V roku 2022 sa ceny pohonných hmôt vyšplhali na rekordné úrovne, pričom ropa dosahovala vrchol v lete. Inflácia dokonca spôsobila, že dodnes tankujeme drahšie ako pred rokom. Najnovšia správa od Money bližšie popisuje, čo očakávajú analytici z Goldman Sachs, JPMorgan, Bank of America a World Bank.
Goldman Sachs očakáva, že v roku 2023 existuje nižšie riziko cenového rastu ropy, keďže Čína spotrebuje menej ako sa očakávalo. Medzitým Rusko exportuje takmer na úrovniach spred vojny. Prebytok barelov by mohol signalizovať vyššiu ponuku v porovnaní s dopytom, čo následne spôsobí znížený tlak na ceny pohonných hmôt.
JPMorgan predpokladá, že OPEC+ bude v nasledujúcom roku pracovať na udržaní rovnováhy. Ponuka by mala narásť o 30 %, pričom prekoná rast dopytu. Podľa Bank of America OPEC+ zrealizuje zníženie produkcie o 2 milióny barelov denne v snahe zvýšiť cenu ropy.
Wordl Bank očakáva priemernú cenu ropy v roku 2023 na úrovni 92 dolárov za barel a v roku 2024 na úrovni 80 dolárov za barel. Existuje ale viacero faktorov, ktoré to budú ovplyvňovať. Ide predovšetkým o sankcie EÚ voči Rusku a cenový strop G7, ako sme vás informovali už skôr.
Mohlo by ťa zaujímať: Ekonomika eurozóny v roku 2023 klesne, varujú ekonómovia
Ropa v roku 2023 nebude taká volatilná
Ako vidíme podľa údajov z TradingView, cena ropy WTI sa nachádza na hodnote 80 dolárov za barel, čo je v porovnaní s júnom 2022 o 35 % nižšie. Zdá sa, že prvotný chaos je zažehnaný a ceny sa pomaly, ale isto stabilizujú v oblasti menšej volatility. Zároveň cena čelí kľúčovej rezistencii z maxím korekcie.
Ak sa cene podarí prekonať bielu krivku, ktorá definuje momentum prepadu, najbližšie ciele sa nachádzajú na hodnote 85 a 93 dolárov za barel. Na druhej strane, dlhodobý support sme identifikovali na zóne 65 dolárov za barel.
Medzitým na Slovensku sa ceny benzínu pohybujú podľa Štatistického úradu na úrovni 1,487 €/L za 95 oktánový a 1,655 €/L za 98 oktánový. Motorová nafta sa dodnes obchoduje vyššie ako benzín, na hodnote 1,616 €/L.
Zdá sa, že cenu benzínu a nafty v roku 2023 ovplyvnia predovšetkým rozhodnutia aliancie OPEC+ a rast dopytu v Číne a Indii. Okrem toho bude produkcia podliehať kvótam. Členovia OPEC+ sa dohodli, že od novembra 2022 do konca roku 2023 znížia produkciu o 2 milióny barelov denne. O poslednom rozhodnutí kartelu sa môžete viac dočítať v našom článku Aktuálne: skupina OPEC+ rozhodla o ďalšom vývoji ceny ropy na trhoch. Motoristov čakajú dobré správy!
Prečítaj si tiež: Riziká trhu v roku 2023: toto potrebujú investori vedieť