa však po tejto akcii rozhodne, že túto zľavu ešte zvýši na 20 %, v dôsledku čoho bude nová cena televízora 800 EUR. Obchodník potom v oznámení o zľave môže uviesť preškrtnutú pôvodnú cenu 1 000 eur.
Nová právna úprava znižovania cien tovaru sa nevzťahuje na:
- tovar, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze (napr. potraviny ako čerstvá zelenina a mäso),
- vernostné programy, poukážky či zľavové kartičky, pri ktorých má spotrebiteľ počas určitého časového obdobia právo uplatniť si zľavu na tovar.
Aké práva má spotrebiteľ dotknutý nekalou obchodnou praktikou?
V zmysle § 9 ods. 6 až 7 zákona sú nekalé obchodné praktiky zakázané pred, počas aj po vykonaní obchodnej transakcie. Spotrebiteľ, ktorý bol priamo dotknutý nekalou obchodnou praktikou obchodníka, má podľa povahy nekalej obchodnej praktiky právo:
- na bezplatnú nápravu, najmä právo na opravu produktu, výmenu produktu alebo na vyplatenie dodatočnej zľavy z ceny, ak podľa povahy a okolnosti použitia nekalej obchodnej praktiky je dodatočná náprava možná, alebo
- odstúpiť od zmluvy, ak bola použitá: agresívna obchodná praktika pri uzavretí zmluvy, alebo nekalá obchodná praktika, bez použitia ktorej by spotrebiteľ zmluvu neuzavrel.
Na odstúpenie od zmluvy podľa odseku vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka, pričom spotrebiteľ má právo aj na náhradu škody.
Dajte si pozor a uistite sa, či je uvádzaná zľava na Black Friday skutočne zľavou v takom rozsahu, v akom to obchodník deklaruje.